شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

شهری آنلاین: مردی که عنوان اولین اهدا کننده عضو در جهان را به خود اختصاص داده بود در سن 79 سالگی از جهان رفت به همین مناسبت در گزارشی به ارائه زمان اولین پیوندهای عضو در جهان می‌پردازیم که بر اساس آن اولین پیوند مربوط به قرنیه و آخرین آن مربوط به پیوند صورت بوده است

اولین اهدا کننده عضو

"رونالد لی هریک" در سال 1954 یعنی در حدود 56 سال پیش، یکی از کلیه‌های خود را به برادر دو قلوی خود که در حال مرگ قرار داشت، اهدا کرد و به اولین انسانی تبدیل شد که در جهان یکی از اندام‌های خود را به فردی دیگر اهدا کرد و جراحی این پیوند نیز به اولین جراحی پیوند عضو در جهان تبدیل شد.

more  علائم ابتلا به سنگ کلیه

وی روز دوشنبه 27 دسامبر 2010 در بیمارستانی در نیو انگلند در اثر اختلالات ناشی از جراحی قلب از دنیا رفت. اولین جراحی پیوند عضو جهان توانست برای هشت سال دیگر جان دوقلوی هریک را حفظ کند و به اولین جراحی موفق پیوند عضو در جهان تبدیل شود و جراح اصلی این جراحی بزرگ موفق به دریافت نوبل پزشکی شد.

این جراحی ثابت کرد پیوند عضو و پیوند کلیه امری امکان پذیر است و منجر به شکل گرفتن هزاران جراحی پیوند موفقیت آمیز دیگر کلیه و در پی آن دیگر اعضا شد. پیش از این موفقیت پزشکان در سرتاسر جهان چندین بار جراحی پیوند اندام را مورد آزمایش قرار داده بودند که هیچ یک از آنها موفقیت آمیز نبود.

به گزارش خبرگزاری مهر، هریک در سن 23 سالگی یکی از کلیه‌های خود را به برادر دو قلویش که در اثر ابتلا به یک بیماری عفونی کلیوی در حال مرگ بود، اهدا کرد. در ابتدا انتقادات بسیاری بر روی موضوع اهدا عضو وجود داشت، بسیاری آن را هتک حرمت به بدن می‌دانستند و برخی این کار را غیر اخلاقی می‌خواندند، همچنین نویسندگان مقلات علمی این کار را با قسم بقراط که بر اساس آن هرگز نباید به فردی آسیبی وارد شود، در تناقض می‌دیدند.

با این همه هریک از تصمیم خود منصرف نشد، زیرا وی تنها فردی بر روی سیاره زمین بود که می‌توانست جان برادر خود را از مرگ نجات دهد و تردیدی در این زمینه نداشت.

کد خبر 124554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز