گروه اقتصادی: وزرای اقتصاد و بازرگانی در روز دهم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نسبی قیمت حامل‌های انرژی اعلام کردند که نگران افزایش محدود قیمت‌ها در روزهای آینده نیستند و نقدینگی تزریق شده به جامعه به‌دلیل احتمال برداشت نقدی یارانه‌ها کاملا مدیریت شده است.

شمس الدین حسینی

 نگران نوسان قیمت‌ها نباید بود

مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی روز گذشته با ابراز رضایت از روند اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد روزهای نخست اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها بدون هیچ‌گونه تورم انتظاری یا شوک قیمتی سپری شده است. به گزارش ایسنا، این عضو دولت با بیان اینکه بازار در آرامش به سر می‌برد، عنوان کرد: بازار به‌عنوان موجود زنده که رفتار طبیعی خود را دارد، همواره درصدی کاهش یا افزایش قیمت را تجربه می‌کند و به شرایط و محیط خود واکنش نشان می‌دهد که نباید نسبت به نوسانات محدود نگران شد.

او گفت: موضوع تغییرات ساده قیمت‌ها چه کاهشی و چه افزایشی که به‌طور معمول متاثر از نرخ‌های جهانی است، از سال‌های گذشته وجود داشته اما آنچه بازار امسال را نسبت به‌مدت مشابه‌خود متفاوت کرده آن است که تعداد گزارش‌های کاهش قیمت بسیار بیشتر بوده است.

غضنفری به دریافت گزارش‌های متعدد درخصوص کاهش قیمت‌ها در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: در پاره‌ای از موارد نرخ برخی اقلام همچون مرغ افزایش اندکی یافت که بلافاصله با مدیریت دولت و همیاری بخش خصوصی کنترل شد. وزیر بازرگانی افزود: در پاره‌ای از مواقع باید در انتظار مدیریت هزینه‌ها به شکل بهتر یا بالارفتن سطح رقابت باشیم که به‌نظر می‌رسد هنوز برای پدیدارشدن جلوه‌های این مهم زود است، اما اقتصادی که مبتنی بر یارانه‌های پنهان نباشد به‌طور حتم با رقابت و رقابت‌پذیری و افزایش بهره‌وری کاهش قیمت‌ها را به‌دنبال دارد.

وی اضافه کرد: میان اصلاح قیمت‌ها و کاهش نرخ برخی اقلام یک رابطه ساده ریاضی وجود دارد و وقتی قیمت مواداولیه کاهش پیدا کند، به‌طور طبیعی باید نرخ‌ها هم روند نزولی داشته باشند.

نقدینگی تزریق شده، تورم‌زا نیست

اما وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: نقدینگی تزریق‌شده به جامعه از محل اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها کاملا مدیریت شده و باعث افزایش پایه پولی کشور و تورم نخواهد شد. به گزارش فارس، سیدشمس‌الدین حسینی اظهار داشت: منابع تزریق شده به جامعه از محل جابه‌جایی وجوه صورت گرفته لذا نگرانی از جهت افزایش بیش از حد نقدینگی نداریم و رشد نقدینگی طی ماه‌های پایانی سال و سال 90 همچون سال‌های گذشته خواهد بود.

او تصریح کرد: در عین حال تدابیری در نظر گرفته‌ایم که اقتصاد کشور با تورم مواجه نخواهد شد. حسینی گفت: از جمله این تدابیر تجهیز سیستم بانکی و بسیج شدن آنان برای جذب و هدایت مناسب نقدینگی تزریق شده به جامعه خواهد بود.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تدابیر درنظر گرفته شده برای حمایت از صنعت و خانوارها در جریان هدفمندکردن یارانه‌ها، اظهارداشت: این تدابیر در قالب پرداخت تسهیلات سال‌های بعد نیز پر قدرت‌تر از امسال ادامه پیدا خواهد کرد تا مردم و واحدهای تولیدی در جریان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها با مشکلی مواجه نشوند. وی افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در جریان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بخش صنعت بوده و هست.

به همین دلیل در این راستا چند اقدام اساسی انجام داده‌ایم و در آینده به مرحله اجرا خواهیم گذاشت. حسینی گفت: در قیمت‌گذاری منابع تولید به نفع تولید‌کننده عمل خواهیم کرد و قیمت ترجیحی برای آنان قائل خواهیم شد و به‌طور مشخص سهمیه عمده بنزین یارانه‌ای همچنان متوجه حمل‌ونقل عمومی خواهد بود. وی افزود: حدود 60 میلیون لیتر نفت گاز برای بخش تولید سهمیه قائل شدیم تا در این خصوص با مشکل مواجه نشویم.

وزیر اقتصاد با تأکید مجدد بر اینکه مردم نگران نقدینگی و تورم نباشند، گفت: افزایش نقدینگی جامعه در جریان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها کاملا مدیریت شده است و با توجه به تدابیر درنظر گرفته شده، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.

کد خبر 124449

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز