گروه اقتصادی: با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه 2 حامل بنزین و سی‌ان‌جی، تمایل مردم به مصرف سی‌ان‌جی در مصارف خودرویی به‌شدت افت کرده و باعث تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.

cng

با اردشیر دادرس، رئیس هیأت‌مدیره انجمن سی‌ان‌جی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اصلی‌ترین انتقاد جایگاه‌داران نسبت به قیمت جدید سی‌ان‌جی چیست؟

به‌نظر‌می‌ر‌سد قیمت‌گذاری جدید سوخت سی‌ان‌جی، چندان دقیق نبوده است، به‌گونه‌ای که به‌زودی بسیاری از جایگاه‌ها را به تعطیلی می‌کشاند؛ چراکه در قیمت‌گذاری جدید، قیمت هر متر مکعب گاز را 260 تومان محاسبه کرده‌اند و با احتساب هزینه‌های برق مصرفی جایگاه‌داران و همچنین مالیات بر ارزش افزوده، بهای تمام شده سوخت سی‌ان‌جی برای جایگاه‌داران بیش از 300 تومان خواهد شد درحالی‌که قیمت فروش هر مترمکعب را 300 تومان اعلام کرده‌اند و همین مسئله زیان جایگاه‌داران را به همراه دارد.

  • آیا در روزهای اخیر و پس از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تقاضا برای دریافت گاز سی‌ان‌جی افت محسوسی داشته است؟

بله! بین 50 تا 60 درصد کاهش تقاضا داشته‌ایم و متأسفانه نرخ تعیین شده برای سی‌ان‌جی طبق استانداردهای جهانی بالا محاسبه شده است. ما باید در محاسبه قیمت، مبانی محاسبه نرخ سی‌ان‌جی را ‌ نسبت به سایر فراورده‌های جایگزین در بازارهای جهانی ملاک قرار دهیم.

براساس مطالعات انجام شده در تعدادی از کشورهایی که از سوخت سی‌ان‌جی خودرویی استفاده می‌کنند، متوسط قیمت سی‌ان‌جی حدود 40درصد قیمت بنزین بوده است. حالا باید در کشورما هم قیمت سی‌ان‌جی حداکثر معادل 40 درصد قیمت بنزین باشد و بر مبنای قیمت بنزین 400 تومانی، حداکثر قیمت هر مترمکعب سی‌ان‌جی برای خودروهای عمومی نظیر تاکسی‌ها 160 تومان و بر مبنای بنزین 700 تومانی حداکثر 280 تومان باشد.

  • آیا جایگاه‌داران از نرخ جدید گلایه دارند؟

تصمیم گیرندگان قیمت‌ها را گرد کرده‌اند و مسئله مهم‌تر اینکه در بحث استفاده از ال‌پی‌جی و سی‌ان‌جی، ملاک اصلی، حفظ محیط‌زیست و کیفیت هوا بود تا از این طریق وضعیت آلودگی هوا با گسترش مصرف گاز سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی بهتر شود، اما الان گویا شاخص آلودگی هوا به فراموشی سپرده شده و تصمیم‌گیرندگان فقط به افزایش قیمت‌ها دل‌بسته‌اند و نگاه دولت بیشتر درآمدی بوده است.

  • آیا با قیمت جدید سی‌ان‌جی، سرمایه‌گذاران به‌ویژه جایگاه‌داران زیان خواهند دید؟

قطعا همین گونه است و همه سرمایه‌گذاران صنعت سی‌ان‌جی زیان شدید خواهند دید چون هم هزینه‌های جاری آنها افزایش خواهد یافت و هم‌ کاهش تقاضا برای سوخت سی‌ا‌ن‌جی و تمایل مردم به سوخت بنزین باعث خواهد شد تا بازده اقتصادی مورد انتظار سرمایه‌گذاران محقق نشود.

  • آیا با نرخ تعیین‌شده برای بنزین و سی‌ان‌جی، رویکرد مصرف، بیشتر به سمت بنزین بوده است؟

گزارش‌های دریافتی از میزان مصرف سی‌ان‌جی در روزهای اخیر همین پیام را می‌دهد و آینده سرمایه‌گذاری در صنعت سی‌ان‌جی را مبهم کرده است و بسیاری از فعالیت‌های توسعه جایگاه‌داران توسط بخش خصوصی مختل خواهد شد چرا که دیگر جایی برای رشد باقی نخواهد ماند.

  • آیا انجمن جایگاه‌داران اقدامی به‌صورت رسمی داشته است؟

نامه‌ای برای اصلاح نرخ‌ها و مشکلات ایجاد شده تنظیم و برای مسئولان ذیربط ارسال کرده‌ایم. حتی به‌صورت مستند از کاهش مراجعه مردم به جایگاه‌‌ها فیلم هم تهیه کرده‌ایم و مسئله دیگر اینکه کارمزد مطلوبی برای جایگاه‌داران در نظر گرفته نشده است.

  • پیشنهاد مشخص انجمن به مسئولان چیست؟

ما اعلام کرده‌ایم یا نرخ‌‌ها را تعدیل کنند یا اینکه کارمزد بیشتری برای جایگاه‌داران درنظر بگیرند که ادامه فعالیت مقرون به صرفه باشد چرا که با تداوم وضعیت فعلی مصرف بنزین افزایش پیدا خواهد کرد و آلودگی هوا هم تشدید خواهد شد و از سوی دیگر بسیاری از سرمایه‌گذاران از فعالیت در صنعت سی‌ان‌جی انصراف خواهند داد . الان تمام جایگاه‌های بخش خصوصی با زیان مواجه هستند چرا که بخشی از سرمایه آنها از محل تسهیلات بانکی بوده است.

 

کد خبر 124328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز