سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: در شرایطی که برخی مسئولان دولتی به‌ویژه در وزارت بازرگانی اوضاع بازار و نوسان قیمت‌ها را خوب ارزیابی می‌کنند و از وفور کالا و تثبیت قیمت‌ها سخن می‌گویند، مرد اول اقتصادی دولت سید شمس‌الدین‌حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت در نخستین تحلیل خود با احتیاط بیشتر می‌گوید که هنوز زود است که اثرات پایداری تغییر مصرف مردم اعلام شود.

وزیر‌ اقتصاد‌‌ تاکید می‌کند: مهم‌ترین دستاورد هدفمندی یارانه‌ها، اطمینان متقابل دولت و مردم است. از سوی دیگر برخی مسئولان دولتی روز گذشته از کاهش مصرف انرژی در کشور و تازه‌ترین تصمیم‌های دولت خبر دادند. سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران با تشریح نتایج‌ حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، از کاهش قاچاق سوخت و پوشاک، اعلام آمادگی بانک‌ها برای اختصاص سود به یارانه‌های نقدی و برنامه خودروسازان و سازندگان لوازم خانگی برای کاهش قیمت محصولاتشان خبر داد.

به گزارش مهر، سید شمس الدین حسینی گفت: با اجرای قانون شاهد کاهش مصرف هستیم که نمونه بارز آن را می‌توان در آمارهای ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور مشاهده کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هنوز زود است که اثرات پایداری تغییر مصرف مردم اعلام شود، عنوان کرد: اصلاح نسبی قیمت حامل‌های انرژی باعث کاهش قاچاق سوخت از جمله نفت، بنزین و گازوئیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه قاچاق سوخت در حال از بین رفتن است، افزود: در گذشته سهمیه بندی بنزین فقط از طریق کارت هوشمند سوخت انجام می‌شد اما در حال حاضر برای مصرف گازوئیل نیز‌کارت هوشمند صادر شده است.حسینی در ادامه تشریح نتایج حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد کشور به جز کاهش قاچاق سوخت از کشور، کاهش قاچاق پوشاک به کشور در هفته گذشته و صرفه جویی در مصرف انرژی را از دیگر نتایج آن عنوان کرد.

منتظر جهش قیمت‌ها نباشید

اما سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با رد فرضیه جهش تورمی هدفمندی یارانه‌ها در ماه‌های آینده تاکید کرد: همانگونه که آرامش قیمت‌ها در آغاز اجرای قانون را شاهد بودیم در آینده نیز منتظر هیچ جهش قیمتی نباشید. به گزارش فارس محمدرضا فرزین اظهار داشت: ‌ در پاسخ به عده‌ای که عنوان می‌کنند افزایش شدیدی در قیمت‌ها اتفاق خواهد افتاد باید گفت ‌از نظر اقتصادی، منطق ایجاد چنین جهشی وجود ندارد.

وی گفت: ما باید ابتدا آثار روانی افزایش قیمت‌ها را کنترل می‌کردیم، چراکه تجربه نشان داده آثار روانی منجر به تغییرات شدید قیمت می‌شود. قیمت‌ها در کشور ما به شکلی است که وقتی بالا رفت بازگشت آن سخت است؛ معمولا قیمت‌ها به‌راحتی بالا می‌رود اما به راحتی پایین نمی‌آید.

کد خبر 124326

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز