همشهری آنلاین: یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: مصرف ماهی‌های سرشار از امگا 3 مثل ماهی آزاد و قزل‌آلا، میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ از راه‌های مهم پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روماتولوژی است.

ماهی

 محمدمهدی امام  در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بیماری‌های روماتولوژی با مفاصل و عناصر آن ارتباط دارد که معمولاً علت مشخصی برای ابتلا به آنها وجود ندارد و در آنها سیستم ایمنی بدن به برخی از بافت‌های خود حمله می‌کند.

وی افزود: برخی از عوامل محیطی در ابتلا به این بیماری‌ها مؤثرند که از مهمترین آنها، عوامل محیطی و تغذیه است.

امام با بیان اینکه در زمان‌های گذشته رژیم‌های غذایی، بسیار مناسب‌تر بوده است تصریح کرد: در گذشته برخی مواد غذایی مانند ماهی که امروز کمتر به آن بها داده می‌شود در سفره غذایی وجود داشت اما امروز کم مصرف کردن ماهی برخی بیماری‌های روماتیسمی را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه آرتریدروماتوئید، شایع‌ترین بیماری روماتولوژی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: از عوامل دیگر ابتلا به بیماری‌های روماتولوژی کمبود ویتامین دی است که کمبود این ویتامین با صنعتی‌شدن و چندشغله‌ شدن مردم روز به روز بیشتر شده و در ابتلا به انواع سرطان‌ها، ام‌ اس، دیابت، آرتروز و آرتریدروماتوئید تأثیر دارد.

این فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های روماتولوژی توصیه می‌شود در رژیم غذایی از رنگ‌های مختلف سبزیجات و میوه‌جات استفاده شود همچنین در صورت امکان حداقل سه بار در هفته ماهی به‌خصوص قزل‌آلا و آزاد که سرشار امگا 3 هستند قرار گیرد.

وی در ادامه، افزود: داشتن وزن مناسب خطر ابتلا به آرتروز را نیز کاهش می‌دهد که البته به دلیل کاهش چربی، خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر را نیز کم می‌کند.

امام خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند چرا که مراجعه دیر هنگام روند درمان را با مشکل مواجه می‌کند.

کد خبر 124188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز