دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

مریم غفاری: وزیر بهداشت گفت: تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی، ابتدای سال از سوی هیأت دولت تصویب و ابلاغ شده و تا پایان سال لازم‌الاجراست و هیچ‌کس به بهانه هدفمندی یارانه‌ها حق افزایش حق ویزیت ندارد.

دندانپزشک


به گفته وی با هدفمندی یارانه‌ها، یارانه داروها پابرجا بوده و هزینه‌هایی که از رهگذر افزایش قیمت حامل‌های انرژی، کرایه‌های حمل‌ونقل و موارد دیگر نظیر پوشش کپسول‌ها و ... در جریان هدفمندی یارانه‌ها به شرکت‌های دارویی تحمیل می‌شود از محل همان قانون هدفمندی قابل جبران است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده‌شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها هیچ‌گونه افزایش قیمتی در دارو، تجهیزات پزشکی و تعرفه‌های پزشکان قابل‌قبول نیست و تخلف محسوب می‌شود.

دکتر مسعود مسلمی فرد، نایب ‌رئیس انجمن پزشکان عمومی در این خصوص به همشهری می گوید : درصورتی‌که نتوانیم پزشکان را با تعرفه‌گذاری مناسب، استانداردها و واقعیت‌های اقتصادی منطبق کنیم این خطر وجود دارد که از شفافیت تعرفه‌ای فرار کرده و به سمت افزایش ویزیت ‌ها برویم . وی افزود : زمانی که اصلاح قیمت‌ها خودش را نشان بدهد باید دید که روی چه عناصری تأثیر گذار خواهد بود چرا که وقتی پزشکی هزینه بیشتری برای اجاره مطب ، خرید تجهیزات و دستمزد می ‌پردازد طبیعی است که باید از منبعی دیگر این هزینه ها تأمین شود ولی این بدان معنا نیست که به‌طور خودسرانه این کار صورت بگیرد چرا که روند خودسرانه در افزایش ویزیت پزشکان باعث هرج و ‌مرج در نظام سلامت می ‌شود و بیشترین صدمه را مردم خواهند دید لذا باید این تغییر، عادلانه صورت پذیرد تا هم پزشکان و هم مردم متضرر نشوند؛ چون اگر تعرفه‌ها واقعی شود باعث می‌شود که پزشک، پرستار، پیراپزشک، داروخانه و آزمایشگاه دستمزد واقعی خود را بگیرند و این موضوع تا حدود زیادی از کارهای غیرقانونی جلوگیری می‌کند.

اختصاص سهم ناچیزی از درآمد ناخالص داخلی برای سلامت ملت ایران موجب شده که اعلام تعرفه‌های غیرواقعی، عملاً موجب افت کیفیت بخش‌های درمانی دولتی و آسیب جدی به بیماران شود.

به گفته او، بیماری مزمن اقتصاد درمان به‌مراتب پیچیده‌تر از کالاهای دیگر است و از مشکلات ادامه‌دار حوزه سلامت است و اعتبارات حوزه سلامت متناسب با توسعه‌های صورت‌گرفته در این بخش افزایش نیافته لذا خدمات سلامت موجب نابسامانی و هرج‌و‌مرج نظام سلامت خواهد شد.

زیرمیزی در حرفه پزشکی پدیده‌ای زشت است که جدا از گلایه‌های مردم، وزیر بهداشت نیز آن را غیرقابل انکار می‌داند. این در حالی است که بسیاری نرخ غیرواقعی تعرفه‌های پزشکی و وجود رابطه مالی بین پزشک و بیمار را به‌عنوان مهم‌ترین دلایل شیوع این معضل عنوان می‌کنند. وی با بیان اینکه چنانچه تعرفه‌ها واقعی دیده شود پیشرفت کمی و کیفی نظام سلامت حتمی است، گفت: در غیر این صورت آشفته‌بازار زیرمیزی‌ها و پرداخت 70درصدی هزینه‌ها از جیب مردم ادامه می‌یابد و وضعیت خانواده‌های بیمارانی که به‌دلیل هزینه‌های کمرشکن درمانی زندگی سختی را می‌گذرانند بدتر می‌شود.

کد خبر 124146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز