همشهری‌آنلاین: محقق مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران به دلیل تحقیقاتش در زمینه تاثیر چای داغ در ابتلا به سرطان مری که نتایج آن طی مقاله ای در مجله علمی پزشکان بریتانیا ارائه شده برنده جایزه کمیته علوم و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی (کامستک) شد.

سرطان مری

به گزارش ایسنا، دکتر ملک‌زاده، رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: مقاله دکتر فرهاد اسلامی از محققان این مرکز و همکارانش به عنوان بهترین مقاله سال 2010 در بین مقالات علمی محققان کشورهای اسلامی انتخاب و جایزه کامستک که شامل یک مدال با امضای رییس کامستک و سه هزار دلار پول نقد است به دکتر اسلامی اعطا شد.

وی خاطرنشان کرد: مراسم اعطای جایزه همزمان با چهاردهمین نشست مجمع عمومی کمیته دائم همکاری‌های علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی (کامستک) در اسلام آباد پاکستان برگزار شد که به دلیل عدم حضور این محقق، جایزه وی به نماینده ایران داده شد.

ملک زاده تصریح کرد: دکتر اسلامی، دانش آموخته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 84 بود که پس از آن در شهر گنبد کاووس به طبابت پرداخت. زمانی که تیم مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران به این شهر رفت، پس از مصاحبه با پزشکان، وی را انتخاب کرد تا وارد گروه تحقیقاتی مرکز شود.

ملک‌زاده با بیان این که دکتر اسلامی حدود چهار سال در مرکز تحقیقات گوارش و کبد فعالیت داشته است تصریح کرد: دکتر اسلامی از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO) با دریافت بورسیه دانشگاه کینگز لندن(Kings College London) توانست در آنجا PhD اپیدمولوژی سرطان مری را دریافت و مقالات متعددی در این زمینه منتشر کند.

وی افزود: یکی از بهترین مقالات وی که در مجله بسیار معتبر علمی پزشکان بریتانیا (British midical juornal) چاپ شد، این موضوع که را احتمال ابتلا به سرطان مری با مصرف چای داغ بسیار بالاست ثابت می‌کرد چرا که یکی از عادات غلط غذای منطقه «ترکمن صحرا» این بود که آنها درجه حرارت چایی که مصرف می‌کردند، بیش از 70 درجه سانتی‌گراد بود. این تحقیق بر روی حدود 50 هزار نفر که در حال مصرف چای بودند، انجام شد.

more  4 استان روی کمربند سرطان مری و گوارش

به گفته رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال حاضر دکتر فرهاد اسلامی در سازمان بهداشت جهانی در حال انجام ادامه تحقیقات خود است.

کد خبر 127461
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز