همشهری آنلاین: محمد رضا مجیدی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو روز شنبه در همایش 'تقارب فرهنگ‌ها، رویکرد اسلامی - ایرانی' در تهران گفت:

محمد رضا مجیدی

ایران فرهنگی با ظرفیت های فراوان خود از جمله اندیشه اسلام ناب ،می تواند موتور حرکت همگرایی در منطقه غرب آسیا باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، دکتر 'محمد رضا مجیدی' ،سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو روز شنبه  ضمن بررسی ظرفیت های تقارب فرهنگی در غرب آسیا اظهار داشت: پدیده جهانی سازی پس از اوج گیری ،بدبینی ها ، افراطی گری ها و عدم تفاهم ها را افزایش داده و بسیاری از بحران های امروز جهان محصول این نگاه یکجانبه به جهان است.

وی با اشاره به سمیناری که هفته گذشته در اروپا تحت عنوان 'مقابله با اسلامی شدن اروپا' تشکیل شد گفت: اگر این بیگانه هراسی که امروزه شکل اسلام هراسی به خود گرفته است تشدید شود در آینده شاهد نئوفاشیسم خواهیم بود.

وی، جهل ،پیشداوری و خشونت را از عمده چالش های پیش روی تقارب فرهنگ ها دانست و افزود: نقطه حرکت به سمت تعامل فرهنگی، فهم متقابل و تقویت شناخت متقابل نژادی ، دینی و فرهنگی است.

وی منطقه غرب آسیا را دارای سابقه تمدنی کهن دانست و خاطرنشان کرد: این منطقه ،مهد ادیان بزرگ ابراهیمی بوده و بر خلاف نظری که فرهنگ این منطقه را موزائیکی می دانند ، این منطقه همچون یک فرش فرهنگی زیبا ،با فرهنگ های متنوع خود نقوش زیبایی را عرضه می کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ، منطقه گرایی سنتی را آمرانه ،با نگاهی امنیتی و تک بعدی و معطوف به روابط دولت ها دانست و افزود: در منطقه گرایی نوین تلاش می شود با نگاهی چند بعدی به این امر نقش سازمان های مردم نهاد در کنار دولت ها تقویت شود.

وی با تاکید بر لزوم تلاش برای فعال کردن جغرافیای فرهنگی در غرب آسیا افزود: گرچه با دید کلاسیک غربی هویت روحی جمعی یک منطقه ناشی از شرایط اقلیمی ، نژادی ،سنن و آداب تاریخی ، زبان و فرهنگ مشترک محسوب می شود، اما تامل دقیق تر در واقعیت های اجتماعی و تاریخی منطقه غرب آسیا نشان می دهد که دین نقش بنیادی تری در شکل گیری هویت جمعی در این منطقه ایفا کرده است.

وی عنصر زبان را سند هویت هر ملت دانست و گفت: تاثیرات سه زبان ترکی ،عربی و فارسی در این منطقه قابل توجه است لذا باید با تقویت سه زبان مذکور و گویش های آنها محیطی را برای تعامل فرهنگی در این منطقه فراهم کرد.

مجیدی تعریف نقشه راه عمل گرایانه ، حرکت گام به گام به سوی فرایند منطقه ای و تقویت بنیان های مردم سالاری برای اتکای بیشتر به منابع منطقه ای و کاهش نگاه به بیرون را از الزمات دستیابی به تعامل مثبت فرهنگ ها در غرب آسیا دانست.

وی افزود: هر فرایند منطقه ای نیاز به یک واحد فعال ملی برای ایجاد و گسترش دارد و ایران فرهنگی با ظرفیت های فراوان خود از جمله اندیشه اسلام ناب ، می تواند موتور متحرکه همگرایی در این منطقه به شمار آید.

وی خاطر نشان کرد: تجربه عملی ما در استفاده از ظرفیت نوروز در یونسکو نشان داد که تاکید بر نمادهای مشترک فرهنگی می تواند نقش بسزایی در ایجاد همگرایی فرهنگی داشته باشد.

 

کد خبر 124033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز