همشهری‌آنلاین: همایش بین‌المللی میر سیدعلی همدانی عارف و عالم بزرگ ایرانی سوم آبان ۱۳۹۳ برگزار می‌شود.

برگزاری همایش بین‌المللی میر سیدعلی همدانی- آبان ۹۳

به مناسبت ثبت جهانی میر سیدعلی همدانی، عارف و عالم بزرگ ایرانی در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی یونسکو، همایش بین‌المللی بزرگداشت این شخصیت نامی با مشارکت و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو- ایران، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، موسسه فرهنگی اکو، جامعه المصطفی، موزه ملی ملک، سفارت تاجیکستان و موسسه فرهنگی نقش جاوید با حضور دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در محل موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

پیرو ثبت 3 تن از شخصیت‌ها و مشاهیر برجسته ایران نجم‌الدین کبری (هشتصدمین سال زندگی فعال عارف بزرگ اخلاق و عرفان ایران‌زمین)، فخرالدین عراقی (هشتصدمین سال تولد شاعر و ادیب پرآوازه ایرانی)، عبدالقادر مراغه‌ای (ششصدمین سال زندگی فعال اولین ردیف‌نویس موسیقی اصیل ایرانی) در سال 1391 در فهرست جهانی یونسکو برای دوره دوساله 2015-2014 میلادی، چهارمین شخصیت ایرانی به نام میر سیدعلی همدانی (هفتصدمین سال تولد شاعر، ادیب و عارف بزرگ ایرانی) نیز در سال 1392 در برنامه مشاهیر و رویدادهای فرهنگی یونسکو برای دوره دوساله فوق ثبت شد.

میرسید علی همدانی در سال 714 هجری قمری (اوایل قرن چهاردهم میلادی) در شهر همدان، ایران به دنیا آمد. او پس از فراگرفتن علوم مختلف، به منظور توسعه آموزش و ریشه‌کن کردن بیسوادی به مناطق مختلف شبه قاره هند، پاکستان و منطقه قفقاز به همراه 700 نفر از شاگردان برجسته¬اش مهاجرت کرد. جایگاه میرسیدعلی همدانی نزد مردم منطقه کشمیر به اندازه‌ای است که وی را به نام شاه همدان می خواندند. در تاجیکستان نیز به سبب خدمات گسترده و فروان علمی و معرفتی، همواره نزد مردم و اصحاب هنر و فرهنگ از جایگاه ممتازی برخوردار بود تا جایی که روی اسکناس‌های آن کشور اشعار زیبای وی با مضمون دعوت انسان‌ها به مهربانی و پرهیز از خشونت و اشاعه صلح نگاشته شده است.

میر سیدعلی همدانی در کتاب ارزشمند خود با نام ذخیره‌الملوک نوعی دستورالعمل صلح و توسعه، نیکی و ریشه‌کن کردن خشونت را به حاکمان و پادشاهان توصیه می کند؛ هدفی که سازمان جهانی یونسکو همواره بر آن تاکید دارد.

این مراسم در تاریخ شنبه سوم آبان 1393 در محل موزه ملی ایران (خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی¬تیر) از ساعت 15 تا 17 برگزار می‌شود.

کد خبر 275764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha