همشهری آنلاین : دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هم اکنون در بسیاری از زمینه‌ها، ‌نهادسازی‌های کلان در کشور مانند فرهنگستان، جهاد دانشگاهی، مجموعه‌های علمی و بخش مرتبط با فرهنگ عمومی مجموعه‌های منبعث از شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمدرضا مخبر دزفولی در حاشیه جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگاران افزود : این بخش های فرهنگی مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی را دارند.

وی به سیاست گذاری و ساماندهی و برنامه ریزی کلان در شورایعالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت : به عنوان یکی از اعضاء 19 اذر سالروز تاسیس این نهادبه رهنمود امام راحل را تبریک می گویم .

مخبر دزفولی اظهار داشت : کلان مسائل مربوط به بخش های علمی و فرهنگی در این شورا تدبیر شده و اساسنامه های این مراکز در شورایعالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته است و هر کدام از انها که منشاء خدماتی شدند به نوعی به نهاد استراتژیک یعنی این شورا بر می گردد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد : بخش جدی مسائل که در حقیقت محوریت دارد و مورد تاکید امام راحل بود وهم مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است مسئله دانشگاهها و بحث علم ، دانش و پژوهش است.

مخبردزفولی گفت : تقریبا قریب به اتفاق و به جز موارد محدودی ؛ سیاستگذاریهای مراکز علمی و اموزشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین ، تصویب ، ابلاغ و اجرا می شود.

وی به فعالیت این شورا در سه دهه اول انقلاب اشاره کرد و گفت : فعالیت های خوبی انجام شد اما با توجه به نیاز و موقعیت روز این شورا مقولات جدیدی را پیش رو دارد.

مخبر دزفولی به دهه چهارم انقلاب به عنوان دهه پیشرفت و عدالت اشاره کرد و افزود : اصلی ترین راهبرد مورد توجه شورا توجه به دو بخش پیشرفت و عدالت است.

مخبر دزفولی اظهار داشت : با توجه به این مهم سه مسئله در دستور کار شورا قرار گرفت.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی کشور ،‌نقشه مهندسی کشور و تحول و نوسازی نظام اموزشی را سه مقوله مهم دردستور کار این شورا اعلام کرد.

وی گفت : در بحث نقشه جامع علمی کشور در جلسات نهایی تصویب این نقشه هستیم که برای تدوین ان کارهای کارشناسی زیادی انجام شد و 40 تا 50 هزار ساعت کار کارشناسی با مشارکت 2 هزار نفر از دانشگاهیان و نخبگان انجام شده است.

مخبر دزفولی افزود : همچنین در بخش مهندسی فرهنگی که پس از پایان بررسی و تصویب نهایی نقشه جامع علمی کشور در دستور کار شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار می گیرد کارشناسی خوبی شده است.

وی گفت : در کشور کارهای زیادی از فرهنگ عمومی گرفته تا مسائل تخصصی انجام شده است که مصوباتی داشته است اما تک مصوبه هایی که داشتیم کافی نیست و ما بر این اساس به دنبال یک برنامه مدون با رویکرد تحقق پیشرفت وعدالت به نام مهندسی فرهنگی بودیم .

مخبر دزفولی همچنین به موضوع تحول در نظام اموزشی اشاره کرد و گفت : یکی از موضوعات مهم در سالهای اخیر نداشتن فلسفه تعلیم وتربیت بود که از این مسئله رنج می بردیم اما طرح تحول و نوسازی نظام اموزشی با کمک دوستان این روزها نهایی شده و اماده طرح در شوراست.

وی به انجام مطالعات در خصوص پیوست فرهنگی اشاره کرد وگفت : یکی دیگر از کارهای مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالعه بر روی پیوست فرهنگی به عنوان الگویی فرهنگی است که به تمام مسائل پیوند داده می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : هم اکنون موضوع پیوست فرهنگی در مقولاتی مانند مسکن وارتباطات به عنوان نمونه اماده شده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعامل سازمان صدا وسیما با شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت : چند سال پیش یک ارزیابی کلی در شورایعالی انقلاب فرهنگی از رسانه ملی صورت گرفت و درباره برخی مسائل سیاستگذاری شد که بسیاری از انها اقدام شد و برخی نیز هنوز انجام نشده است.

جلسه امشب شورایعالی انقلاب فرهنگی به دلیل سفر رئیس جمهور به استان مرکزی به ریاست آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه برگزار شد.

 

کد خبر 122669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز