چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین : نقشه جامع علمی کشور 17 اسفند ماه 89 پس از 4 سال کار مداوم رونمایی شد. اما با گذشت حدود 57 روز، همچنان در انتظار امضای رئیس جمهور برای ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، 23 مردادماه 85 مقام معظم رهبری در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تأکید کردند نقشه جامع علمی مهمترین نیاز کشور است که باید با ترسیم آن و بر اساس زمان‌بندی و با راهبردی مشخص به سطوح بالای دانش روز و جهش علمی دست یابیم.

پس از آن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار متعدد در سالهای 85 تا 89 مسیر تصویب نقشه را طی کرد. در سال 86 جرقه اولیه اولویت بندی کاری برای تهیه نقشه زده شد. در سال 87 گزارش اولیه نقشه جامع علمی کشور در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و در سال 88 صاحبنظران انتقاداتی نسبت به نقشه و نیاز به بازنگری نقشه جامع علمی کشور را مطرح کردند.

در ابتدای سال 89 این نکته مطرح شد که متن سند نهایی نقشه جامع علمی کشور منبعث از مطالعات وسیع و گسترده و برخوردار از سه لایه اصلی، تفصیلی و پشتیبان است و به زودی با تصویب نهایی برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ می شود.

در ماه‌های اردیبهشت تا دی ماه سال 89 مراحل کلی، راهبردهای اساسی و کلان به تصویب می رسند و به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 51 هزار صفحه اسناد پشتیبان عقبه نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است.

مخبر دزفولی همان زمان از مشارکت بیش از 2 هزار استاد دانشگاه و حوزه و صاحب نظر اندیشمند خبر داده بود و یادآور شده بود: 800 مرکز علمی تحقیقاتی، برگزاری 6 هزار ساعت نفر جلسه، انجام 300 هزار نفر ساعت کار کارشناسی، برگزاری 61 جلسه برای تدوین و تصویب نقشه جامع علمی کشور از جمله فعالیت ها برای تهیه نقشه بوده است.

همچنین به گفته دکتر کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور 224 اقدام ملی مهم دارد که در 14 سالی که تا افق 1404 باقیمانده است باید هر سال تعدادی از اقدامات با برنامه ریزی به اجرا برسد.

تمامی این موارد زمانی به نتیجه نهایی می رسد که پس از گذشت این فراز و فرودها، نقشه جامع علمی کشور از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا و ابلاغ شود.

با احتساب روزهای تعطیل فروردین ماه، 57 روز از رونمایی نقشه جامع علمی می‌گذرد و با وجود اینکه بارها گفته شده که به زودی نقشه ابلاغ می‌شود اما هیچ اتفاقی رخ نداده است. دستگاه‌های مجری نقشه جامع علمی نیز هنوز در انتظار ابلاغ آن بسر می‌برند.

کد خبر 134202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز