پس از اینکه بانک مرکزی نسبت به اعلام نرخ رشد اقتصادی و ارزش افزوده سایر بخش‌های اقتصادی از نیمه دوم سال 1387 خودداری ورزید، حالا نوبت مرکز آمار ایران شده تا به‌عنوان مرجع رسمی انتشار برخی آمارهای اقتصادی، به سیاست تاخیر در اعلام نرخ بیکاری روی آورد.

به گزارش مهر، عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران پنجشنبه گذشته در حاشیه نخستین جلسه ستاد تهیه حساب‌های بخش تعاون کشور در جمع خبرنگاران درخصوص وضعیت نرخ بیکاری تابستان سال‌جاری گفت: برای نرخ بیکاری تابستان ابتدا اطلاعات 2 استان باقی مانده بود که در نهایت مجبور شدیم برای یک استان پیش‌بینی افزایش نمونه در حد دقیق‌تر شدن نرخ بیکاری داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم نرخ بیکاری استان‌ها را به‌صورت دقیق محاسبه کنیم؛ با این فرایند نرخ بیکاری تابستان و پاییز به‌طور همزمان اعلام می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران در ارتباط با زمان دقیق اعلام نرخ بیکاری 6 ماهه گذشته کشور با تاکید بر این نکته که نمی‌توانم زمان قطعی اعلام کنم، تصریح کرد: به‌دلیل اتمام فصل پاییز، 2 نرخ را در یک مقطع زمانی اعلام خواهیم کرد.وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص اینکه شما در جلسه شورای‌عالی اشتغال ایجاد یک‌میلیون شغل جدید را تایید کردید و آیا این به معنی کاهش نرخ بیکاری تابستان و پاییز سال‌جاری است؟ گفت: در آنجا فقط بحث فرصت‌های شغلی جدید مطرح بود ولی به‌صورت کلی تایید می‌کنم که آ‌مارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری در 6ماه گذشته کاهش یافته است.

عادل آذر ادامه داد:‌ آن یک میلیون شغلی که مرکز آمار تایید کرده، مربوط به اقدامات تابستان88 تا تابستان 89 و یکسال تمام است و به این معنی که این میزان در سال 89 ایجاد شده باشد، نیست. رئیس مرکز آمار ایران درباره این سؤال که زمستان 88 و بهار 89 نرخ بیکاری در کشور جهش چنددرصدی داشته است و آیا تایید یک میلیون شغل می‌تواند گواهی بر کاهش نرخ بیکاری باشد؟ با تایید این موضوع گفت: تا‌کنون محاسبات وضعیت بیکاری تابستان و پاییز سال‌جاری نشان می‌دهد که وضعیت نسبت به بهار 89 بهتر است و نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت اما تک رقمی بودن یا دو رقمی بودن آن را پس از پایان محاسبات اعلام می‌کنیم.

مرجع محاسبه نرخ تورم

رئیس مرکز آمار ایران درباره مرجع محاسبه نرخ تورم و نتیجه مذاکرات مرکز آمار و بانک مرکزی اظهارداشت: هم‌اکنون در این زمینه ما منتظر اعلام قانون هستیم ولی این مسئله در قالب مصوبه شورای‌عالی آمار مطرح شده بود که با بانک مرکزی نیز توافقاتی داشتیم و هم‌اکنون این مسئله در قالب برنامه 5 ساله پنجم هم مطرح شده و به‌محض ابلاغ وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

کد خبر 123948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز