گروه اقتصادی: طرح دورکاری در روزهای اخیر به‌طور جدی از سوی دولت در حال پیگیری است و در این زمینه ظاهرا اولویت اول وزارتخانه‌ها در تهران، فراهم کردن بسترهای دورکاری و فرستادن کارمندان به خانه است.

دور کاری

به گزارش همشهری، پس از طرح انتقال کارمندان از تهران که با استقبال مواجه نشد، دولت درصدد اجرای طرح دیگری در تهران برای کارمندان است. به‌نظر می‌رسد بر خلاف طرح اول که به دلایل مختلف ازجمله فراهم نبودن بسترها و بروز برخی مشکلات اجتماعی و همچنین ماهیت اختیاری آن با موفقیت همراه نبود، طرح دورکاری با توجه به ماهیت اجباری آن ممکن است موفق‌تر باشد به شرط اینکه مقدمات فنی و ارتباطی آن فراهم باشد و در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

به اعتقاد کارشناسان، طرح دورکاری هرچند طرح موفقی می‌تواند باشد اما درصورت حاکم شدن نگاه ضربتی برای اجرای آن، خود می‌تواند مشکلات جدیدتری را ایجاد کند. این نگرانی از آنجایی افزایش می‌یابد که جدی شدن دولت برای اجرای طرح، ناشی از مشکلات آلودگی هوا دانسته شود. در این صورت باید گفت این نیز سیاستی مقطعی است که با رفع آلودگی هوا به بایگانی سپرده می‌شود.

در تازه‌ترین اقدامات برای دورکاری پس از وزارت کار، دولت 29 دستگاه را موظف به اجرای طرح دورکاری کرده که پیش‌بینی می‌شود بیش از 619 هزار نفر از کارمندان شامل این طرح شوند. با ابلاغ طرح دورکاری به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی، وزارتخانه‌هایی همچون بازرگانی و نفت اجرای آن را آغاز کرده‌اند.

به گزارش همشهری، لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری، با بیان این مطلب که 29 دستگاه باید به اجرای طرح دورکاری بپیوندند تا از این طریق بتوانیم 30درصد از کل مشاغل عمومی کشور را در قالب دورکاری به منازل ببریم، گفت: بیش از 100 نفر از نیروهای کارشناس زیرمجموعه این معاونت دورکار شده‌اند.

وی ادامه داد: در شرایطی که دولت، کارکنان، مدیران و ارباب‌رجوع از وضع اداری کنونی راضی نیستند، باید همه روش‌های نوین تجربه‌شده در دنیا را بپذیرند. معاون رئیس‌جمهوری، الکترونیک شدن فعالیت‌های دولتی، تمرکز زدایی و انتقال از تهران را از اهداف اجرای طرح دورکاری برشمرد و گفت: دولت در این طرح به هیچ وجه به‌دنبال بیکار کردن کارمند نیست بلکه استفاده بهینه و بهره‌ورانه از نیروی کار جزء عمده محورهای مورد توجه به‌شمار می‌آید. وزیر بازرگانی نیز با تاکید بر آمادگی وزارت بازرگانی همچون سایر دستگاه‌های دولتی برای طرح دورکاری گفت: طرح دورکاری از ابتدای هفته جاری در وزارت بازرگانی عملیاتی شده است.

مهدی غضنفری، اظهار داشت: دورکاری به معنای حذف کارمند نیست بلکه هدف اصلی آن استفاده بهینه از تخصص نیروها در خارج از محیط کار است. وزیر بازرگانی عنوان کرد: دورکاری یک انتخاب مناسب است و به کارکنان اجازه می‌دهد تمام یا قسمتی از کار خود را در خارج از محیط کاری انجام دهند.

دورکاری 40 درصد نفتی‌های پایتخت‌نشین

وزارت نفت یکی دیگر از وزارتخانه‌هایی است که اجرای طرح دورکاری را در دستور کار قرار داده است.در همین رابطه وزیر نفت، اجرای طرح دورکاری را به تمامی مدیران عامل و روسای ستادی شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت ابلاغ کرد.بنا بر گزارش مهر با دستور سیدمسعود میرکاظمی وزیر نفت، مقرر شد تا اطلاع ثانوی 40درصد از کارکنان پایتخت‌نشین صنعت نفت به‌صورت دورکار به فعالیت‌های کاری خود ادامه دهند. براساس این بخشنامه که به تمامی معاونان 4 شرکت مادر تخصصی، روسای ستادی و معاونان وزارت نفت ابلاغ شده، یکی از مهم‌ترین دلایل اجرای طرح دورکاری مقابله با آلودگی هوای تهران عنوان شده است.

وزیر نفت تاکید کرده است که اجرای این طرح باید به‌گونه‌ای اجرا و مدیریت شود که خللی در فعالیت‌های روزمره صنعت نفت به‌ویژه در استان تهران ایجاد نکند. با بخشنامه جدید این عضو کابینه دولت، برخی از شرکت‌های خدماتی وزارت نفت همچون شرکت گاز استانی، بهداشت و درمان، صنعت نفت و پخش فراورده‌های نفتی مشمول اجرای این طرح نمی‌شوند.
براساس این گزارش هرچند برخی از وزارتخانه‌ها پس از ابلاغ مصوبه دورکاری اقدامات لازم را انجام داده‌اند ولی اغلب دستگاه‌ها تا‌کنون گزارشی از عملکرد خود در این حوزه منتشر نکرده‌اند.

زنان در اولویت هستند

با توجه به وضعیت و شرایط خاص کارمندان زن، اولویت در اجرای طرح دورکاری با بانوان است. رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز در همین رابطه از موافقت رئیس‌جمهوری با در اولویت قرار گرفتن زنان در طرح دورکاری خبر داد و گفت: با اجرای طرح دورکاری تمامی مشکلات مربوط به اشتغال و ساعت کاری زنان حل شده و طرح کاهش ساعت کاری آنها منتفی می‌شود.

مریم مجتهدزاده در گفت‌وگو با مهر با اشاره به درخواست از رئیس‌جمهور برای در‌اولویت قرار گرفتن کارمندان زن در طرح دورکاری افزود: در این نامه خواسته شد زنانی که فرزندان کوچک یا معلول یا همسر بیمار دارند در اولویت طرح دورکاری قرار گیرند که رئیس‌جمهور با این درخواست موافقت کرد.

کد خبر 123177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز