همشهری آنلاین: سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اکو در استانبول ترکیه تاکید کرد که این سازمان باید با افزایش همکاری‌ها به یک سازمان مهم و تاثیر گذار منطقه‌ای تبدیل شود.

نوزدهمین نشست شورای وزیران خارجه

به گزارش خبرنگار ایرنا از استانبول ،نوزدهمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) با شرکت وزیران 10 کشور عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی 'احمد داود اوغلو' وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در استانبول شروع شد.

 جلسه با سخنرانی 'علی اکبر صالحی' سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس دوره ای شورای وزیران خارجه اکو شروع و با سخنرانی داود اوغلو پی گرفته شد.

جمهوری اسلامی ایران رییس دوره ای شورای وزیران خارجه اکو است.

سرپرست وزارت خارجه ایران، اهمیت این سازمان را در منطقه مورد تاکید قرار داد وافزود: اکو درگذشته فعالیت های مهمی انجام داده و در نشست امروز رئوس فعالیت های آتی این سازمان بررسی و تصمیم های پیشین پیگیری خواهد شد.

صالحی اظهار داشت: وجود منابع عظیم زیرزمینی شامل نفت و گاز و منابع آبی، موقعیت ویژه ای برای اکو ایجاد کرده است که باید از این فرصت ها استفاده کنیم .

وی با بیان اینکه نیروی انسانی و منابع کشاورزی منطقه اکو پتانسیل های فراوانی دارد، گفت: بمنظور کاهش بحران جهانی و تاثیرآن بر کشورهای عضو اکو علاوه بر همکاری های ملی، بایدهمکاری های درون سازمانی اکو را افزایش دهیم .

سرپرست وزارت امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: از این پس باید به دنبال پیگیری پروژه های مختلف بمنظور عملی شدن آنها باشیم .

نوزدهمین نشست شورای وزیران خارجه

صالحی همچنین برنقش بانک توسعه و تجارت این سازمان بمنظور حمایت و پشتیبانی از طرح های اکو تاکید کرد و گفت : کشورهای عضو باید نقش خود را در این بانک افزایش دهند .

وی ابراز امید واری کرد که موانع و مشکلات پیش روی تعرفه های ترجیحی در تجارت اعضای اکو مرتفع شود .

سرپرست وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه در حوزه حمل ونقل تلاش های خوبی در اکو صورت گرفته است ، افزود: دراین اجلاس چشم انداز سال 2015 اکو را بمنظور عملیلاتی شدن طرح ها برنامه ریزی می کنیم .

صالحی همچنین به عملی شدن بسیاری از طرح ها با کمک و همکاری مشترک اکو و سازمان های دیگر بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای اکو اهمیت ویژه ای قائل است و نهایت سعی خود را برای رشد اقتصادی و توسعه روابط سیاسی و فرهنگی با کشورهای عضو انجام می دهد .

سرپرست وزارت امور خارجه ایران پس از این نشست، پشت درهای بسته با احمد داود اوغلو دیدار و گفت و گو کرد.

یازدهمین اجلاس سران اکو قرار است به میزبانی 'عبدالله گل ' رییس جمهوری ترکیه و با حضور'محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران و سران سایر کشورهای عضو روز پنجشنبه در استانبول شروع به کار کند.

جمهوری اسلامی ایران ریاست دوره ای سران اکو را در اختیار دارد که قرار است در نشست پنج شنبه آن را به ترکیه واگذار کند.

اجلاس کارشناسان ارشد کشورهای عضو اکو روز دوشنبه آغاز شده بود که سه شنبه شب به پایان رسید.

کارشناسان ارشد دستور کار و مقدمات مذاکرات شورای وزیران خارجه را که بالاترین مرجع اجرایی و تصمیم سازی در اکو است را آماده کردند.

هجدهمین دوره نشست وزرای خارجه اکو همزمان با اجلاس سران این سازمان اسفندماه 1387در تهران برگزار شده بود.

کد خبر 123849
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز