همشهری آنلاین: وزیر کشور با اشاره به ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی که در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو وجود دارد، بر توسعه و تعمیق مناسبات و مبادلات همه جانبه کشورهای عضو تاکید کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مصطفی محمد نجار وزیر کشور روز شنبه در دیدار با  محمد یحیی معروفی دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) با بیا اینکه سازمان اقتصادی اکو ظرفیت های بسیار بالای برای گسترش و توسعه مناسبات همه جانبه بین کشورهای منطقه دارد، اظهار داشت: با توجه به استعدادهای خوبی که بین کشورهای عضو وجود دارد می توان از این موقعیت ها به نفع مردم استفاده کرد و شاهد رشد و شکوفایی بیشتر مردم منطقه بود.

وی با بیان اینکه همکاری های کشورهای عضو اکو می تواند، تاثیرات خوبی در پیشرفت منطقه داشته باشد گفت: باید بسترها و زیر ساختارهای لازم را برای اقتصاد سالم و پایدار در بین کشورهای عضو ایجاد کرد.

وزیر کشور با تاکید به مبارزه با قاچاق مواد مخدر، انسان و پولشویی، مبارزه با جراید سازمان یافته و ایجاد ثبات و امنیت درمنطقه تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم توسعه اقتصادی سالم و پایدار را شاهد باشیم باید هماهنگی های بیشتری در تمامی زمینه ها بین کشورهای عضو وجود داشته باشد.

وی از دبیر کل سازمان اکو خواست از تمامی ظرفیت ها و تجربیات کشورهای عضو و سازمان های بین المللی برای پیشرفت و گسترش و تعمیق روابط کشورهای عضو استفاده نماید.

نجار همچنین با اشاره به دعوت دبیر کل اکو از وی برای حضور در اجلاس آتی اکو در ترکیه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین سطح در سومین اجلاس وزراء کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی اکو شرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه استانهای مرزی ایران ارتباطات و مبادلات بسیار و خوبی با کشورهای منطقه دارند بیان داشت: این ارتباطات و ظرفیت ها را می توان با ایجاد فرصت ها و موقعیت های مناسب گسترش دادو پیمان خواهر خواندگی بین استانهای مرزی کشورهای همجوار ایران به امضاء رساند.

دبیر کل سازمان همکار یهای اقتصادی اکو نیز در این دیدار با اشاره به کمک های فراوان جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاریهای اقتصادی اکو در زمینه های مختلف،گفت: این سازمان برنامه های بسیار خوبی برای آینده خود در زمینه محیط زیست، راه و ترابری، سرمایه گذاری های اقتصادی، مبارزه با جراید سازمان یافته دارد.

محمد یحیی معروفی با اشاره به دو اجلاس وزرای کشور سازمان همکاری های اقتصادی اکو که در تهران و عشق آباد برگزار شد از وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران برای حضور در سومین اجلاس وزرای کشور در ترکیه دعوت به عمل آورد.


اولویت توسعه همکاری‌های اقتصادی اکو 


وزیر کشور همچنین روز شنبه پس دیدار با محمد یحیی معروفی دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در گفتگو با خبرنگارانبا بیان اینکه از آنجا که سازمان اکو اقتصادی است تلاش داریم زمینه‌های توسعه اقتصادی فی‌مابین 10 کشور این سازمان را گسترش دهیم، گفت: توسعه همکاری های اقتصادی اکو را در اولویت قرار داده ایم.
 
مصطفی محمد نجاردر پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه مباحثی در جلسه امروز شما مطرح شد و از آنجایی که اجلاس وزرای کشورهای عضو اکو سال آینده در کشور ترکیه برگزار می‌شود، جمهوری اسلامی ایران چه برنامه‌هایی برای آن دارد، گفت: با توجه به اینکه مقر اصلی دبیر کل سازمان‌ همکاری‌های اقتصادی اکو در تهران قرار دارد ایران نقش محوری در آن دارد و قرار است سال آینده اجلاس سوم سازمان اکو در ترکیه برگزار شود.

وی با اشاره به جلسه امروز خود با دبیر کل سازمان‌ همکاری‌های اقتصادی اکو اظهار داشت: در این جلسه هماهنگی‌هایی انجام شد تا تمهیداتی برای فعال شدن موضوعات کمیسیون‌ها در زمینه‌های مختلف برای همکاری صورت گیرد.

نجار با تاکید بر اینکه زیرساخت‌ها فراهم شود تا فعالیت اقتصادی توسعه پیدا کند باید هماهنگی‌های امنیتی برقرار شود گفت: باید مسائل مختلفی را از لحاظ ایجاد زیرساخت‌های امنیتی همچون مبارزه با پولشویی، مبارزه با قاچاق مخدر و انسان و مبارزه با جرایم سازمان‌یافته باید فراهم شود و قرار است از کمیسیون‌های زیر مجموعه در این خصوص فعالیت کنند.

وی در خصوص بخش‌های مورد همکاری بین کشورهای عضو سازمان اکو به هماهنگی‌های مرزبانی اشاره و خاطرنشان کرد: در ایران کشورهای عضو سازمان‌های اکو جلساتی را در خصوص هماهنگی‌های مرزبانی خواهند داشت چرا که انتقال تجارب بین این کشورها می‌تواند زمینه مناسبی را ایجاد کند.

وزیر کشور با بیان اینکه یکی از زمینه‌هایی که کشورهای عضو سازمان اکو در آن قرار شد فعالیت کنند مبارزه با بلایای طبیعی است بیان داشت: چرا که این کشورها در مناطق حادثه‌خیزی قرار دارند و تجارب خوبی در این خصوص وجود دارد که می‌تواند بستر خوبی را برای انتقال تجارب ایجاد کند.

نجار گفت: همکاری و هماهنگی بین استانداران مرزی ما با کشورهای عضو سازمان اکو یکی از مباحثی است که از 14 استان مرزی ما، 7 استان در این خصوص فعال هستند و قرار شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی تبادل تجربه و توسعه فعالیت‌های بازرگانی را از دیگر مباحث این دیدار برشمرد و تصریح کرد: در این جلسه قرار شد که از ظرفیت‌های بین‌المللی برای کمک به این کار استفاده کافی شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علت سفر قریب‌الوقوع شما به قطر چیست؟ گفت: در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی وزارت کشور دعوتنامه‌های بسیاری از کشورهای مختلف از جمله آذربایجان، پاکستان و قطر داریم.

نجار با بیان اینکه قطر در اولویت ما قرار دارد،خاطر نشان کرد: در دستور کار ایران و قطر یک موافقت‌نامه امنیتی وجود دارد که قرار است در این سفر این موافقت‌نامه به امضاء برسد که در حال حاضر هماهنگی‌های آن در حال انجام است تا در اولین فرصت این کار صورت پذیرد.

کد خبر 101922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز