همشهری آنلاین: دومین درس‌گفتار استاد دکتر محمدعلی موحد درباره مقالات شمس تبریزی برگزار ‌شد.

نشست فرهنگی

به گزارش همشهری آنلاین، دومین درس‌گفتار استاد دکتر محمدعلی موحد درباره مقالات شمس تبریزی و با عنوان «کلید فهم شمس و مولانا» روز دوشنبه 12 تیرماه 91 برگزار ‌شد.

این برنامه که با همت بنیاد شمس تبریزی و مولانا و همکاری بنیاد شمس تبریزی شکل گرفت، همچون درس‌گفتار و ماه‌گفتارهای گذشته با استقبال فراوان شمس‌دوستان و مولانا پژوهان روبه‌رو شد.

بنیاد شمس تبریزی و مولانا برگزاری این نشست‌ها را از شش ماه گذشته با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو آغاز کرده است و تا کنون استادانی چون محمدعلی موحد، مهدی محقق، توفیق سبحانی، کریم زمانی و اصغردادبه در ماه‌گفتارهایی که دوشنبه‌های اول هر ماه برگزار می‌شود، سخنرانی کرده‌اند.

درس‌گفتارهای دکتر محمدعلی موحد دیگر برنامه بنیاد است که در آن مقالات شمس تبریزی با نگاهی تازه بازخوانی و از این گنجینه بزرگ ادب و عرفان فارسی رمزگشایی خواهد شد.

دکتر موحد در دومین نشست درس گفتار خود با اشاره به این‌که سعی دارد درس گفتارها را زیر عنوان «کلید فهم شمس و مولانا» دنبال کند، گفت: «مقالات شمس، بی‌شک از زیباترین و برجسته‌ترین نمونه‌های نثر فارسی است و ما در خواندن آن به این ویژگی‌ها توجه می‌کنیم و لذت می‌بریم.

ولی در عین حال می‌کوشیم در ورای این نگرش صرفا ادبی و زیباشناسانه، چیزهای دیگر نیز در آن کشف کنیم».

او افزود: «متاسفانه نگاه ما در شاهکارهای به جای مانده از متون کهن فارسی، بیشتر نگاهی صرفا ادیبانه بوده است.

در این نگاه نخست مفردات واژه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و ما معنی کلمات غریب و نامانوس را می‌جوییم. آنگاه آرایه‌های ادبی متن را می‌کاویم».

او با نقد نگاه صرفا ادیبانه به آثار ادبی، گفت: «این نوع نگاه، موجب غفلت از فواید دیگر متن می‌شود. مثلا تاریخ بیهقی را به عنوان یک متن ادبی می‌خوانیم و غفلت می‌کنیم از اینکه گوشه چشمی هم به دسته‌بندی‌ها و دسیسه‌بازی‌های حاکم در دستگاه دیوانی که از ورای الفاظ و جملات سرک می‌کشد بیاندازیم».

استاد موحد افزود: «پیشنهاد من برای پیش‌درآمد سلسله‌گفتارهای مقالات خوانی این است که علاوه بر توجه بر جنبه‌های لفظی و کلامی آن، سعی کنیم با شخصیت شمس و مولانا به عنوان دو انسان، دو موجود خاکی واقعی و نه دو موجود اسطوره‌ای آشنا شویم و این آشنایی شخصیتی را یکی از کارسازترین و مهم‌ترین کلیدهایی درنظر بگیریم که برای راه‌گشایی و آشنایی با عوالم آنان و درک و دریافت آموزه‌های آنان ضرورت دارد».

سلسله گفتارهای مقالات خوانی و درس‌گفتارهای استاد محمدعلی موحد، هر ماه از سوی بنیاد شمس تبریزی و مولانا در مرکز آموزش مؤسسه فرهنگی اکو برگزار می‌شود.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن 22414830 تماس بگیرند.

 

کد خبر 176137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز