هفته پیش سالروز تشکیل سازمان همکاری اقتصادی اکو بود.

 این سازمان با بیش از 23 سال سابقه فعالیت هنوز نقش فعالی در اقتصاد منطقه ندارد و کشورهای عضو از نظر همکاری اقتصادی به سطح قابل‌قبولی در داخل مرز‌های این سازمان دست نیافته‌اند. اکو در سال 1985 توسط ایران، ترکیه و پاکستان پایه‌گذاری شد و امروز 10‌کشور منطقه عضو آن هستند. در این زمینه با خورشید انور، دبیرکل اکو گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • به‌نظر می‌رسد اکو باوجود سابقه فعالیت طولانی و عضویت کشورهای بزرگ و پرجمعیت از رشد و کارآمدی لازم به‌عنوان یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای برخوردار نیست. آیا دلیل این امر دولتی بودن اقتصاد در اغلب این کشورها و فعال نبودن بخش خصوصی در کشورهای عضو نیست؟

من با این مسئله که بخش‌ خصوصی در کشورهای عضواکو فعال نیست موافق هستم ولی با این مسئله که اکو از کارایی لازم برخوردار نیست و نقش مؤثر و مناسبی در مدت فعالیت خود ایفا نکرده است موافق نیستم. اگر به مجموع فعالیت‌های اکو در طول سال‌های گذشته نگاهی بیندازیم همکاری گسترده و وسیعی را در زمینه‌های متنوع مشاهده می‌کنیم که درحال انجام است.

این طرح‌ها مجموعه‌ای از تجارت، حمل‌ونقل، انرژی، صنعت، کشاورزی و طرح‌های فرامنطقه‌ای را شامل می‌شود، حتی در زمینه بهداشت و مسائل بین‌المللی مانند مبارزه با تروریسم و غیره همکاری می‌کنیم.

نگاهی به برگزاری همایش‌های متعدد  و  مشارکتی که کشورهای منطقه داشته‌اند و تصمیماتی که گرفته شده و اقداماتی‌ که انجام شده است نشان‌دهنده فعالیت‌ها و مؤثر بودن این سازمان است.

مسئله این است که طبیعت کارما این است که نمی‌توانیم یک ساختمان را بسازیم و به شما نمایش‌دهیم و یا چشم‌انداز شهرها را تغییر دهیم که حاصل کار ما را مشاهده کنید، همکاری‌ منطقه‌ای، تصمیم‌گیری، آموزش ظرفیت‌سازی و غیره‌ است. این کارها نشانه فعال بودن اکوست.

ولی بی‌شک نباید به این دستاوردها غره شویم و نباید از آنچه انجام شده است راضی باشیم. باید تلاش کنیم که کارهای بیشتری انجام دهیم تا دستاوردهای بیشتری نیز داشته باشیم.

بله اکو در سال‌های فعالیت خود متوقف نبوده و فعال بوده است ولی با توجه به اینکه اکو یک نهاد با اهداف اقتصادی است باید دستاوردهای اقتصادی داشته باشد و متأسفانه در این زمینه به نحو قابل‌قبولی فعال نبوده است؟

در این مورد موافقم، اکو باید در بخش اقتصادی فعال‌تراز آنچه بوده است، عمل کند. با وجود این، نگاهی به فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده است موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خوبی را نشان می‌دهد.

ما موافقت‌نامه تجارت اکو را اجرایی کردیم، تجارت میان کشورهای عضو به بیش از 30 میلیارد دلار افزایش یافته است. بانک تجارت و توسعه اکو به‌زودی و کمتر از 2ماه فعال می‌شود و در مورد بیمه اتکایی موافقت‌نامه لازم را امضا می‌کنیم.

موافقت‌نامه‌های حمایت و توسعه سرمایه‌گذاری میان کشورهای عضو نیز به‌زودی امضا می‌شود. اینها نقطه عطفی در فعالیت‌های اکوست. مافعال هستیم و این نشان می‌دهد که ما پیش می‌رویم.

  • آیا ایجاد نهادی برای حمایت از بخش خصوصی در کشورهای عضو و توسعه بخش‌خصوصی به‌عنوان یک هدف برای اکو قابل تعریف نیست؟

این مهم است و برای این مسئله ما اتاق بازرگانی و تجارت کشورهای عضو اکو را تشکیل داده‌ایم. این نهاد فعال نبود ولی از سال گذشته زمانی که اداره مرکزی این بخش به استانبول منتقل شد این نهاد فعال‌تر شده است و گردهمایی‌هایی برگزار کرده است.

هدف اصلی این نهاد این است که نقش بخش خصوصی را در کشورهای عضو افزایش دهد. به‌نظر من با توجه به اینکه اکو نهادی اقتصادی است باید تلاش کنیم بخش خصوصی نقش مؤثرتری در این سازمان داشته باشد.

کد خبر 69718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز