همشهری آنلاین: با افزایش تعرفه برق در قالب اولین مرحله اجرای هدفمندی یارانه‌ها، درآمد وزارت نیرو نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان از محل فروش برق افزایش خواهد یافت.

  معاون وزیر نیرو ضمن اعلام  این مطلب در گفت‌وگو با ایلنا افزود: پیش از این در طول یکسال وزارت نیرو در حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان از محل فروش برق درآمد داشت که این رقم با اجرای اولین مرحله هدفمندی یارانه‌ها به 4 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

 محمد بهزاد گفت: هر چند متوسط قیمت برق از حدود 165ریال به 450ریال افزایش یافته است اما همه این درآمد نصیب وزارت نیرو نمی‌شود و بخشی از آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز خواهد شد .

او در توضیح این مطلب افزود: از کل مبلغ 450ریال قیمت برق به ازای هر کیلووات ساعت، 279 ریال به وزارت نیرو تعلق می‌گیرد و 171ریال به ازای هر کیلووات ساعت فروش برق به سازمان هدفمندی یارانه‌ها تعلق خواهد گرفت.

او با اشاره به این که برای هزینه کردن این اضافه درآمد تدابیری اندیشیده خواهد شد، گفت: نباید تصور شود این افزایش درآمد کفاف هزینه‌های عمرانی را می‌دهد. قرار است برای پیشبرد پروژه‌ها همچنان تخصیص اعتبارات ادامه یابد.

او در جواب این سئوال که آزادسازی کامل قیمت‌ها در 5سال محقق خواهد شد یا به گفته رئیس جمهور در سه سال باقیمانده از دولت دهم این اتفاق رخ می‌دهد، گفت: اگر امکانات مالی پاسخگو باشد می‌توان در سه سال این طرح را اجرایی کرد.

او در پاسخ به این سئوال که مبنای تعیین قیمت برق برای مشترکین قیمت برق صادراتی بود یا قیمت تمام شده برق در داخل کشور مد نظر قرار گرفت‏، گفت: ما در حال حاضر هر کیلووات ساعت برق را به قیمتی در حدود 100 تومان صادر می‌کنیم اما قیمت تمام شده از این رقم کمتر است و در حدود 80 تومان برآورد می‌شود. با توجه به این که برق مانند نفت قیمت جهانی ندارد مبنای قیمت تمام شده تولید برق بود.

او هدفمندی یارانه‌ها را اتفاقی بزرگ دانست و گفت: بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با افزایش راندمان و نظایر آن در این قالب امکان اجرا می‌یابند.

کد خبر 123846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز