همشهری آنلاین: مدیرکل اموراتباع خارجی وزارت کشورگفت: براساس جدیدترین طرح مصوب شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه وزارت کشور، ظرف دو سال آینده ‌پرونده آوارگان افغانی درایران بسته می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد حسینی اظهارداشت: این طرح دارای ابعاد گسترده‌ای به لحاظ بین‌المللی، روابط دوجانبه، سیاست‌های مربوط به اشتغال و کنترل ورود آوارگان افغانی است.

وی افزود: در زمان حاضر 970 هزار تبعه کشورافغانستان به طور قانونی و ثبت نام شده درایران حضوردارند که از نظرایران پناهنده محسوب نمی‌شوند.
 
حسینی اضافه کرد: شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه وزارت کشور همچنین عملیات اجرایی طرحی را از ابتدای سال 86 به منظور باز گرداندن اتباع غیر مجازساکن در ایران آغاز خواهد کرد که ضابطه مند نمودن بازارکار درکشورمان از عمده اهداف این طرح است.
 
مدیرکل اموراتباع خارجی وزارت کشور اشتغال را یکی از ریشه‌های ورود غیر قانونی اتباع افغانی به ایران ذکرکرد و گفت: اگراشتغال افغانی‌ها در کشور ما ضابطه مند شود همراه با کنترل مرزها می‌تواند در کنترل ورود غیرمجاز اتباع آن کشور به کشورمان تاثیر گذار باشد.
 
حسینی درمورد اتباع عراقی مقیم ایران گفت: اتباع عراقی در ایران به طور حتم بیش از 100 هزار نفر نیستند و اکثرآنها با سرنگونی صدام به کشور خود بازگشته‌اند.
 
وی درباره سیاست ایران در رابطه بااتباع عراقی ساکن کشورمان گفت: به دلیل آنکه شرایط امنیتی داخل عراق را مناسب نمی‌دانیم هیچ برنامه شتابزده ای برای خروج آنها نداریم، لذا آنها مختارند که تا حاکمیت امنیت و خروج اشغالگران از کشورشان در ایران بمانند.
 
مدیرکل اموراتباع خارجی وزارت کشور افزود: از آغاز سال 202 ، 80 هزار نفر عراقی در ایران اقامت داشتند که این رقم هم اینک به 80 تا 90 هزار نفر کاهش یافته است.
 
حسینی در بخشی از اظهاراتش درخصوص آخرین وضعیت اتباع خارجی استان خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر خوزستان دیگر با مشکل پناهندگان عراقی مواجه نیست و دو اردوگاه بنی نجار گتوند و انصار اندیمشک هم اینک 200 نفر اتباع عراقی را در خود سکونت داده‌اند.
 
وی گفت: در خوزستان در زمان حاضر 9 هزار اتباع عراقی و هشت هزار اتباع افغانی بیشتر وجود ندارد.

مدیر کل اموراتباع خارجی وزارت کشور همچنین تعداد افاغنه ساکن اردوگاه ها درسطح کشور را 27 هزار نفر و عراقی‌های ساکن در اردوگاه های پناهندگان را پنج هزار نفر اعلام کرد. 

کد خبر 12350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز