گروه اجتماعی: جودی چنگ هاپکینز، ‌معاون عملیاتی کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در پایان دیدار دو روزه خود از ایران تقدیر جامعه بین‌المللی از ایران را به دلیل میزبانی سه دهه از بزرگترین جمعیت پناهندگان اعلام داشت.

وی در مورد بازگشت مهاجران افغان گفت: در کل عملیات بازگشت بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. از آغاز عملیات بازگشت در سال 1381 پنج میلیون پناهنده افغانی از ایران و پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند. با این حال هنوز سه میلیون پناهنده در این دو کشور باقی مانده‌اند که در این مورد باید سیاست‌ها و استراتژی‌ها در مورد جمعیت باقی‌مانده با دولت‌ها بررسی شود.

چنگ افزود: اتخاذ یک رویکرد تدریجی و داوطلبانه نسبت به فرآیند بازگشت از اهمیت بالایی برخوردار است. او سفر خود را با بازدید از اردوگاه پناهندگان بردسیر واقع در کرمان آغاز کرد و با نمایندگان پناهندگان افغان در کرمان دیدار کرد. در طی این ملاقات‌ها مشکلات و نگرانیهای جامعه‌ پناهنده دور از وطن مطرح شد.

خانم چنگ مشی  دولت ایران را نسبت به گفتگو در مورد سیاست‌ها و راهبردهای واقع‌گرایانه پیرامون پناهنده‌های باقی‌مانده در ایران بسیار انعطاف‌پذیر دید.هاپکینز تقدیر جامعه بین‌الملل از ایران را به خاطر میزبانی از یکی از بزرگترین جمعیت‌های پناهنده در دنیا به مدت تقریباًسه دهه را ابراز داشت و این روحیه را ناشی از نزدیکی‌های فرهنگی، تاریخی،‌ جغرافیایی، اقتصادی و اسلامی بین مردم ایران و افغانستان دانست. ایشان همچنین اظهار داشت که پناهندگان به سهم خود در توسعه ایران با نیروی کاری که ارائه کردند کمک کرده‌اند.

در حال حاضر تعداد 910 هزار پناهنده افغانی ثبت شده و تعداد 54 هزار پناهنده عراقی ثبت شده در ایران باقی مانده است.

کد خبر 28671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز