همشهری آنلاین: معاون سیاسی استاندار قم گفت: هم‌اکنون حدود 60 هزار اتباع خارجی افغان به صورت غیر قانونی در قم سکونت دارند.

‪ به گزارش ایرنا،احمد حاجی زاده افزود: این افراد تا اول اردیبهشت ماه سال جاری فرصت دارند تا به صورت داوطلبانه از استان خارج شوند.

وی بیان داشت: پس ازاین ضرب‌الاجل طرح سراسری شناسایی، جمع‌آوری و طرد اتباع غیرمجاز همزمان با دیگر استانهای کشور اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای این طرح در 9 استان کشور که 92 درصد اتباع افغان غیرقانونی را دارند، افزود: در طرح فوق تشدید کنترل مرزها، کنترل گلوگاه های ورودی و دستگیری اتباع غیر مجاز اجرا می‌شود.

حاجی‌زاده اضافه کرد: دراین مدت تمامی اتباع افغان باید مجوز اقامت خود در استان را بهمراه داشته باشند.

وی افزود: حضور این افراد به شکل غیر قانونی، تبعات اجتماعی و فرهنگی مختلفی را به دنبال داشته که از آن جمله حاشیه نشینی و ایجاد بستر مناسب برای حرکتهای مجرمانه می‌باشند.

وی ادامه داد: انتقال بیماریهای از جمله وبا که سالهای گذشته باعث بروز مشکلاتی در قم شد، گسترش ازدواج‌های غیر قانونی با زنان ایرانی، قاچاق انسان و مواد مخدر از تبعات حضور این افراد به صورت غیرقانونی است.

حاجی‌زاده گفت: انجام اعمال خلاف از سوی این افراد باعث شده تا حضور غیر قانونی اتباع افغان حس ناامنی را در بین شهروندان تقویت نمایند.

رییس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی قم نیز دراین زمینه گفت: نیروی انتظامی در این طرح با شناسایی، دستگیری، انتقال به اردوگاه و طرد آنان از استان محوریت فعالیت را برعهده دارد.

سرهنگ مجتبی خوش نژاد ایرانی افزود: کلیه کلانتریها و پاسگاه های داخل و خارج شهر در این طرح فعال بوده و گلوگاه هایی که تردد این افراد در آن بیشتر صورت می‌گیرد نیز شناسایی شده تا با استقرار اکیپ‌های ثابت و سیار اقدام به دستگیری نمایند.

وی اضافه کرد: در این رابطه افرادی که اقدام به نقل و انتقال اتباع ‌غیرمجاز افغان نمایند وسایل نقلیه‌شان تا شش ماه توقیف و در پارکینگ متوقف می‌شود.

وی از شهروندان خواست تا در صورت برخورد با این افراد مراتب را از طریق شماره تلفن 110 گزارش کنند.

رییس سازمان کار و امور اجتماعی قم نیز گفت: اغلب اتباع غیرمجاز افغان درقم مجرد و در سنین 18 سال هستند و عمدتا مشغول به کار می‌باشند.

مجید آوری‌فر افزود: در طرحی که پیش ازاین اجرا شد سه هزارو 344 بازرسی از اماکن مختلف صورت گرفت که 14 هزارو 114نفر شاغل غیرمجاز شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: در این طرح یکهزار و 578 نفر ایرانی و اتباع مجاز افغان جایگزین اتباع خارجی غیرمجاز شدند و هم‌اکنون 833 تبعه افغان به صورت رسمی در قم مشغول فعالیت است.

آوری فر یادآور شد: حضور غیرقانونی این افراد مانع پرداخت عوارض و مالیات شده و این مساله تبعات اقتصادی زیادی را با توجه به هزینه 50 هزار تومانی دولت برای هر اشتغال در بخش صنعت به دنبال دارد.

وی گفت: تقریبا تمامی اتباع غیرمجاز افغان در قم شاغل هستند چرا که این افراد بی‌هویت به عنوان نیروی کار ارزان قیمت بدون استفاده از هیچ گونه حقوق قانونی، گزینه مناسبی برای برخی کارفرمایان می‌باشند.

وی برخورد قانونی برای کارفرمایان متخلف را در دستور کار این طرح دانست و افزود: هیچ‌گونه استثنایی در این زمینه پذیرفته نخواهد شد.

کد خبر 19458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز