دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

همایش ملی نظارت همگانی، راهبردها و راهکارها صبح دیروز در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

قالیباف

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در این مراسم طی سخنانی با تاکید بر اینکه نظارت همگانی در سطوح بالاتر خود به امر به معروف و نهی از منکر منتهی می‌شود، گفت: امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان فلسفه قیام امام حسین(ع) ابعاد گسترده‌ای در حوزه پیشرفت، آبادانی، اصلاح امور، کمک به مردم وتوسعه محبت دارد. این درحالی است که در جامعه ما در حوزه‌های خاص و فقط به‌صورت سلبی به امر به معروف و نهی از منکر پرداخته می‌شود. قالیباف در توضیح بحث قانونی نظارت همگانی به ضرورت نظارت مردم بر مردم، مردم بر دولت و دولت بر مردم اشاره کرد که در اصل هشتم قانون اساسی بر آن تاکید شده است.

وی نظارت بر دستگاه‌های خدماتی نظیر شهرداری را که بیش از 85 درصد درآمدهایش از سوی مردم حاصل می‌شود از همه ضروری‌تر دانست و گفت: دستگاهی که از مردم خراج می‌گیرد باید به مردم اطلاع دهد که این پول را چگونه خرج می‌کند. از همین رو شهردار تهران یکی از سنگین‌ترین وظایفی را که حکومت و دولت در نظام اسلامی برعهده دارد بالابردن آگاهی مردم درهمه شقوق می‌داند زیرا از نظر قالیباف اگر سطح آگاهی مردم پایین نگه‌داشته شود آن جامعه نمی‌تواند پیشرو باشد.

به گفته شهردار تهران آشناکردن مردم با حقوق خود خیرات و برکات زیادی دارد که نخستین ثمر نصیب مدیریت شهری می‌شود زیرا این آگاهی به شناخت مردم از وظایفی که در قبال اداره‌کنندگان شهر دارند منجرشده و به مشارکت آنها در اداره شهر خواهد انجامید.

قالیباف در ادامه سمبل مشارکت و وفاداری مردم در امور کشور را به زمان دفاع مقدس نسبت داد و گفت: اگر روزی انگیزه مشارکت مردم در اداره امور نظام را از دست دهیم کارمان‌گیر خواهد کرد و این جز درسایه اعتماد مردم به مسئولانشان میسر نیست.

وی اعتماد مردم را مهم‌ترین سرمایه اجتماعی برای همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها دانست و گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در نظارت همگانی می‌افتد بستر‌سازی‌ برای به‌وجود آوردن اعتماد میان مردم است.قالیباف در بخش دیگری از سخنانش در همایش نظارت همگانی گفت ابتدای شروع به کارش در شهرداری تهران از وی خواسته شده تا در برنامه‌های ملاقات با مردم شرکت کند اما وی با این موضوع مخالفت کرده است. شهردار تهران در توضیح علت مخالفت خود گفت: اینگونه رویکردهای مدیریتی بیش از اینکه برای مردم مفید باشد برای مدیر مربوطه مؤثر است.

وی گفت: ما در تهران 380محله داریم که اگر هر روز سال حتی بدون تعطیلی بخواهیم به هر محله برویم که البته محال است باز هم در طول سال نمی‌توانیم به همه محلات سر بزنیم. در عین حال اگر من تمام‌مدت در اتاق خود بمانم و ارتباطی با مردم نداشته باشم نیز مدیر بی‌خاصیتی خواهم بود. به همین دلیل برای اینکه بتوانم به‌طور مستقیم و بی‌واسطه دغدغه مردم را بشنوم سامانه 1888 را راه‌اندازی کردیم که روزانه 1500تماس مردمی را مستقیم می‌شنویم و پیگیری می‌کنیم.

شهردار تهران در ادامه گفت: هم‌اکنون وضع به‌گونه‌ای شده است که با استفاده از فناوری روز و سیستماتیک دقیق‌ترین و عمیق‌ترین گزارش‌ها را از سیستم‌های نظارت همگانی مردمی دریافت می‌کنیم. قالیباف یادآور شد: حتی از بسیاری از مدیران خود خواسته‌ام تا دربرخی از ساعات روزدر اتاق‌هایشان را باز بگذارند تا مردم بتوانند به راحتی امکان مراجعه به آنها را داشته باشند.

قالیباف همچنین از لزوم مشارکت معنی دار مردم در اداره شهر سخن گفت و اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت خدمات‌دهی در شهر تهران به جایی رسیده که برای ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده در همه حوزه‌ها نیازمند همکاری مردم هستیم وگرنه از اینجا به بعد ارتقای کیفیت کار بسیار سختی خواهد بود.

این درحالی است که به گفته قالیباف لازمه مشارکت پذیری مردم ترویج فرهنگ مشارکت‌پذیری به‌ویژه در میان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف است.وی در ادامه با اشاره به اقدام سازمان بازرسی کل کشور در معرفی شهرداری به‌عنوان یکی از نهادهای اصلی مبارزه با فساد اداری و نیز اقدام در جهت شفافیت مالی، خاطرنشان کرد: در دهه 70 تا سال 84 هیچ حسابرسی مالی در شهرداری انجام نشده و هیچ حسابرسی امکان اظهارنظر در مورد عملکرد مالی شهرداری را نداشته است و اگر در چند سال اخیر این امکان فراهم شده، به‌دلیل همین نظارت همگانی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار و ارقامی که در 2سامانه «137» و «1888» و سایر نظرسنجی‌ها به دست ما رسیده، میزان رضایت مردم از فعالیت‌های شهرداری تهران از 70 درصد بیشتر بوده است و در حال حاضر روزانه 4هزار نفر با سامانه «137» و 1500نفر با سامانه «1888» تماس گرفته و به طرح نظرات، اشکالات، انتقادات و پیشنهادهای خود می‌پردازند.

مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز دیروز موضوع نظارت همگانی را از ابعاد حقوقی، مذهبی، حکومتی، قانونی و علمی و اجتماعی به‌صورت مبسوط مورد بررسی قرار داد.وی طی سخنانی با اعلام اینکه توجه دین به نظارت همگانی تا آنجاست که هم در دایره حق و هم تکلیف گنجانیده شده گفت: تحقیقات نشان داده است نظارت همگانی قوی در هر کشوری بیشتر بوده، آن کشوراز سلامت سیستمی و مدیریتی بیشتری برخورداربوده است.

پورمحمدی از سوی دیگر گردش و تبادل آزاد اطلاعات را نیز یکی دیگر از شروط نظارت همگانی دانست.وی ادامه داد: از جهت علمی و حوزه نظری نیز توسعه اجتماعی به‌طور مشخص با میزان مشارکت مردم اندازه‌گیری می‌شود.وی همچنین حکومت خوب را نیز حکومتی دانست که مشروعیت و مقبولیتش بر پایه مشارکت عمومی گذاشته شده باشد.

در حوزه قانونگذاری اما پورمحمدی گفت: نه تنها د ر اصل هشتم قانون اساسی بلکه در اصول مختلف قانون اساسی به مسئله نظارت به‌صورت بسیار گسترده‌ای پرداخته شده است اما به‌رغم این گستردگی، در قوانین عادی و اقدامات اجرایی همسنگ و هموزن قانون اساسی به آن پرداخته نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور دلیل نامطلوب بودن وضعیت کشور از نظر مدیریت عمومی را هم فروگذاری از نظارت همگانی دانست و در توضیح دلایل کاهش نظارت همگانی به نبود انگیزه و تامین امنیت اشاره کرد.وی توضیح داد: بحث تامین و تضمین برای نهادینه شدن نظارت همگانی ضروری است به‌گونه‌ای که مردم از این کار نهراسند و بدانند هنگام امر به معروف و نهی ازمنکر مورد مخاطره قرار نمی‌گیرند.

به گزارش همشهری، دیروز رئیس سازمان بازرسی کل کشور پس از پایان سخنرانی خود درهمایش ملی نظارت همگانی درجمع خبرنگاران حاضرشد و به سؤالات خبرنگاران در موضوعات مختلف پاسخ داد.رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی در این مورد که وظیفه سازمان بازرسی نظارت مستمر است اما با اینکه2سال است مصوبه مجلس برای کمک یک میلیارد دلاری دولت به مترو محقق نشده، این سازمان اقدامی انجام نداده است، گفت: من مسئول اجرا نیستم، مسئول نظارتم و من هم باید بگویم که چرا به این قول عمل نشده است‌؟

وی ادامه داد: این کار وظیفه رسانه‌های همگانی و مجلس شورای اسلامی است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: یکی از وظایف جدی مجلس نظارت است؛ من بازرس هستم و باید موضوعات را خوب شناسایی وبه‌طور دقیق اعلام کنم که البته این کار در حال انجام است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: وظیفه ما این است که از دولت سؤال قانونی کنیم و اگر جواب درستی نگرفتیم به مجلس اعلام می‌کنیم؛ اگر خلاف قانون کاری انجام شده باشد و آن جرم باشد جریان به دادگاه می‌رود، اما اگر خلاف قانون باشد و جرم نباشد و فقط عدم‌اجرای قانون باشد مجلس می‌تواند استیضاح و عزل کند.

پورمحمدی در بخش دیگری از مصاحبه‌خود با خبرنگاران با اشاره به اقدامات شهرداری در زمینه نظارت همگانی گفت: همانطور که قبلا نیز اعلام شد شهرداری جزو سازمان‌هایی بوده که فعالیت‌های قابل‌قبولی در این زمینه داشته و یکی از تاثیرگذارترین دستگاه هاست، چراکه یکی از مواردی که برای ما بسیار مهم است گردش مالی بالاست که این در شهرداری تهران وجود دارد و جزو سازمان‌هایی بوده که رشد بهتری در سالم‌سازی‌، کنترل عملیات مالی، حسابرسی عملیاتی و الکترونیک کردن خدمات داشته است که امیدواریم این حرکت تداوم داشته باشد و نهادینه و تثبیت شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که مردم چگونه می‌توانند در مورد آلودگی هوا شکایات خوداز دستگاه‌هایی که با قصور خود آلودگی هوا را موجب شده‌اند به سازمان بازرسی اعلام کنند، گفت: این موضوعی مهم است و گرچه سهم دولت در آن زیاد است، اما شهرداری، مردم و سایر دستگاه‌ها همه در آن سهم دارند بنابراین همه ما باید به وظایف خود در این زمینه عمل کنیم.

بنابراین گزارش یکی دیگر از سخنرانان دیروز همایش ملی نظارت همگانی سید محمدهادی ایازی به‌عنوان رئیس این همایش بود.
وی که معاونت اجتماعی شهرداری تهران را نیز بر‌عهده دارد با بیان اینکه تاکنون بالغ بر 2میلیون و 230هزار نفر با مرکز نظارت همگانی تماس گرفته‌اند، گفت: به‌طور میانگین روزانه هزار و 500 نفر با این مرکز تماس برقرار کرده‌اند. ایازی همچنین از ارجاع، رسیدگی و پاسخگویی به 96درصد از پیام‌های مردمی خبر داد و گفت: آمارها نشان از کاهش سهم شکایات، افزایش سهم تقدیر و تشکر و افزایش 6درصدی پیشنهاد‌ها از سوی مردم برای مدیریت شهری دارد.

وی در توضیح اقدامات انجام شده برای توسعه سیستم نظارت همگانی در شهرداری به راه‌اندازی سامانه‌های تخصصی از جمله بانک ایده، تالار گفت‌وگو، نظام پیشنهاد‌ها، نشست تخصصی با نخبگان حوزه شهری، مدیریت پاسخگو، اطلاع رسانی و ارزیابی عملکرد اشاره کرد.

وی همچنین از رضایت مندی 89درصدی شهروندان از عملکرد 1888 سخن گفت و در توضیح اثر بخشی این سامانه برمجموعه شهرداری به توسعه رضایت مندی، پاسخگویی شهردار نسبت به مطالبات شهروندان، حرکت نسبی به سمت اطمینان از انسجام و درستکاری سیستمی، کاهش آسیب پذیری سازمان ازطریق ناامن‌سازی‌ فضای تخلف در شهرداری وتبیین حقوق و تکالیف متقابل مردم ومدیریت شهری در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

کد خبر 123171

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز