گروه شهری: با حضور شهردار تهران دومین نمایشگاه معرفی و عرضه محصولات سالم (ارگانیک) دیروز در میدان میوه و تره‌بار جلال آل احمد آغاز به کار کرد

میدان تره بار

به گزارش همشهری، از آنجایی که سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران سهم بزرگی در تامین مایحتاج شهروندان تهرانی دارد لذا از سال گذشته با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی سعی در گسترش فرهنگ امنیت و سلامت غذایی شهروندان دارد.

محمدباقرقالیباف به همین مناسبت طی سخنانی اظهار داشت: با وجود همه مشکلات در بعد ساختاری و اشکالات در نظام اداری و سیاسی کشور، این را عمیقا درک کردم که به‌عنوان شهردار تهران در جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی مردم در ابعاد مادی و معنوی تلاش کنم.

وی با اعلام اینکه قبلا مردم از شهرداری انتظار فعالیت در حوزه‌هایی از این دست را نداشتند اظهار داشت: اما امروز مهم‌ترین ماموریت مدیریت شهری را ارتقای زندگی مردم در حوزه‌های سلامت، فرهنگ، آموزش، تربیت، بهداشت و امور اجتماعی می‌دانم.

وی فعالیت شهرداری در حوزه‌های مورد اشاره را نه براساس ضوابط و قوانین که وظیفه‌ای ملی، اخلاقی، دینی و عقلی دانست و در این باره به‌عنوان نمونه به راه‌اندازی 400 ایستگاه تست دیابت از سوی شهرداری اشاره کرد که طی آن 12 هزار نفر از شهروندان تهرانی مورد آزمایش دیابت قرار گرفتند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود در توضیح اهمیت حفظ جان و سلامت و بهداشت مردم گفت: شاید روزی برخورداری از خودروی شخصی به‌دلیل خدماتی که به صاحبش می‌داد اهمیت داشت اما امروز دیگر خودرو به‌دلیل اینکه سلامت شهروندان را به خطر انداخته از اهمیت افتاده است.

وی توسعه میادین میوه و تره‌بار را عاملی مؤثر در کاستن از فاصله بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده دانست که نقش مؤثری در سبد اقتصاد خانوار بازی می‌کند. به گفته قالیباف در یک قضاوت منصفانه می‌توانیم همچنین ارتقای شیوه برخورد، بسته‌بندی و توزیع بهداشتی محصولات در میادین میوه‌ و تره‌بار را نسبت به 3 سال قبل به چشم ببینیم، به همین دلیل نیز برنامه توسعه میادین را در دستور کار خود قرار دادیم و موفق شدیم در عرض دو سه سال گذشته شاهد افزایش 20 درصدی میادین میوه و تره‌بار باشیم به‌گونه‌ای که هم‌اکنون 500 هزار نفر از میادین شهرداری خرید‌های روزانه خود را انجام می‌دهند و 50 درصد نیز از نظر حجمی موفق شدیم حجم فروش میادین را نسبت به قبل افزایش دهیم.

نقش شهرداری در تأمین امنیت غذایی

دیروز معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره عرضه محصولات ارگانیک شهر تهران شرکت داشت. به گفته ابتکار، امروز شهرداری تهران به یک دستگاه اجتماعی، آموزش‌دهنده و توسعه یافته تغییر کرده که با نگرش توسعه پایدار، مسئولیت و نقش مهمی در توزیع مواد‌غذایی سالم بر عهده دارد.

وی گفت:‌برای مدیریت شهری، کیفیت محصولات غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل به معضل آلودگی فراورده‌های کشاورزی و دامی، به بقایای سموم دفع آفات، فلزات سنگین و کودهای فسفاته و نیتراته و دستکاری‌های ژنتیک حساس شده است و برنامه‌هایی برای توزیع محصولات ارگانیک در میادین میوه و تره‌بار در دست اجرا دارد.

ابتکار با اشاره به اینکه افتخار داشته است تا به‌عنوان نماینده ایران امضا‌کننده کنوانسیون استکهلم برای ممنوعیت تجارت و استفاده از 12 نوع سم خطرناک برای سلامتی انسان باشد گفت: به همین دلیل نیز در شورای شهر تهران طرحی را به تصویب رساندیم تا با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت در حوزه ارتقای کیفیت محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار ورود پیدا کرده و برای استاندارد‌سازی‌ سلامت این محصولات تلاش کنیم. به اعتقاد ابتکار در حوزه حذف بقایای فلزات سنگین ناشی از آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب آلوده و یا استفاده از کودهای فسفاته و نیتراته در تولید محصولات کشاورزی نیز می‌توان قدم‌های مثبتی برداشت.

عرضه محصولات ارگانیک در 6 میدان میوه و تره‌بار

در مراسم افتتاح دومین جشنواره محصولات ارگانیک، محمد حسین صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار خبر داد که در حال حاضر 6 میدان میوه و تره‌بار کار عرضه محصولات ارگانیک را انجام می‌دهد. به گفته صفایی، امروز درک بسیار عمیق شورای شهر و شهرداری تهران از این مسئله ما را بر آن داشته تا از ظرفیت‌های سازمان میادین به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه توزیع مواد‌غذایی کشور استفاده کرده، به‌نوعی نقش خود را در شکل‌دهی و عرضه مواد‌غذایی با کیفیت ایفا کنیم.

وی ادامه داد: با چنین انگیزه‌ای شورای شهر تهران طی مصوبه‌ای ما را ملزم به رعایت برخی از اصول برای ارتقای کیفیت محصولات عرضه شده در سطح میادین شهر تهران کرد و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در راستای آشنایی مردم با محصولات سالم و ارگانیک است.

وی افزود: از هفته گذشته نیز برای شهرداری و وزارت بهداشت، معیار و تکلیف‌های قانونی در نظر گرفته شد تا کنترل‌های لازم روی محصولات کشاورزی و دامی بر این اساس انجام شود.

کد خبر 122096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز