دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه شهری: مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در دفاع از طرح خود برای آبپاشی در آسمان تهران به‌منظور کاهش آلودگی هوا گفت:

airplane

 طرح آبپاشی شهر تهران، برای کاهش آلودگی هوا به‌صورت آزمایشی و با توجه به این موضوع اجرا شد.رسول‌علی اشرفی‌پور در برنامه بحث روز رادیو تهران که با حضور جمعی از خبرنگاران و با موضوع آلودگی هوای پایتخت اجرا شد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که پرسید، زمان اتمام طرح کاهش آلودگی هوای تهران اسفندماه سال 88 بود، چرا تصویب کردید برنامه دیگری تدوین شود؟ گفت: برنامه 10ساله چون مصوبات خوبی نداشت باید مورد بازنگری قرار می‌گرفت. من نباید درمورد عملکرد گذشته‌ها جواب بدهم. الان مهم اظهارنظر وزارت صنایع، نفت و شهرداری نسبت به برنامه تدوین‌شده از سوی محیط‌زیست است.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران همچنین درخصوص تاثیر سوخت تولیدی بر افزایش آلودگی‌ها گفت: بنزین با استاندارد لازم تولید می‌شود ولی این موضوع به حوزه من برنمی‌گردد که پاسخگو باشم. در هر صورت، الان اکتان بنزین ما بین 92 تا 93 است که براساس جدول مشخص باید استاندارد سوخت و خودروها را به استاندارد یورو 5 برسانیم.

اشرفی پور همچنین در مورد طرح آبپاشی شهر تهران برای کاهش آلودگی هوا، تاثیرات این طرح و میزان صرف هزینه‌های اجرای آن به‌رغم مخالفت کارشناسان و اظهارنظر شهردار تهران که اعلام کرد این طرح بیشتر شبیه به یک شوخی بود، گفت: در اتفاقات و پدیده‌های بزرگ، برای حل مشکل نباید به روش‌های سنتی بسنده کرد؛ باید ابتکار عمل داشته باشیم.

وی افزود: جمعی از مسئولان و متخصصان اعلام کردند این طرح به‌صورت پایلوت استفاده شود نه اینکه نسخه کلی جهت کاهش آلودگی هوا باشد. این طرح بررسی شد و منطق هم داشت. در یک ماه اخیر آلودگی هوای تهران به‌دلیل ذرات معلق بود نه گازها. ما از نظر وضعیت گازهای دی اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و منواکسید کربن در اکثر روزها در شرایط سالم بودیم.
این گفته اشرفی پور در حالی است که شاخص منواکسید کربن و برخی دیگر از گازهای سمی در برخی نقاط تهران طی یک‌ماه گذشته بارها در شرایط هشدار اعلام شد.

اشرفی‌پور در پاسخ به این سؤال که چه کسی باید پاسخگوی افرادی باشد که بر اثر آلودگی هوا فوت کردند و چرا سازمان محیط‌زیست در این سال‌ها نگفته فلان خودرو استاندارد نیست، یا فلان صنعت آلاینده است؟ گفت: وزارت کشور و وزارت بهداشت هم مسئول هستند و سازمان محیط‌زیست مسئول سنجش پایش منابع ثابت آلاینده است که همیشه با موارد تخلف برخورد کرده‌ایم.

محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار تهران نیز در این برنامه در پاسخ به انتقاد از طرح آبپاشی تهران از هوا گفت: این طرح به‌صورت پایلوت اجرا شد و هزینه نداشت و می‌خواستیم ببینیم این طرح مثبت است یا نه. این را امتحان کردیم کار بدی که انجام ندادیم.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که شکی نیست که مترو می‌تواند در کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاثیرگذار باشد، چرا دولت زمانی که می‌تواند با پرداخت اعتبارات مصوب و قانونی مترو زمینه تحقق این مهم را فراهم کند این کار را نمی‌کند و چرا قانون پرداخت یک‌میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی محقق نمی‌شود؟ گفت: من در سطح کلان اطلاعات ندارم و در سطح استان تهران صحبت می‌کنم. از ابتدای امسال 167 میلیارد تومان از445 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی مترو به شهرداری پرداخت شده است و بابت یارانه‌های بلیت مترو و اتوبوس هم باید 120میلیارد تومان دولت به شهرداری پرداخت می‌کرد که فقط 3میلیارد تومان داده شده است.

کد خبر 123169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز