همشهری آنلاین: معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به توافق صورت گرفته در مذاکرات اخیر ژنو برای همکاری در زمینه اشتراکات، بر تغییر رویکرد در مذاکرات با 1+5 تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابوالفضل زهره‌وند اظهار کرد: بعد از 3 دور مذاکره با طرف‌های 1+5 در انتهای این مذاکرات جمع بندی مورد توافق طرفین، موضوع همکاری حول زمینه‌های مشترک بود.

وی با بیان این‌که رویکرد در مذاکرات با 1+5 تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: در گذشته نوع رویکرد نسبت به 1+5، تقابلی بود.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که با شبکه العالم گفتگو می کرد افزود: در این 3 دوره، مذاکره با طرف‌های مقابل به گونه‌ای جلو رفت که نتیجه نهایی آن توافق درباره همکاری بود.

وی افزود: اگر مذاکرات قرار است در مسیر دوستی و همکاری جلو برود، این آمادگی همیشه از سوی ما وجود دارد، اما اگر مفهوم مذاکره به معنای تقابل و یا وارد کردن اتهام از سوی طرفی به طرف دیگر باشد، و طرف مقابل بخواهد مطالبات غیر قانونی و اتهامات خود را وارد کند، این امر برای ما قابل قبول نیست و ما واراد اینگونه مذاکرات نمی شویم.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مذاکرات ژنو 1 و 2 بستری بود برای مذاکرات ژنو 3 و خروج از وضعیت تقابلی به وضعیت همکاری و تعامل.

وی با بیان این‌که در این دوره از مذاکرات از بین 7 عضو، 5 تن از نمایندگان آن تغییر کرده بودند، خاطرنشان کرد: با توجه به این تغییرات، بخشی از کار این بود که آنها خودشان را در این فضای جدید تطبیق دهند و وارد فضای مذاکرات شوند.

زهره‌وند تاکید کرد: موضوع‌هایی که در این نشست مطرح شد طرفین را به این جمع بندی رساند که درباره مشترکات با یکدیگر همکاری را آغاز کنند، تا نقاطی که به هر دلیل نقطه تفاوت قلمداد می‌شود.

وی گفت: اگر قرار باشد موضوع همکاری عملیاتی و اجرایی شود، یقینا نقطه آغازین آن نقاط مشترک ما برای همکاری خواهد بود.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی، تصریح کرد: امروز ما در مساله فعالیت‌های هسته‌یی، می‌توانیم در 3 محور همکاری داشته باشیم؛ بحث خلع سلاح، بحث عدم اشاعه و بحث فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌یی.

زهره‌وند افزود: این زمینه‌های بسیار وسیعی است که می تواند بستری برای همکاری طرفین باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران به عنوان یک عضو اثرگذار و فعال در منطقه و نظام‌های بین الملل از ظرفیت‌هایی برخوردار است که می‌تواند به نوعی در آن همکاری که تعریف خواهد شد، از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

زهره‌وند تاکید کرد: دستور کار ما در جلسه مذاکرات اخیر ژنو مشخص بود، یعنی ما در چارچوب نامه آقای دکتر جلیلی به طرف مقابل بر همان اساس و رویکرد وارد جلسه شدیم و آن را پیش بردیم.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مثبت بودن دور دوم مذاکرات طبق اعلام طرفین افزود: در پایان دور دوم خود خانم اشتون به نیابت از 6 کشور عنوان کردند که ما در بیرون هم عنوان می کنیم که مذاکرات مثبت و رو به جلو بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته قبل از آغاز مذاکرات، خاطرنشان کرد: قبل از مذاکرات به نظر می‌رسید که خانم اشتون در حال آماده سازی خودش است، اگر سابقه هم را نگاه کنید ایشان روی جنبه های شکلی یعنی زمان مذاکرات و مدت آن و محل برگزاری آن بیشتر تکیه داشت.

زهره‌وند افزود: نکته ای که ما در منطق خودمان قبل و بعد از مذاکرات اعلام کردیم، آن است که جنبه‌های شکلی مذاکرات اهمیتی ندارد، بلکه مساله مورد اهمیت برای ما بخش محتوایی آن است؛ اینکه آیا ما بخواهیم مذاکره را برای مذاکره انجام دهیم و یا اینکه بخواهیم مذاکره را در چارچوبی جلو ببریم که پس از انتها بگوییم که گامهای موثر و عملی را در راستای توافقات برداشته‌ایم.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تبلیغات صورت گرفته قبل از مذاکرات گفت: قبل از آغاز مذاکرات، تبلیغاتی صورت می گرفت مبنی بر اینکه باید راهبرد دو مسیره باشد یعنی عملیاتی شدن فشار و مذاکره، و اینکه اگر جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره می آید، ناشی از تحریم ها و فشارهای وارد شده بر ایران است؛ درحالیکه در نحوه برخورد اشتون با هیات مذاکره کنند، و در پذیرش ورود به این مذاکرات، و حتی در حین مذاکرات به هیچ عنوان مطلب و موضوعی در این باره مطرح نشد؛ بلکه در مقابل، جمع بندی این جلسه که در شکل همکاری مطرح می شود، همه تبلیغاتی را که در گذشته هم روی آن مانور داده شده بود، از بین برد و خنثی کرد.

وی افزود: طرف مذاکراتی ما این را پذیرفت که حقوق هسته‌یی ایران و حقوق مردم ایران را کاملا به رسمیت بشناسد، و نگرانی های ایران را می پذیرد، و احترام مقابل را قبول دارد و خواهان آن است که از رهگذر این مذاکرات بتوانیم به راهکارهای مورد رضایت طرفین برسیم.

زهره‌وند تاکید کرد: حقوق ملتها و بویژه حقوق هسته‌یی ملت ایران در سر میز مذاکره به هیچ وجه قابل مذاکره و بحث نیست.

معاون رسانه‌یی دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص پاسخ ایران به نگرانی‌های طرف مقابل گفت: در این مذاکرات آنچه که اتفاق افتاد این بود که برخی کشورها اشاره‌هایی به نگرانی‌های خودشان بر اساس بخش‌هایی از گزارش‌هایی که به آنها رسیده بود کردند؛ که آقای دکتر جلیلی به طور موثق و کامل به این موضوع‌ها پرداختند؛ و مروری داشتند به این موضوع که مدیر کل آژانس تا کنون 25 بار گزارش داده است که انحرافی را در برنامه هسته‌یی نداشته است.

زهره‌وند افزود: بیشتر بحث از نگرانی‌های خودساخته‌یی بود که پایه و اساس مستندی نداشت.

وی گفت: آقای دکتر جلیلی موضوع جالبی را مطرح کرد که مورد تامل همه اعضا قرار گرفت، و آن این بود که بخش عمده این برخوردهایی که تا کنون صورت گرفته مبتنی بر اطلاعات غلط و نادرستی است که به طرف‌های غربی رسیده است، و این اطلاعات غلط پایه‌ای شده است برای یک سری راهبردهایی در منطقه که خسارت‌های سنگینی را متوجه کشورهای منطقه و حتی خود کشورها ی غربی کرده است.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در موضوع رژیم اشغالی بحث مطرح شده توسط ما این بود که اکنون وجود 200 کلاهک هسته‌یی در منطقه چه توجیهی دارد؛ حتی آقای جلیلی این موضوع را مطرح کرد که آیا وجود کلاهک‌های هسته‌یی در اروپا موجب نگرانی شما نیست، و این درحالی است که فعالیت صلح آمیز هسته‌یی ما که ما 30 کیلو غنی سازی در حد 20 درصد برای راکتور تحقیقاتی که محصول آن برای بیماران سرطانی است، موجب این همه نگرانی شده است؛ این امر بیانگر عدم توازن در مواضع است.

زهره‌وند درباره تفسیر دو طرف از مذاکرات ژنو گفت: موضوع قابل تفسیر نیست، همه چیز اتفاق افتاده و ثبت و ضبط شده است. آنچه را که دکتر جلیلی در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد، بخشی هایی از آن چیزی بود که در مذاکرات روی داد.

وی تاکید کرد: شفافیت طرف ایرانی برای طرف مقابل یک نکته بارز بود. ما آنقدر به شفافیت خود پایبند هستیم و بر آن تاکید می‌کنیم که حتی حاضریم دور بعدی جلسات مذاکرات را با حضور رسانه‌ها برگزار کنیم.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در این مذاکرات مطلب پنهانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: آنچه که گفته می شود بر اساس منطق روشن و مستدل است، توافق ما مبتنی بر ادامه مذاکرات بر پایه همکاری حول زمینه های مشترک است، البته خانم اشتون نظری تا حدودی متفاوت مطرح می کرد، بر این اساس که آماده همکاری به منظور یافتن زمینه های مشترک است، اما در مجموع همکاری حول زمینه های مشترک شد.

زهره‌وند در پاسخ به اینکه آیا از سوی غرب مساله درخواست برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم از سوی ایران مطرح شد یا خیر پاسخ داد: خیر، به این موضوع پرداخته نشد. بیشتر به جنبه های کلی پرداخته شد و آنها بیشتر شنونده بودند. در واقع جلسه به نوعی بود که ما پرسش‌های اساسی و بسیار جدی را در برخورد با طرف پنج بعلاوه یک مطرح کردیم. پرسش‌هایی از قبیل اینکه شما با وجود همه همکاری‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران، اقداماتی را انجام داده‌اید که کاملا برخلاف اهداف مذاکرات گذشته بود.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد که طرف مقابل به توافق‌ها پایبند باقی بماند، گفت: اتفاقا همین سوال را آقای جلیلی مطرح کرد و گفت، وقتی بیانیه تهران را که دو کشوری مانند ترکیه و برزیل با نامه کتبی از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ، وارد عرصه می‌شوند و کار را به نقطه ای می رسانند که حاصل آن بیانیه تهران بود؛ شما بدون توجه به آنچه که توافق کرده بودید، بیانیه را زیر پا گذاشتید و سریعا قطعنامه شماره 1929 را علیه ایران صادر کردید؛ بنابراین شما با چنین رویکردی، مکانی برای اعتماد باقی نمی‌گذارید.

زهره‌وند افزود: آقای جلیلی نکته بسیار ظریفی را در آنجا مطرح کرد و آن نکته این بود که برای ما جای سوال است که چرا باید نام دانشمند ایرانی در فهرست شورای امنیت وارد بشود و این فهرست در دست گروه تروریستی بیافتد. چه ارتباطی بین شورای امنیت و تروریست ها و اقدامی که انجام می دهند وجود دارد.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: آقای جلیلی سوال‌های بسیار جدی را مطرح کرد که صلاح نیست ما آنها را رسانه‌ای کنیم. این مذاکرات جلسه ای بود برای مرور آنچه که 1+5 برخلاف آنچه که در ابتدا ادعا کرده بود، عمل کرده است.

زهره‌وند گفت: ما تاکید کردیم که به چه چیزی باید اعتماد کنیم. اگر قرار است مذاکره ای به طور مناسب انجام شود، باید از چارچوب صحیح و ضمانت اجرایی برخوردار باشد.

معاون رسانه‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ما در مقطعی پروتکل الحاقی را اجرا کردیم و داوطلبانه غنی سازی اورانیوم را به تعلیق در آوردیم، اما نتیجه بسیار منفی برای ما در پی داشت. ما مطرح کردیم که اگر شما از اعتماد بحث می کنید، دیوار اعتماد ما و شما فرو ریخته است.

وی خاطرنشان کرد: خانم اشتون این رویکرد را داشت که وارد یک فضای جدیدی شویم. یکی از کشورهای مطرح در آنجا عنوان کرد که با رویکرد کنار گذاشتن گذشته و امید به آینده به مذاکرات آمده‌اند و گفت که برای نگرانی‌های ما احترام قائل خواهند شد، و حقوقمان را به رسمیت می شناسند.

 

 

کد خبر 123108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز