همشهری آنلاین: کشورهای غربی در فاصله چند هفته‌ای به برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5‌ که قرار است در ترکیه از سر گرفته شود، از ایران خواسته‌اند در این گفت‌وگوها به نگرانی‌های جامعه جهانی بپردازد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نمایندگان کشورهای غربی در سازمان ملل متحد از ایران خواستند در گفت‌وگوهای پیش رو در استانبول به‌طور جدی به نگرانی‌های این کشورها بپردازد.

نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در جریان گفت‌وگوهای هفته گذشته خود در ژنو موافقت کرده‌اند که دور دوم این گفت‌وگوها اواخر ماه ژانویه سال آینده میلادی در استانبول برگزار شود.

با این حال «محمود احمدی‌نژاد»، رئیس‌جمهوری ایران یک بار دیگر تاکید کرده است که تهران حاضر به گفت‌وگو درباره «حق خود برای غنی‌سازی اورانیوم» نیست.

در این میان «مارک لیال‌گرانت»، سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد در جلسه جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به گفت‌وگوهای پیش رو با ایران گفت: «ما در این‌باره تردیدی نداریم که گفت‌وگوهای بعدی باید شامل مذاکراتی صریح و شفاف درباره نگرانی‌های بین‌المللی باشد.»

«مارتین بریان»،‌ سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد نیز ابراز امیدواری کرد که‌ ایران از هفته‌های باقی مانده تا برگزاری گفت‌وگوهای ژانویه برای بررسی شرایط با توجه به پیام‌هایی که در ژنو به این کشور داده‌ایم،‌ استفاده کند.

کشورهای غربی درحالی خواستار پاسخگویی ایران به نگرانی‌هایشان شده‌اند که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود صراحتا اعلام کرده ایران با آژانس همکاری‌های لازم را داشته است و در خصوص سوالات ، شفاف سازی کرده است .

از این رو جلیلی به نمایندگی از ایران در نشست ژنو تاکید کرد که محور مذاکرات استانبول ، همکاری حول نقاط مشترک خواهد بود و نه فعالیتهای هسته ای ایران .

وی همچنین از ایران خواست که «برای پاسخ به درخواست‌های جامعه جهانی و نیز عمل کردن به تعهدات بین‌المللی خود» تدابیر لازم را اتخاذ کند.

«سوزان رایس»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز با ابراز امیدواری نسبت به مذاکره درباره «ایده‌های عملی»‌ در گفت‌وگوهای آینده، تصریح کرد: «انتخاب ایران بسیار روشن است؛ اگر این کشور اقدام به اعتمادسازی در سطح بین‌المللی کرده و به تعهدات خود عمل کند، از جانب ما نیز پاسخ مناسب را دریافت می‌کند.»

پیش از این یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا، درباره آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران که پس از حدود یک سال وقفه هفته گذشته در ژنو برگزار شد،‌ گفته بود: «گفت وگوهایی دشوار ولی صریح داشتیم».

در حالی که کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران از جمله خواستار گفت‌وگو درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران و تعلیق این گونه فعالیت‌ها هستند، «سعید جلیلی»، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران‌ می‌گوید که «تعلیق غنی سازی» در دستور کار مذاکرات ماه آینده در استانبول قرار ندارد.

با این همه «فیلیپ کراولی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سه‌شنبه گذشته با اشاره به گفت وگوهای ژنو گفته بود که حدود ۷۵ درصد از گفت‌وگوهای دوشنبه و سه‌شنبه میان ایران و گروه 1+5 در مورد مسئله هسته‌ای بوده است و این مسئله همچنان در کانون اصلی نگرانی‌های ما باقی خواهد ماند.

پیش از این «گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان نیز که کشورش یکی دیگر از کشورهای عضو گروه 1+5 به شمار می‌آید،‌ ابراز امیدواری کرده بود که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران به نتیجه برسد.

 

کد خبر 122877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز