نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی بیش از آنکه معطوف به لایحه برنامه پنجم توسعه باشد، با بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی عجین شده بود.

مجلس

او خواستار پایان غوغاسالاری در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی شد و گفت: باید فضا برای تحقق این امر در امور قضایی باز باشد. علی لاریجانی اگر چه با کمی تاخیر اما به بهانه روز مجلس (10آذر) به جمع خبرنگاران آمد و در پاسخ به پرسش خبرنگاری که به سخنان وی در همایش ارتقای سلامت اداری اشاره کرد و گفت:« شما به صراحت عنوان کرده‌اید امیدی به مبارزه با فساد در نظام اداری ندارید»، خاطرنشان کرد: این برداشت رسانه‌ای از حرف‌های من بود.

لاریجانی با بیان اینکه منظور از آن جمله ناامیدی در مبارزه با فساد و نظام اداری نبود، گفت: باید انضباط اداری و کاری و فضایی برای ایجاد اجرای قانون و جلوگیری از فساد فراهم شود. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال ایجاد سلامت در مدیران است و ما باید تمرکز جدی در این زمینه داشته باشیم.

رئیس قوه قانونگذاری با اشاره به اینکه باید در مبارزه با فساد نظام اداری به‌صورت سیستماتیک برخورد کرد، گفت: نباید نگاه استراتژیک ما تنبیهی باشد بلکه باید روش بازدارنده را در پیش بگیریم، مجلس نیز با تصویب موادی در برنامه به‌دنبال بازدارندگی فساد نظام اداری است.

برخورد با دانه درشت‌های اقتصادی

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری بر برخورد با تخلفات مالی دانه‌درشت‌ها تاکید کرد و گفت: این موضوع که با تخلفات مالی دانه‌درشت‌ها برخورد شود یک وجه‌کار است و مهم و ضروری است و هرچه در این کار قاطعیت بیشتر باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت.

لاریجانی تاکید کرد: برای ایجاد رقابت و بازار کار باید بتوان فضای اشتغال را گسترش داد و به آن اهتمام کرد و جلوی انحصارها را گرفت. حتی در مواردی که برخی از بخش‌های تولیدی به بخش غیردولتی واگذار شده باز هم روش‌های نظارتی و حاکمیتی در آنها وجود دارد.

مترو، مشکل آلودگی را حل می‌کند

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید مجلس چرا از بحث نظارتی خود درخصوص حل معضل آلودگی تهران استفاده نمی‌کند، گفت: این موضوع، یک موضوع اساسی است، مقداری هم ریشه دارد و علت آن گسترش شهر تهران و هجوم کارخانجات است که اموری چند ضلعی است.

رئیس مجلس اظهار داشت: بعید می‌دانم با روش آبپاشی این مسئله حل شود زیرا مسئله خیلی جدی‌تر از این حرفهاست و باید عالمانه با این موضوع برخورد کرد. یکی از راه‌های حل این مشکل گسترش مترو و فراهم کردن زمینه حمل‌ونقل عمومی است که ما قانون در این باره مصوب کردیم و باید اجرا شود. راه منطقی و علمی این است. حتی برای مترو هم امکانات جدید در نظر گرفتیم. تمرکز در امور دیگر به‌نظرم راهکار درست نیست.

نگاه ابزاری و مذاکرات مخدوش

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نگاه گروه 1+5 به مذاکرات اخیر ابزاری باشد این مذاکرات مخدوش خواهد شد و ما این مسئله را بارها تجربه کردیم اما امیدواریم این بار مخدوش نشود.وی در پاسخ به این پرسش که ادامه مذاکرات ایران با 1+5 و نقاط مشترک در این مذاکرات را چطور ارزیابی می‌کنید، گفت: اصل اینکه مسیر مذاکرات در مسائلی چون انرژی هسته‌ای است قابل پذیرش است و دیدگاه جمهوری اسلامی این است که این مذاکرات ادامه داشته باشد.

دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به نقاط مشترک در مذاکرات 1+5 گفت: خلع سلاح و رفع این نگرانی در دنیا می‌تواند نقطه مشترک این مذاکرات باشد و ایران در این موضوع نظر قاطع دارد. همانطور که جهان درباره انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نگران است ایران نیز درخصوص سلاح‌های هسته‌ای در دنیا نگران است.

موضوع خبرنگاران آلمانی در دست بررسی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار آلمانی درخصوص وضعیت خبرنگاران آلمانی بازداشت‌شده گفت: موضوع خبرنگاران آلمانی در حال بررسی است.وی افزود: در این زمینه برخی از اعضای پارلمانی آلمان تماس‌هایی با هیات پارلمانی و گروه دوستی ایران برقرار کرده‌اند. اما باید توجه داشت خبرنگاران آلمانی تحت عنوان خبرنگار به ایران وارد شده‌اند اما کار غیرخبرنگاری انجام داده‌اند؛ مقررات امر حکم می‌کند موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

قابل بررسی مجدد در مجلس نیست

خبرنگار دیگری پرسید: رئیس‌جمهور در کنفرانس خبری با خبرنگاران اعلام کرده مصوبه مربوط به بانک مرکزی در برنامه پنجم به کمیسیون تلفیق بازگشته است، با توجه به پایان یافتن بررسی برنامه پنجم، سرنوشت این مصوبه چه شده است؟ که رئیس قوه مقننه در پاسخ به این پرسش عنوان کرد: در این مورد باید منتظر بمانیم شورای نگهبان نظرش را اعلام کند و بعد ما آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی گفت: از نظر آیین‌نامه راسا نمی‌توانیم چیزی را که مجلس بررسی کرده و به آن رای داده، دوباره مورد بررسی قرار دهیم، مگر اینکه شورای نگهبان ایراد بگیرد.

مبارزه با فساد نیازمند عزم جدی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری که درباره دلیل تاخیر 2 ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام در تعیین تکلیف لایحه ارتقای سلامت نظام اداری پرسید، گفت: مبارزه با فساد، اراده کلی و اراده جامعه اعم از اراده ملی و دستگاه‌های نظارتی را می‌طلبد.

علی لاریجانی افزود: در مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع مطرح شده است اما به‌دلیل اینکه سیاست‌ها و برنامه‌های روزآمد دیگر در این مجمع در حال بررسی بود این موضوع با تاخیر مواجه شده است، اما این موضوع نیز باید پیگیری شود و امر مهمی است.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی را فقط نباید در این لایحه دید، گفت: این راه باید معطوف به موضوعی شود که مقام معظم رهبری در بند 7 و 8 نیز به آن اشاره کرده‌اند که به جای کار تبلیغاتی اراده برای تحقق این امر داشته باشند. لاریجانی با تاکید بر اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی نیاز به نگاه نظارتی دارد، گفت: اگر این امر احتیاج به قانون داشته باشد مجلس در این زمینه می‌تواند اقدام کند و آن را در مجمع نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی درباره شایعه اعمال تغییرات در این لایحه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام موادی از لایحه ارتقای سلامت اداری را که مورد اختلاف دولت و مجلس است اصلاح می‌کند و در موارد دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام قانونا نمی‌تواند تغییری در این لایحه دهد.

کد خبر 122946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز