شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مجلس طبق قانون اساسی حق سوال و استیضاح دارد و اگر نمایندگان واقعا قصد اصلاح در مساله‌ای را داشته باشند می‌توانند از این حق استفاده کنند.

علی لاریجانی

 علی لاریجانی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا، درباره موضوع سوال از رئیس‌جمهور که در آیین نامه داخلی مجلس بر آن تصریح شده است، گفت: نص قانون اساسی این اختیارات را به مجلس داده و تاریخ مجلس پس از انقلاب نشان داده که نمایندگان از این ابزار استفاده کرده‌اند.

 وی تاکید کرد: مهم این است که از این ابزارها برای چه قصدی می‌خواهید استفاده کنید؛ آیا قصدتان این است که اصلاحی صورت بگیرد و یا اشکالی وجود داشته که حل آن از راه‌های دیگر عملی نبوده و به اینجا رسیده‌اید؟ باید ابتدا این را فهمید که هدف گیری چیست، چرا که اصلاح در مسیر و رفع اشکالات موجود طبقه‌بندی دارد.

 رئیس مجلس یادآور شد: همین که در مجلس قانونی گذاشته می‌شود به این معناست که به دولت برای حرکت و فعالیت چارچوبی داده می‌شود یا اگر تحقیق و تفحصی در مجلس در جریان است به این معناست که ابهاماتی وجود دارد که باید ابهامات را فهمید تا بتوان آن را رفع کرد. همین طور در مورد اقداماتی که دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 انجام می‌دهد اگر اشکالاتی وجود داشته باشد فرمولی برای حل این اشکالات وجود دارد.

  لاریجانی در مورد سوال از وزرا نیز گفت: البته من توصیه نمی‌کنم نمایندگان برای هر کاری از وزرا سوال کنند، چرا که می‌توان از ظرفیت‌های دیگر برای اصلاح امور استفاده کرد، اما به هر حال این حق نمایندگان است که از وزرا یا رییس جمهور سوال کنند و ممکن است از راه‌های دیگر به نتیجه نرسیده باشد که نمایندگان مجبور باشند از این ابزاراستفاده کنند که اگر این گونه باشد کسی نمی‌تواند مانع کار نمایندگان شود.

 وی در پاسخ به سوالی در مورد سخنان امام جمعه موقت تهران در انتقاد از سوال از وزرا در مجلس گفت: نمی‌توان این را نفی کرد که عقاید مختلفی در این زمینه وجود دارد، در کشوری که دموکراسی است عقاید مختلفی هم وجود دارد و ممکن است عده‌ای درمورد سوال از وزرا یا سوال از رییس جمهور انتقاد داشته باشند، و نظر دیگری داشته باشند که ما باید تحمل کنیم و نظرات مخالف را بشنویم.

 لاریجانی اضافه کرد: نکته مهم این است که مجلس طبق قانون اساسی حق سوال و استیضاح دارد و اگر نمایندگان واقعا قصدشان اصلاح در مساله‌ای باشد می‌توانند از این حق با توجه به مراتب اصلاح امور استفاده کنند.

 وی تاکید کرد: ما نباید کینه‌توزانه در این رابطه عمل کنیم، به هر حال مجلس، دولت و قوه قضاییه قصد دارند تا خدماتی به ملت ارایه کنند و مشکلات مردم راحل کنند، اکنون مساله بیکاری مساله مهمی است که باید روی آن تمرکز داشته باشند و باید این موضوعات را طبقه بندی کرد.

 رئیس مجلس در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: من می‌دانم که آیت الله جنتی هم آدم دلسوزی است و از روی دلسوزی این حرف را زده است، توصیه ایشان این بود که برای هر موضوعی سوال از وزرا انجام نشود، البته نمایندگان هم به دلیل این که مشکلات مردم را از نزدیک می‌بینند و می‌خواهند آن را حل کنند ممکن است درصورت نبود راه‌های دیگر، از سوال استفاده کنند و کسی هم نباید جلوی آنها را بگیرد، حتی اظهارنظر دیگران هم رافع این مسوولیت مجلس نیست.

 لاریجانی با بیان این که این گونه ساختارها برای خدمت به مردم پیش‌بینی شده است، هم چنین گفت: متاسفانه من در سطح رسانه‌ها می‌بینم که آن‌قدر مسایل ثانوی در کشور ساخته می‌شود که موضوعات اصلی مردم مثل مشکل بیکاری، درآمد و معیشت به فراموشی سپرده می‌شود، البته مناقشات مختلفی وجود دارد اما سوال این است که آیا هر مناقشه و اختلاف نظری باید از نظر سیاسی فکر مسلط جامعه شود یا باید مسایل اصلی کشور و نیاز اصلی مردم مورد توجه باشد که قطعا هر کدام از این‌ها از نظر طرح در عرصه رسانه‌ها، دارای درجه‌ای است.

کد خبر 126409
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز