گروه حوادث: مادر و دختر کلاهبردار بعد از آنکه خود را افراد خیری جا می‌زدند که در زمینه تهیه جهیزیه دختران یتیم و نیازمند فعالیت می‌کنند، دست به کلاهبرداری از افراد خوش‌باور و ساده‌لوح می‌زدند.

متهم

پیگیری پرونده این کلاهبرداری عجیب، از مدتی قبل و هنگامی آغاز شد که چند شاکی به مراکز پلیس و دادسراهای مختلف تهران رفتند تا از زنی 40ساله که به بهانه کمک به ایتام و مستمندان، تهیه جهیزیه و کمک هزینه ازدواج و... از آنان کلاهبرداری کرده بود شکایت کنند.

با این شکایت‌ها، قاضی دشتی، بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه 12 تهران، به تیمی از کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران ماموریت داد سرنخ‌هایی از زن کلاهبردار را به‌دست بیاورند.در بازجویی از یکی از شاکیان، وی در توضیح ماجرا به ماموران گفت: مدتی قبل سوار بر اتوبوس شرکت واحد در حال رفتن به خانه بودم. در مسیر زنی که کنارم نشسته بود سر صحبت را باز کرد و بعد از تعریف کارهای خیری که برای کمک به نیازمندان انجام داده بود، گفت برای افراد نیازمند کمک جمع می‌کند.

با شنیدن حرف‌های این زن علاقه‌مند شدم تا در حد توان خودم به وی کمک کنم و وقتی که موضوع را به او گفتم قرار شد که 500‌هزار تومان برای تامین قسمتی از جهیزیه یک دختر نیازمند و یتیم بپردازم. اما علاوه بر این کمک، زن ناشناس از من خواست در کار خیر دیگری هم به او کمک کنم. او گفت فرد ثروتمندی قرار است تا 2 ماه دیگر 10میلیون تومان برای تهیه جهیزیه یک دختر نیازمند پرداخت کند اما این مرد خیر اکنون در مسافرت است و برای همین از من خواست این مبلغ را به وی بدهم و در مقابل او هم چکی به من بدهد که بعد از بازگشت مرد خیر، مبلغ پولی را که قرض داده‌ام به من پس بدهد.

زن شاکی ادامه داد: با شنیدن حرف‌های این زن فریب خوردم و با تصور اینکه دختر دم بختی را خوشبخت خواهم کرد قبول کردم تمامی طلاهایم را که در حدود 10میلیون تومان قیمت داشت به وی بدهم و او هم در عوض یک چک 10‌میلیون تومانی به من بدهد که بعد از 3ماه مبلغ آن را از بانک بگیرم اما مدتی بعد از آنکه طلاهایم را به وی دادم برای احوالپرسی با این زن تماس گرفتم اما وی به تماسم جواب نداد و وقتی هم به آدرس منزل وی رفتم متوجه شدم چنین آدرسی وجود ندارد و زن ناشناس یک کلاهبردار بوده که مرا فریب داده است، در بررسی چک وی هم فهمیدم که او آدرس جعلی به بانک داده و با مدارک جعلی دسته‌چک گرفته است.

درحالی‌که تحقیقات در این باره ادامه داشت، زن دیگری هم به دادسرای ناحیه 12 رفت و گفت چند ماه قبل در صف نانوایی با زنی 40ساله که ظاهر موجهی داشت آشنا شدم. وی از کارهای خیر خود و تهیه جهیزیه و کمک به ایتام و افراد نیازمند با من حرف زد و من هم که همیشه در انجام کارهای خیر پیشقدم هستم، از کارهای این زن خوشم آمد و به وی گفتم حاضرم 200 هزار تومان کمک کنم، علاوه بر این کمک، زن خیر از من خواست 6 میلیون تومان طلایی را که همراه داشتم به وی بدهم تا وی با پول آن برای دختر نیازمندی جهیزیه تهیه کند و بعد از آنکه مرد ثروتمندی که به گفته خودش قرار بود کمکی میلیونی به وی بکند، به حساب او پول واریز کرد از آن پول برای من طلای نو بخرد و طلاهایم را پس بدهد.

وقتی که قبول کردم، این زن یک چک به نام خودش به من داد اما بعد از بررسی از بانک متوجه شدم که چک وی بلامحل است و وی با مدارک جعلی این دسته چک را گرفته است. درحالی‌که تحقیقات گسترده‌ای برای یافتن این زن آغاز شده بود، مالباختگان دیگری که با زن کلاهبردار در اتوبوس، تاکسی، مترو، صف نانوایی، مجالس مذهبی و یا از طریق دوستان خود و... آشنا شده و از آنها کلاهبرداری شده بود، نیز از این زن شکایت کردند.

کلاهبرداری مادر و دختر

درحالی‌که بررسی مشخصات و نشانی‌هایی که زن کلاهبردار با آن دسته‌چک گرفته بود نشان می‌داد تمامی آدرس‌ها و مدارک جعلی هستند، در نخستین روزهای آذرماه کارآگاهان پلیس توانستند سرنخ‌هایی از محل سکونت زنی 58 ساله که در تعدادی از کلاهبرداری‌های زن ناشناس، وی را همراهی می‌کرده به دست بیاورند و هنگامی که مشخص شد وی مادر کلاهبردار تحت تعقیب است و دسته‌چک‌ها نیز با مدارک جعلی او گرفته شده است، وی در یک عملیات تخصصی در خیابان امام حسین(ع) تهران دستگیر شد و به پایگاه هفتم انتقال یافت.

با اطلاعاتی که این زن در اختیار ماموران قرار داد، سیزدهم آذرماه دختر این زن به نام فرزانه که کارمند یکی از اداره‌های دولتی بود، درحالی‌که در خانه‌ای در یکی از روستاهای منطقه کردان کرج مخفی شده بود، توسط کارآگاهان پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران دستگیر شد.

100 میلیون تومان با یک ترفند ساده

با انتقال فرزانه به پایگاه هفتم، وی توسط 9 نفر از مالباختگان شناسایی شد و در بازجویی‌ها مشخص شد که ارزش طلاها و اموال کلاهبرداری شده از این شاکیان بیش از 100میلیون تومان است اما زن کلاهبردار در بازجویی‌ها ادعای عجیبی را مطرح کرد و گفت که طلاها و پول‌های مالباختگان را به مسئولان یک شرکت سرمایه‌گذاری سپرده است اما مسئولان این شرکت مثل خود او کلاهبردار از آب درآمده‌اند و بعد از بالا کشیدن پول‌های وی، اقدام به فرار کرده‌اند.

سرهنگ کارآگاه علی غیاثوند رئیس پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه احتمال می‌رود این مادر و دختر از افراد زیادی کلاهبرداری کرده باشند، از مالباختگان احتمالی دعوت می‌شود برای شناسایی متهمان و پیگیری پرونده به پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران در میدان 15 خرداد یا شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه 12 تهران مراجعه کنند.

کد خبر 122806

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز