گروه حوادث: «شما برنده خوش‌شانس 5‌هزار‌دلار آمریکا هستید.»

متهم

این متن ای‌میلی بود که جوان کلاهبردار برای طعمه‌هایش می‌فرستاد. افرادی که این ای‌میل را دریافت می‌کردند خبر نداشتند که به محض ارسال شماره حساب خود برای متهم، همه موجودی حسابشان به سرقت خواهد رفت.20 روز پیش مرد جوانی نزد ماموران پلیس اصفهان رفت تا از یک کلاهبردار اینترنتی شکایت کند. این مرد مدعی شد: چند روز پیش ای‌میلی از شرکتی به نام شرکت کاوش‌فون دریافت کردم که در آن قید شده بود برنده 5 هزار دلار آمریکا شده‌ام.

در این ای‌میل نوشته شده بود شرکت مورد‌نظر برای انجام کارهای تبلیغاتی اقدام به معرفی افراد خوش‌شانس کشور کرده و من هم در این قرعه‌کشی به‌عنوان فردی خوش‌شانس و برنده 5 هزار دلار شناسایی شده‌ام. وی ادامه داد: ارسال‌کننده ای‌میل از من خواسته بود برای دریافت جایزه‌ام، شماره و دیگر مشخصات حسابم را برایش ارسال کنم تا او بتواند جایزه‌ام را به حسابم واریز کند.

من که حسابی هیجانزده شده بودم، این کار را انجام دادم اما صبح روز بعد زمانی که برای چک کردن حسابم به بانک رفتم، متوجه شدم که همه موجودی 7میلیون تومانی حسابم خالی شده است. آنجا بود که فهمیدم ماجرای جایزه و برنده شدن من در قرعه‌کشی، نقشه‌ای برای سرقت از حسابم بوده و من فریب یک کلاهبردار اینترنتی را خورده‌ام.

بعد از اظهارات این مرد، پرونده در اختیار اداره مبارزه با جرایم اینترنتی پلیس آگاهی اصفهان قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار شروع شد. درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌داد به غیراز شاکی پرونده، افراد دیگری هم با این شگرد هدف کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته‌اند تحقیقات برای ردیابی مرد کلاهبردار شروع شد.

کارآگاهان با ردگیری ای‌میلی که برای نخستین شاکی ارسال شده بود توانستند محل ارسال ای‌میل را که خانه‌ای در یکی از استان‌های شرقی کشور بود شناسایی کنند و وقتی مشخص شد که تمامی ای‌میل‌های کلاهبرداری از این محل برای شاکیان ارسال شده است، دستور بازداشت صاحبخانه صادر شد.

تیمی از ماموران به سرعت راهی استان شرقی شدند و قبل از اینکه مرد کلاهبردار مخفیگاهش را تخلیه کند، او را دستگیر و به اداره آگاهی اصفهان منتقل کردند. متهم در جریان بازجویی‌ها با اعتراف به کلاهبرداری اینترنتی از طعمه‌هایش گفت: مدتی قبل ای‌میلی از خارج از کشور به دستم رسید که در آن نوشته شده بود برنده چند هزار دلار شده‌ام.

وی ادامه داد: وقتی موضوع را پیگیری کردم، فهمیدم که این ای‌میل، ترفندی برای کلاهبرداری است و فردی که آن را ارسال کرده، قصد فریب من را دارد. همانجا بود که فکری به ذهنم رسید و تصمیم گرفتم با این شگرد از افراد دیگر کلاهبرداری کنم. این بود که چندین آدرس الکترونیک را شناسایی کردم و برای تمامی آنها ای‌میلی فرستادم که در آن نوشته شده بود « شما برنده خوش شانس 5‌هزار دلار شده‌اید».

از آنجا که خیلی از طعمه‌هایم از دنیای اینترنت اطلاعات کافی نداشتند، به راحتی فریبم را می‌خوردند و همه اطلاعاتی را که برای ورود به حسابشان نیاز داشتم، در اختیارم قرار می‌دادند. من هم برای اینکه شناسایی نشوم با ورود به حساب آنها، اقدام به خریدهای اینترنتی مثل خرید شارژ تلفن همراه می‌کردم اما هیچوقت تصور نمی‌کردم پلیس بتواند مرا دستگیر کند.

شاکیان بیایند

سرهنگ حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان، گفت: متهم یک جوان 25‌ساله است که متخصص اینترنت و رایانه است و تا‌کنون به ارسال ای‌میل فریبنده برای 100 نفر و کلاهبرداری از چندین نفر اعتراف کرده است. وی از کسانی که با این شگرد هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اند خواست برای طرح شکایت به پلیس آگاهی استان اصفهان مراجعه کنند.

کد خبر 121831

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز