گروه حوادث: وقتی خریداران سکه‌ها و عتیقه‌های هخامنشی در آرزوی رسیدن به سود میلیاردی با مرد چوپان وارد معامله می‌شدند، نوبت 2 مامور قلابی بود که وارد معرکه شوند و با تهدید اسلحه نقشه حرفه‌ای خود را عملی کنند.

سکه هخامنشی

3 ماه پیش مردی سراسیمه نزد ماموران پلیس آگاهی شهرستان لاهیجان رفت و از چند کلاهبردار حرفه‌ای شکایت کرد.
این مرد گفت: چند روز پیش در تهران با مردی به نام سعید آشنا شدم که مدعی بود اهل یکی از روستاهای شمال کشور است. او می‌گفت فردی را می‌شناسد که به تازگی در جنگل‌های تاریخی شرق گیلان، چند خمره پر از سکه‌های طلا و مقداری عتیقه پیدا کرده و حالا قصد دارد آنها را به قیمت خوبی بفروشد.

من ابتدا به حرف‌های این مرد توجهی نکردم اما او یک سکه قدیمی به من نشان داد و گفت که دوستش هزاران عدد از این سکه‌ها دارد. شاکی ادامه داد: با شنیدن حرف‌های سعید، حسابی وسوسه شدم و همراه او نزد یکی از طلافروش‌های قدیمی رفتیم و سکه را به او نشان دادیم. وقتی مرد طلافروش گفت جنس سکه از طلا و متعلق به ده‌ها قرن قبل است، برای دیدن چوپانی که سکه‌ها را پیدا کرده بود، راهی گیلان شدم و بعد از ملاقات با او قرار شد با پرداخت 90 میلیون تومان، همه سکه‌ها را از وی بخرم.

مرد جوان افزود: وقتی مبلغ مورد نظر را تهیه کردم، همراه سعید راهی لاهیجان شدیم و به ویلایی رفتیم که قرار بود معامله در آنجا انجام شود. مرد چوپان سکه‌ها را به همراه خود آورده بود و من هم کیف پر از پول را به او دادم اما در همین هنگام، 2 نفر که لباس پلیس به تن داشتند وارد ویلا شدند. آنها اسلحه خود را به طرف ما نشانه رفتند و گفتند پلیس هستند.

سپس به من دستبند زدند و سکه‌ها و پول‌ها را گرفتند و همراه سعید و مرد چوپان از ویلا خارج شدند. چند ساعت از رفتن آنها گذشت و وقتی دیدم خبری از این افراد نشد، تازه فهمیدم همه این ماجرا، نقشه‌ای برای سرقت پول‌های من بوده و 2 نفری که نقش پلیس را بازی می‌کردند 2 مامور قلابی و با کلاهبرداران همدست بوده‌اند.

شکایت‌های سریالی

مرد جوان تنها کسی نبود که در دام کلاهبرداران حرفه‌ای گرفتار شده بود. به فاصله چند هفته پس از او، افراد زیادی از شهرهای مختلف کشور نزد پلیس آگاهی گیلان رفتند و از این باند کلاهبرداری شکایت کردند. تمامی آنها مدعی شدند در آرزوی خرید سکه‌های هخامنشی از یک چوپان، راهی گیلان شده و بعد از گرفتار شدن در دام تبهکاران حرفه‌ای تمامی سرمایه‌شان را از دست داده‌اند.

بدین‌ترتیب جست‌وجو برای دستگیری متهمان وارد مرحله‌ای تازه شد و ماموران بعد از دو ماه و نیم کار تخصصی و سرنخ‌هایی که شاکیان در اختیارشان قرار داده بودند، توانستند نخستین عضو باند را در یکی از محله‌های شهرستان رشت دستگیر کنند. اعترافات این مرد خیلی زود دست بقیه متهمان را هم رو کرد و تمامی اعضای باند یکی بعد از دیگری به دام پلیس افتادند.

کلاهبرداری میلیاردی

سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس پلیس آگاهی استان گیلان، با بیان این خبر به همشهری گفت: اعضای این باند 7 مرد و 2 زن هستند که تا‌کنون به کلاهبرداری از 25 نفر با این شگرد اعتراف کرده‌اند. وی با اشاره به کشف 2 قبضه سلاح کمری، دستبند، بی‌سیم، لباس پلیس و تعدادی شی‌ء و مجسمه عتیقه قلابی از مخفیگاه متهمان افزود: اعضای این باند برای اجرای نقشه‌هایشان در گروه‌های مختلف تقسیم می‌‌شدند.

تعدادی از آنها راهی شهرهای دیگر شده و طعمه‌هایشان را شناسایی می‌کردند. بعضی‌ها نقش چوپانی را بازی می‌کردند که به تازگی گنج بزرگی پیدا کرده بود و 2‌نفر هم با پوشیدن لباس پلیس، نقش مامورانی را بازی می‌کردند که هنگام انجام معامله سر می‌رسیدند و به این بهانه که پول‌ها و سکه‌ها و اشیای عتیقه را باید به مقر پلیس منتقل کنند، همه آنها را برداشته و متواری می‌شدند.

سرهنگ کریمی ادامه داد: اعضای این باند برای اینکه ردی از خودشان بر جا نگذارند، با استفاده از هویت‌های جعلی، در شهرهای شرق استان گیلان، ویلاهایی اجاره کرده و با کشاندن طعمه‌هایشان به آنجا، نقشه خود را عملی می‌کردند.

وی تاکید کرد: متهمان در بعضی موارد با دادن سکه‌ها و عتیقه‌های قلابی به طعمه‌هایشان، مبلغ مورد معامله را از آنها گرفته و متواری می‌شدند و درصورتی‌که مالباخته‌ها به ماجرا شک می‌کردند، 2 عضو باند که نقش مامور را بازی می‌کردند وارد عمل می‌شدند و دست به سرقت پول‌های طعمه‌ها می‌زدند.

در جست‌وجوی شاکیان

رئیس پلیس آگاهی استان گیلان با بیان اینکه مبلغ کلاهبرداری شده از سوی متهمان با این شگرد بیش از یک میلیارد تومان است، از شاکیان احتمالی خواست برای شناسایی متهمان به اداره آگاهی گیلان در شهرستان رشت مراجعه کنند.

کد خبر 120710

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز