گروه سیاسی: رئیس قوه قضاییه گفت: می‌دانیم که عدم برخورد در بحث مفاسد اقتصادی یکی از علل عدم اعتماد مردم است.

لاریجانی

دستگاه قضایی عزم خود را برای برخورد با مفاسد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جزم کرده‌است.آیت الله صادق آملی لاریجانی با حضور در همایش «همت مضاعف، کار مضاعف، ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد» یادآور شد: نباید در جامعه از مسئله اعتماد عمومی و ایجاد فضای امن غفلت کنیم. در فضای ناامن نباید توقع رشد سیاسی، اقتصادی، علمی و ... داشته باشیم.

وی در ادامه نشست خبری خود که ایسنا مشروح آن را منتشر کرد گفت: اخیرا برخی از نمایندگان از مسیر صواب خارج شده و بیان کرده‌اند که رشوه در دستگاه قضایی زیاد است. باید توجه داشت که فساد در همه جا وجود دارد و ما باید برای از بین بردن آن تلاش کنیم اما تبلیغ فساد گسترده در دستگاه قضایی خلاف انصاف است.

نیروهای امنیتی حق ورود به پرونده‌ها را ندارند

رئیس قوه قضاییه در واکنش به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان افزود: خدا آیت‌الله جنتی را حفظ کند. ایشان در نماز جمعه بیان کردند که قوه‌قضاییه دستگاه امنیتی را کنار گذاشته و خودش اقدامات را انجام می‌دهد. باید توجه داشت که همیشه کار با دستگاه قضایی است. مگر دستگاه امنیتی قاضی است که به تخلفات فرد یا افرادی رسیدگی کند؟ اطلاعات ما را دستگاه امنیتی به ما می‌دهد ولی کار با دستگاه قضایی است. ما که از ورای آسمان‌ها اطلاعات را نمی‌آوریم اما قاضی مسئول رسیدگی به پرونده است.

آیت الله لاریجانی تاکید کرد: نیروهای امنیتی حق ورود به پرونده‌ها را ندارند و پای این حرف هم ایستاده‌ایم. هنگامی که از ایشان پرسیدم که چه کسی این مسئله را به شما گفته بیان کردند روزنامه‌ها. نباید مستند بزرگان ما روزنامه‌ها باشد بلکه مستند آنها باید آمار صحیح باشد.

وی گفت: البته می‌دانیم که مشکلاتی در قوه‌قضاییه وجود دارد، در جاهای دیگر هم وجود دارد. نباید دستگاه قضایی، دولت و ... را تضعیف کنیم. بیان فساد در جامعه اشکال ندارد ولی باید منصفانه و واقعی باشد. حتی در خصوص تشهیر اشخاص. حسب قانون موظف هستیم که اسامی اشخاص را تا پایان رسیدگی اعلام نکنیم ولی در خصوص افرادی که فساد کرده‌اند گاهی لازم است.

فکر نکنند می توانند فرار کنند

رئیس قوه قضاییه در ادامه این همایش با اشاره به مفاسد اجتماعی نیز تصریح کرد: هر از گاهی در روزنامه‌ها خبرهایی در این خصوص منتشر می‌شود. متهمان پرونده‌ای که زنی را به اطراف تهران برده و به وی تجاوز کردند دستگیر شدند و بنده به دادستان تهران که زحمات زیادی می‌کشد گفتم که به سرعت این پرونده به نتیجه برسد و امیدواریم که به یک ماه کشیده نشود و دیوان عالی نظر خود را در این خصوص اعلام کند.

ما به کسانی که تجاوز به عنف می‌کنند و فکر می‌کنند این اقدامی لحظه‌ای است می‌گوییم که اعدام‌تان قطعی است. همچنین درباره سرقت‌های مسلحانه اعدام این افراد قطعی است. فکر نکنند که می‌توانند به راحتی از این موضوع فرار کنند.

هیچ چیز جای اخلاق را نمی‌گیرد

وی با اشاره به پرونده سرقت از طلافروشی در منطقه نازی‌آباد، اعلام کرد: آنها باید بدانند که حکم‌شان اعدام است حتی در مورد سرقت‌های مسلحانه گمان نکنند که اسلحه‌ای را کشیده‌اند. حتی اگر چیزی نبرده باشند حد قانونی و شرعی اعدام است.
آملی‌لاریجانی اظهار کرد: همه باید بدانیم که هیچ چیز جای اخلاق را نمی‌گیرد. ما نمی‌توانیم برای هر فردی ناظر و مانعی قرار دهیم مگر نفس خود شخص. همه دست‌اندرکاران امور باید اخلاق حسنه را ترویج کنند.

این تعبیر درستی نیست

وی تصریح کرد: اینکه برخی تعبیر می‌کنند مجلس خبرگان ناظر بر رهبری است و بر کارهای رهبری نظارت دارد، تعبیر درستی نیست.وی ادامه داد: شورای نگهبان نیز بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و همه‌پرسی نظارت دارد. این نظارت مراحل انتخابات را شامل می‌شود و اطلاق نظارت در همه مراحل است. نسبت به قوه قضاییه نیز نظارت بسیار گسترده‌ای در طول قانون اساسی دیده شده است.

تخلف مشابه

رئیس دستگاه قضایی کشور گفت: به من خبر دادند که در مجتمع اقتصادی، حکم آقایی که از سال 83 برای وی تشکیل پرونده شده صادر و قطعی شده است. این فرد از 7 بانک، 154 میلیارد تومان برخلاف مقررات گرفته و با بررسی‌ها مشخص شده که خلاف کرده است.

وی گفت: قوه قضاییه باید مدافع سرمایه‌گذاری صحیح باشد و برای آن حریم امن ایجاد کند اما نه اینکه فردی از 7 بانک با روابط و ضوابطی که داشته پول دریافت کند و به جای مصرف در پروژه‌ها در جایی دیگر مصرف کند. با این افراد باید برخورد جدی شود. باید توجه داشت هر کسی که محکوم می‌شود مفسد اقتصادی نیست ولی این فرد حتما مفسد اقتصادی است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: شبیه این تخلف بزرگ در شرکت بیمه صورت گرفته است. برخی گله کرده‌اند که چرا اسم می‌برم. نباید تخلفات بزرگی در یک دستگاه دولتی اتفاق بیفتد و آب از آب تکان نخورد. در این پرونده برای 50 نفر کیفرخواست صادر شده و به سرعت رسیدگی می‌شود. جعل‌های بزرگی در آن روی داده و ما قاطعانه برخورد می‌کنیم. با کسانی که پشت پرده به آنها کمک می‌کرده‌اند نیز قطعا برخورد می‌کنیم.

کد خبر 122749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز