گروه محیط‌زیست : رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل ابر گفت: آتش سوزی تا حد زیادی کنترل شده اما به‌علت وزش باد شدید هنوز برخی از مناطق جنگلی به‌صورت لکه‌ای در حال سوختن است.

آتش سوزی

مهندس مجید زمانی در گفت‌وگو با همشهری افزود: در حال حاضر 900 نیرو اعم از نیروهای نظامی، کارکنان ادارات و نیروهای مردمی در منطقه مشغول کنترل آتش هستند و از پشتیبانی و حمایت نیروهای ستادی و تجهیزات و امکانات لازم برخوردارند.
وی با اشاره به اینکه در سومین روز آتش سوزی( دیروز) به همراه شماری از مسئولان استان با هلی‌کوپتر وضعیت و ابعاد آتش سوزی را از بالا بررسی کرده‌اند،

گفت: گرچه هنوز نمی‌توان رقم دقیقی برای خسارات اعلام کرد اما برآوردهای اولیه حاکی از آن است که 25تا 30 هکتار از عرصه‌های جنگلی دچار آتش‌سوزی شده اما به‌دلیل سطحی بودن آتش، برگ‌های انبوه خشک و درختان پیر که از داخل پوک شده‌اند در آتش از بین رفته‌اند ولی درختان سبز سالم مانده و آسیب جدی ندیده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر برای استفاده از هلی‌کوپتر برای خاموش‌کردن آتش ضرورتی احساس نشده اما درصورت نیاز، زمینه استفاده از این وسیله فراهم است.درحالی‌که مقامات مسئول، حجم آتش‌سوزی‌ها را حداکثر 30 هکتار عنوان می‌کنند، دکتر امیرحسین ولیان، دبیر تشکل زیست‌محیطی دیده‌بان طبیعت شاهرود که سه‌شنبه گذشته از ساعات اولیه صبح تا شب در منطقه حضور داشته و حجم آتش سوزی را از نزدیک رصد کرده،

به همشهری گفت: جی پی اس و مشاهدات عینی نشان داد که نزدیک به 400هکتار از رویشگاه‌های جنگلی طعمه حریق شده ولی از آنجایی که آتش سطحی است، حدود 30 درصد درختان آسیب دیده‌اند که بخش عمده آن درختان کهنسال است. به گفته وی درختان سبز از آتش سوزی جان سالم به‌دربرده‌اند.

این فعال محیط‌زیست با اشاره به اینکه شیب 50 درصدی محل وقوع آتش و فاصله بین مبدا آتش سوزی تا نقطه‌ای که امکان تردد برای خودروهای امدادرسانی وجود دارد مهار آتش را با مشکل جدی مواجه ساخته است، تصریح کرد: به‌دلیل وزش باد بیم آن می‌رود که آتش مناطق گسترده تری را در بر بگیرد. بنابر این انتظار می‌رود پیش از گسترش دامنه‌آتش از هلی‌کوپتر برای دفع آتش در مناطق صعب العبور استفاده شود.

دبیر تشکل زیست‌محیطی دیده‌بان طبیعت شاهرود به نکته درخور تأملی اشاره کرد و گفت: گرچه حضور مسئولان استانی و تجهیزات در محل ستاد در منطقه آتش‌سوزی تحسین‌برانگیز بود اما نبود ارتباط میان نیروهای اطفای حریق با ستاد - به‌دلیل بعد مسافت 4کیلومتری بین مبدا آتش سوزی با آن- سبب شده بود تا نیروهای امداد از حمایت و پشتیبانی لازم برخوردار نباشند و در نتیجه این نیروها عملا نتوانند کارساز باشند. در عین‌حال تلاش این نیروها به‌ویژه داوطلبان تشکل‌ها، افراد بومی و محیط‌بانان درخور تقدیر بود.

وی افزود: آنچه بیش از وقوع آتش نگران‌کننده است زمزمه از سرگیری احداث جاده در این رویشگاه است که انتظار می‌رود مسئولان قاطعانه مانع اجرای آن شوند؛ جاده‌ای که به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران، احداث آن مغایر با معیارهای زیست‌محیطی است و فقط منافع گروهی کم شمار را تامین می‌کند.

کد خبر 122742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز