یک روز پس از آنکه مسئولان خبر از مهار آتش‌سوزی در گلستان دادند، بخش دیگری از جنگل‌های کشور دچار حریق شد تا پازل آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی کامل‌تر شود؛ این بار آتش دامن جنگل ابر را گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان در گفت‌وگو با همشهری ضمن تأیید خبر آتش‌سوزی در جنگل ابر گفت:‌ آتش‌سوزی از ساعت 11روز دوشنبه گذشته شروع شده و بر اساس برآوردهای اولیه 30هکتار از عرصه‌های جنگلی در آتش سوخته است.

سیدحسن میر‌عماد در توضیح این خبر افزود: آتش‌سوزی در منتهی‌الیه جنگل ابر در منطقه‌ای که به «جنگل پلنگ آرام» شهرت دارد، رخ داده اما خوشبختانه به‌دلیل وقوع آتش‌سوزی در سطح، برگ‌ها و علوفه‌های خشکی که به صورت انبوه در کف جنگل وجود دارد گرفتار آتش‌شده که البته درختان خشک و آفت‌زده هم از این آتش در امان نمانده ولی درختان سالم و سبز آسیب جدی ندیده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان، در باره اقدامات انجام شده برای اطفای حریق گفت: خوشبختانه به محض اطلاع از وقوع آتش‌سوزی، 100نفر از همکاران منابع طبیعی به منطقه اعزام شده، بلافاصله عملیات مهار آتش را آغاز کرده‌اند؛ همچنین مقامات استانی و استاندار در منطقه حاضر شدند و جلسه ستاد حوادث و مدیریت بحران تشکیل شد.

متعاقب این جلسه، نیروهای ارتش وارد عمل شدند و با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی استان، دوشنبه‌شب، آتش را در منطقه کنترل کردیم. در حال حاضر هم نیروهای پیاده با تجهیزات انفرادی نظیر شن‌کش، آتش‌کوب و بیل مشغول مهار آتش هستند و تاکنون نیازی به هلی‌کوپتر وجود نداشته است. البته با توجه به حضور استاندار در منطقه، چنانچه استفاده از هلی‌کوپتر ضروری باشد قطعا دستورات لازم را صادر خواهند کرد و از این نظر جای نگرانی نیست.

وی که روز سه‌شنبه از محل وقوع آتش‌سوزی در جنگل با همشهری سخن می‌گفت، تأکید کرد: بیشترین گونه‌های درختی آسیب دیده، درختان زیراشکوب جنگل هستند اما از آنجایی که گونه غالب این منطقه ممرز و بلوط است، شماری از این درختان هم آسیب دیده‌اند.

میرعماد علل آتش‌سوزی را خشکی هوا، وزش باد و کاهش شدید رطوبت عنوان کرد اما درعین حال اظهار نظر قطعی درباره خسارت و علل وقوع آتش را به بررسی‌های بیشتر موکول کرد. دکتر امیرحسین ولیان، دبیر تشکل زیست‌محیطی «جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود» درباره آتش‌سوزی در جنگل ابر به همشهری گفت: درحال حاضر به‌طور همزمان 2 منطقه از رویشگاه‌های جنگلی استان سمنان در حال سوختن است.

منطقه کالپوش در مرز استان سمنان با گلستان از چند روز پیش دچار حریق شده و متأسفانه اقدامات صورت‌گرفته مؤثر واقع نشده است. جنگل ابر هم از صبح دوشنبه گذشته گرفتار آتش شده و بخش عمده‌ای از این منطقه جنگلی که نزد محلی‌ها به «محمد چفت» و « نمداری» مشهور است، در حال سوختن است.

این فعال محیط زیست، برخلاف مسئولان منابع طبیعی، آتش‌سوزی را عمقی وصف کرد و افزود: متأسفانه آتش درختان سر به فلک کشیده ممرز، بلوط و دیگر گونه‌های جنگلی را نابود کرده و با وجود حضور بموقع و قابل تقدیر مسئولان، به‌ویژه استاندار و مدیران کل منابع طبیعی و محیط زیست، آتش همچنان در گستره وسیعی در جنگل پیش می‌تازد.

وی در پایان از برخی تحرکات برای از سر گیری احداث جاده در جنگل ابر اظهار تأسف کرد و افزود: گرچه آتش بخشی از جنگل را تخریب کرده اما خطر بزرگ‌تر طرح عبور جاده از میان این رویشگاه جنگلی است که هر از گاهی مطرح می‌شود. از این رو، انتظار می‌رود مسئولان استان همان‌طور که با حساسیت تحسین‌برانگیز برای مقابله با آتش اقدام کردند با موضع‌گیری قاطع در برابر مدافعان احداث جاده، مانع از این طرح ویرانگر شوند.

کد خبر 122631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز