سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دانشنامه‌ 18 جلدی دانش‌گستر که حاصل 8 سال کار مستمر 300 مولف و مترجم شناخته‌شده ایرانی است در 15200 صفحه با 67 هزار مدخل و 20 هزار تصویر در قطع وزیری و باجلد زرکوب منتشر شد

دانشنامه‌ دانش‌گستر

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشنامه دانش‌گستر، کامران فانی کتابشناس و ادیب نامی که در زمره سرویراستاران اصلی این دانشنامه به شمار می‌رود،‌ضمن بیان این خبر  گفت:این دانشنامه بزرگترین وکامل‌ترین دانشنامه‌ای است که تا کنون به زبان فارسی منتشر شده و درآن زندگینامه‌20 هزار تن از مشاهیر درگذشته و زنده ایران و جهان و 3هزار عنوان کتاب برجسته معرفی و شرح شده است.

او افزود:از مهمترین ویژگی‌های این دانشنامه انتشار همزمان تمامی 18 جلد آن است،کاری که تا کنون در ایران رخ‌نداده است و عمده کتاب‌های مرجع و دانشنامه‌های حجیم،‌یا با تاخیر در انتشار روبرو بوده‌اندو یا اینکه دوره آنها به صورت ناقص منتشر شد و به پایان خود نرسید.

به گفته فانی این دانشنامه حاصل سرمایه‌گزاری آقای حسینعلی سودآور از نوادگان خاندان فرهنگی ملک است که شاید در نوع خود در چنین سطحی در بخش خصوصی نشر بدون کمک هیچ نهاد دولتی انجام شده است.[آشنایی با موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک]

او افزود حدود 45 سال پیش و در سال 1335 دائرةالمعارف مرحوم دکتر غلامحسین مصاحب در موسسه امیرکبیر و به همت استاد عبدالرحیم جعفری آغاز به کار کرد و نخستین جلدش در سال 1345 روانه بازار شد. این دائرةالمعارف معتبر که در نهایت به سه جلد خلاصه گردید، حدود چهل و سه هزار مدخل دارد و این در حالی است که دانشنامه دانش گستر شصت و هفت هزار مدخل دارد. شصت هزار مقاله در آن چاپ شده و از آن میان شصت درصدش مدخل های خارجی و نوعاً ترجمه شده و چهل درصد آن هم مدخل های ایرانی است. همچنین بیست هزار تصویر در لابلای صفحات، زینت بخش مطالب متنوع آن هستند. در واقع دانشنامه دانش گستر در مقایسه با دائرةالمعارف مصاحب، هم کامل شده، هم به روز شده و هم مصور است.

به گفته فانی دانشنامه دانش‌گستر حاوی تمامی اطلاعات عمومی است که هر فردی از دانش‌آموز،دانشجو، معلم، استاد، صنعتگر،کارگر و تمامی افراد خانواده به آن نیاز دارند و در آن اطلاعات مفیدی در حوزه‌های علمی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی از نام افراد، مکان‌ها، پدیده‌ها و رخدادهای گوناگون در حوزه‌های تاریخ، جغرافیا، ادبیات، موسیقی،‌ سینما، نقاشی، پزشکی، گیاه‌شناسی، جانور‌شناسی، شخصیت‌های سیاسی، صنعت، موارد مربوط به امور نظامی و سپاهی‌گری و صد‌ها موضوع دیگر در این دانشنامه آمده است.

دکترمحمدعلی سادات از دیگر سرویراستاران این دانشنامه‌هم در گفت وگویی با بیان برخی ویژگی‌های این دانشنامه گفت: این دانشنامه نخستین دائرةالمعارفی است که بر اساس الگوها و استاندارد‌های جهانی دانشنامه‌نگاری به زبان فارسی تهیه شده است.
به گفته دکتر سادات رشد روز افزون دائرةالمعارف نویسی در سه دهه اخیر، عموماً معطوف به نوشتن دائرةالمعارف های تخصصی بوده و همواره جای خالی یک دائرةالمعارف عمومی خالی می نمود که این عامل باعث شد تا موسسه علمی، فرهنگی و پژوهشی دانش گستر که در سال 1380 با مجوز وزارت ارشاد توسط حسینعلی سودآور و دکتر محسن خلیجی تأسیس شد، به فکر تولید دانشنامه ای مطابق با استانداردهای جهانی بیفتد. البته نقش اصلی مادی و معنوی در تشکیل این موسسه را حسینعلی سودآور بر عهده دارند. وی نوه ارشد حاج حسین آقای ملک، بزرگ ترین واقف فرهنگی در تاریخ ایران است که به تأسی از پدربزرگش دامنه فعالیت های خیریه خود را به حوزه علم و فرهنگ آورده است.

دکتر محسن خلیجی،مدیرعامل این موسسه نیز در گفت وگویی درباره نوع سرمایه‌گزاری در این دانشنامه گفت: علی‌رغم آن که این دانشنامه به طور معمول در بازار کتاب با بهایی منطقی فروخته خواهد شد، ولی نظر به حجم سنگین سرمایه‌گذاری، تولید این دانشنامه از نظر اقتصادی هیچگونه توجیهی‌ ندارد و این نکته را بانی موسسه دانش گستر از ابتدا نیک می‌دانسته و تنها دلیلی که باعث شد تا آقای سودآور در این مسیر قدم نهند، استمرار فعالیت‌های خیریه از نوع فرهنگی است که پدربزرگش حدود یکصد سال پیش در شهر مشهد آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشنامه دانش‌گستر، از ویژگی‌های شاخص این دانشنامه،‌ اختصاص مداخلی برای افراد زنده و مشهور در حوزه های مختلف علمی ، فرهنگی و سیاسی است و این ابداعی در دانشنامه‌نگاری محسوب می‌شود و تا کنون در هیچ کتاب مرجع فارسی افراد در قید حیات معروف معرفی نشده‌اند.

دانشنامه‌ دانش‌گستر زیر نظر کامران فانی، محمد علی سادات و علی رامین در موسسه علمی- فرهنگی دانش گستر تدوین شده و علاوه بر این‌سه تن استادانی چون دکتر ایرج افشار، نصرالله پورجوادی، دکتر بهاء الدین خرمشاهی و عبدالحسین آذرنگ نیز در مراحل مختلف تدوین این فرهنگ‌ یار و مددکار مجموعه دست‌اندرکاران بوده‌اند.

حجم بالای مطالب و ضرورت نظارت بر درستی آن‌ها، ایجاب کرده تا تعداد زیادی از نویسندگان و ویراستاران زبان فارسی با موسسه دانش گستر همکاری کنند. در این خصوص نزدیک به سیصد نفر در طول هشت سال کار پی در پی با بانیان کار همراه و همگام بودند. رونمایی از این طرح عظیم فرهنگی قرار است در آینده‌ای نزدیک و با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و قلم در کتابخانه ملی انجام گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین سایت دانشنامه دانش گستر هم به نشانیwww.daneshgostarenc.ir اطلاعات لارم درباره این دانشنامه و چگونگی تهیه آن را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

کد خبر 122572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز