بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت سوم دسامبر، روز جهانی معلولان، پیامی صادر کرد.

ban ki moon

در این پیام آمده: امسال موضوع روز جهانی معلولان «وفای به عهد؛ گنجانیدن معلولیت در آرمان‌های توسعه هزاره» است.
تعهد به ارتقای زندگی افراد دارای معلولیت از جمله وعده‌هایی بود که رهبران جهان در اجلاس آرمان‌های توسعه هزاره در ماه سپتامبر دادند.

معلولان افرادی هستند که در نزدیکی ما بین خانواده، دوستان و همسایگان زندگی می‌کنند. در واقع اختلالات فیزیکی، روانی و حسی دارند و 10 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.این پیام می‌افزاید: معلولیت همچنین با فقر ارتباط تنگاتنگی دارد. افراد دارای معلولیت حدود 20 درصد اشخاصی را تشکیل می‌دهند که در کشور‌های در حال توسعه در فقر به سر می‌برند.

در سراسر جهان معلولان از نرخ بالای بیکاری رنج می‌برند و غالبا دسترسی به آموزش و مراقبت‌های بهداشتی کافی ندارند. در بسیاری از جوامع، در واقع قوانینی برای این گروه موجود نیست و زندگی آنان درحالی‌که از اجتماعات خود جدا افتاده‌اند، در انزوا خاتمه می‌یابد.

لازم است دولت‌ها تلاش بیشتری برای حمایت از مردم دارای معلولیت نمایند. این به معنای به اجرا گذاشتن کنوانسیون ملل متحد برای حقوق افراد دارای معلولیت و ادغام نیازهای آنان در دستور کارهای آرمان‌های ملی توسعه هزاره است.
در برنامه اقدام که در اجلاس آرمان‌های توسعه هزاره تصویب شد، رهبران جهان ناکافی بودن تلاش‌های فعلی را مورد تایید قراردادند.

کد خبر 122155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز