چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس‌جمهور گفت: در دولت هزینه بخش مصرفی پایین آمده است ولی همچنان جای صرفه‌جویی وجود دارد و مانده است که به مانند کار امیرالمومنین(ع) برسیم و با آن قله خیلی فاصله داریم.

احمدی نژاد

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی نژاد صبح روز چهارشنبه در ادامه روز دوم دور سوم سفر استانی خود به استان مازندران در جمع تعدادی از مدیران این استان خطاب به آنان اظهار کرد: باید قدرشناس موقعیت خدمتگزاری به مردم باشید. یک فرصتی برای خدمتگزاری در اختیار ما قرار گرفته است و ما باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که «تردیدی ندارم بسیاری از اولیا و صالحان آرزو داشتند در فضایی مثل فضای جمهوری اسلامی ایران تنفس کنند» ادامه داد: البته این سخن بدین معنا نیست که جمهوری‌ اسلامی ایران بی‌نقص است و یا مشکلاتی در کشور وجود ندارد، بشریت مثل کوهنوردی است که به سمت قله‌ها حرکت می‌کند و ما در کمرکش کوه هستیم و وقتی به قله نگاه می‌کنیم می‌بینیم که فاصله داریم اما وقتی از جایی که قرار داریم به پایین نگاه می‌کنیم می‌بینیم که خیلی حرکت انجام شده است و ما به سمت قله حرکت کرده‌ایم.

وی افزود: فرصت خدمتگزاری به مردم موهبت عظیمی است و لحظه به لحظه آن مهم است و باید از آن استفاده کرد. در مسابقات ورزشی آسیایی دیدم که زمان چقدر مهم است؛ وقتی که انسان خود را در مسابقه سرنوشت ببیند ساعت، دقیقه و ثانیه که هیچ حتی صدم و دهم ثانیه نیز برایش مهم است. دیدید که دونده ما با تفاوت چند دهم ثانیه در مسابقه اول شد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «ما باید قدر ثانیه‌ها و لحظات را بدانیم» خاطرنشان کرد: هر کسی یک بار به دنیا می‌آید و از دنیا می‌رود و خود عمر یک فرصت استثنایی است و باید از لحظه لحظه ان استفاده کرد این عمر متشکل از ثانیه‌هاست اکنون خدا فرصت خدمتگزاری به ما داده است و هیچ امر صالحی بالاتر از خدمتگزاری به مردم نیست.

وی با بیان این‌که «کسانی که برای مردم کار می‌کنند و می‌خواهند خدمت کنند باید عاشق مردم باشند و با عشق کار کنند» یادآور شد: کارهایی مانده در تاریخ ماندگار شده و اثرگذار بوده است که پشت آن یک عشق سوزان وجود داشته است. باید عاشق مردم بود و به معنای واقعی باور داشت که خادم و نوکر مردم هستیم. مردم ما را استخدام کرده‌اند که برای آن‌ها کار کنیم . خدمتگزاری به مردم افتخار اولیاء بوده است و ما باید این را باور کنیم.

وی با انتقاد از «مقررات تو در تو که در کشور وجود دارد» گفت: این مقررات تو در تو از کجا درآمده است؟ همیشه سلسله مراتب اداری فکر کرده‌اند که آقا و صاحب مردم هستند و باید مواظب مردم باشند و به همین بابت ما شاهد این مقررات تو در تو هستیم. ولی ما اگر باور کنیم خادم مردم هستیم قانون‌نویسی و آیین‌نامه‌نویسی ما به نحو دیگری می‌شود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «ما باید مشکل مردم را مشکل خودمان بدانیم» گفت: این‌که می‌گویند توقع مردم بالا می‌رود حرف طاغوتی است. این سخن یعنی چه؟ توقع مردم باید در بالاترین سطح باشد مردم بهترین، خادم‌ترین و پاک‌ترین حکومت را مطالبه کنند و هرچه توقع مردم بالاتر برود خدا این ظرفیت را پر می‌کند، ‌حکومت بهتری را نصیب می‌کند توقع مردم از حکومت جمهوری اسلامی ایران بسیار بالاست ولی این یک طرفه نیست مردم تمام وجود خود را برای حکومت داده و می‌دهند و هرچه توقع بالاتر باشد انگیزه حرکت در ما بیشتر است.

وی خطاب به مدیران استان ادامه داد: شما در کنار انجام کارهای کلان مانند تصمیم‌گیری در امور صنعتی و کشاورزی و ...باید به مشکلات مردم نیز توجه کنید. به مسائل ریز نیز توجه داشته باشید. بسیاری از گره‌ها و مشکلات مردم را می‌توان با سرعت باز کرد و بعضا وقتی یک گره باز می‌شود می‌توان یک خانواده را نجات داد.

وی افزود: در دولت هزینه بخش مصرفی پایین آمده است ولی همچنان جای صرفه‌جویی وجود دارد و مانده است که به مانند کار امیرالمومنین(ع) برسیم و با آن قله خیلی فاصله داریم.

رییس‌جمهور ادامه داد: می‌بینید که چقدر ساختمان ، زمین و ماشین اضافه وجود دارد و وقتی که ما در برخی از مسائل صرف‌جویی کنیم با همین صرفه‌جویی می‌توانیم حداقل کار 10 الی 15 نفر را راه بیندازیم و مشکلات‌شان را حل کنیم وقتی توجه داشته باشید و تصمیم بگیرید خیلی از کارها شدنی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: باید ایران را بسازیم؛ ما در ابتدای راه هستیم و تا رسیدن به جامعه الگو و شاهد خیلی فاصله داریم. باید ایران را بسازیم، ولی الگوی‌مان برای ساختن چیست؟ مدل‌مان برای ساختن چیست؟ آیا همان مسیری که تاکنون آمده‌ایم خوب است؟ چه کسی این مسیر را ترسیم کرده است؟ این مدل برنامه‌ریزی و توسعه را چه کسی طراحی کرده است؟ آیا مدل برنامه‌ریزی باید بی‌ارتباط با فرهنگ، آرمان‌ها و ارزش‌های یک جامعه باشد یا باید مرتبط باشد؟ آیا مدلی که بی‌ارتباط با فرهنگ و ارزش‌ها باشد می‌تواند به نتیجه برسد؟ ما باید مشخص کنیم به کجا می‌خواهیم برسیم.

وی ادامه داد: این‌که فرمودند باید الگوی ایرانی و اسلامی را برای ساختن در نظر بگیریم، حکمتی در این موضوع و این سخن است. ما باید مقصدمان را تعیین و مشخص کنیم که به کجا می‌خواهیم برسیم و راه را بر آن اساس مشخص کنیم. باید قله‌ مشخص شود و راه را نیز ترسیم کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که «برای ساختن ایران باید دو شاخص را در نظر بگیرید» گفت: یکی از این شاخص‌ها شاخص فرهنگی است، باید این ساختن مقوم فرهنگ ما باشد نه تضعیف‌کننده فرهنگ ما. هر اقدام اجتماعی مبتنی بر یک اندیشه و تئوری فرهنگی است، ما یک اقدام خام نداریم اقدامی که هیچ هویت فرهنگی نداشته باشد، نداریم. هر اقدام اجتماعی اثر فرهنگی دارد آن چیزی که غربی‌ها درست کرده‌اند، مبنا دارد آن‌ها تعریفی از انسان و دنیا دارند و براساس این تعریف از انسان و دنیا برنامه‌ریزی کرده‌اند ما نمی‌خواهیم در آن مسیر حرکت کنیم. ما باید در فضای فرهنگی خودمان تصمیم بگیریم و در آن فضا حرکت کنیم.

وی ادامه داد: اگر ما جاده و ریل را درست انتخاب نکنیم و اشتباه حرکت کنیم و تخت گاز برویم از مسیر دور می‌شویم.

وی گفت:‌ یادم هست که در خطبه نماز جمعه تهران آمدند و از کسی که تخلفات سنگین مالی داشت دفاع کردند و گفتند کار کرده است، اگر تخلف کرده کار نیز کرده است. آیا ما می‌خواهیم به جایی برسیم که بگوییم اگر طرف کار کرد تخلف نیز بکند؟ نمی‌خواهیم. کمال انسان مهم است، عواطف انسان مهم است و راهی که انتخاب می‌کنی باید به سمت مقصد باشد. آیا ما می‌خواهیم یک جامعه سکولار و لیبرال داشته باشیم. همه برنامه‌ریزی ما از هدفی که دنبال می‌کنیم اثر می‌گیرد هدف ما ان‌شاءالله رسیدن به جامعه مهدوی است و باید به آن سمت حرکت کنیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «باید مبتنی بر ارزش‌ها و فرهنگ خودمان کشور را بسازیم» گفت: ما می‌توانیم این کار را بکنیم ما نمی‌خواهیم انسان‌ها به نحوی تربیت شوند که فقط به فکر خودشان باشند برای ما خانواده،‌ عبودیت، مسجد، اتصال به آسمان و تعالی مهم است.

وی بار دیگر در سخنان امروز خود از موضوع کنترل جمعیت انتقاد کرد و گفت: کشورهای مثل کشور ما رشد جمعیت مثبت دارند ولی آن‌ها رشد جمعیت‌ ندارند و دچار فرسودگی جمعیت هستند و در این زمینه دچار مشکل شده‌اند و از این بابت نگران هستند و می‌آیند این موضوع را به عنوان یک مشکل جهانی منتقل و مطرح می‌کنند و حال آن‌ها چطور نگران رشد جمعیت ما شده‌اند. می‌آیند مقرراتی در این ارتباط تئوریزه می‌کنند و عده‌ای مثل نقل و نبات آن را می‌گیرند و به ملت ایران تحمیل می‌کنند. می‌گویند فقر ناشی از جمعیت بالاست در حالی که ما می‌بینیم برخی از کشورها جمعیت بالایی دارند و پولدار هستند و وضعیت مردم‌شان خوب است ولی کشورهایی هستند که جمعیت کمی دارند مثلا دو سه میلیون جمعیت دارند و یا حتی 9 میلیون جمعیت دارند وسیع هستند ولی دچار فقر هستند چه کسی گفته فقر ناشی از جمعیت است خداوند می‌گوید نترسید از ترس فقر بچه‌های خود را نکشید. ما به شما روزی می‌دهیم.

وی گفت: این یک مدل برنامه‌ریزی است، آن‌ها خیال می‌کنند که نسل جدید و بچه مزاحم کار است. زن و مرد تا 40 سالگی به خوشگذرانی می‌پردازند و بعد ازدواج می‌کنند و می‌خواهند به خوشگذرانی خود ادامه بدهند به همین بابت بچه مزاحم‌شان می‌شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: حدود 35 الی 40 سال قبل جمعیت ایران نصف جمعیت کنونی بود ولی آیا مردم در رفاه و آسایش بودند آیا وضعیت اکنون مردم بهتر است یا وضعیت آن ها در 25 الی 40سال قبل.

وی خاطرنشان کرد: این ناشی از نگاه مادی است، گویی آن‌ها می‌خواهند روزی بدهند آن موقعی که جمعیت ایران نصف اکنون بود نیز ما بیکاری داشتیم اگر بیکاری نداشتیم این همه سیل‌ مهاجرت و حاشیه‌نشینی برای چه بود؟ آیا در آمریکا و اروپا بیکاری نیست ؟ این مبانی را باید تغییر داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما باید براساس توانمندی‌های بومی‌مان ایران را بسازیم و در راستای ساختن به این توانمندی‌ها توجه کنیم. من با توسعه صنعتی موافقم و ما بیشترین رشد صنعتی را داشته‌ایم در همین مازندران رشد صنعتی چندین برابر شده است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «در مورد هر استان نیز متناسب با توانمندی‌های بومی باید تصمیم گرفت» گفت: مثلا در مورد استان مازندران باید به مقوله کشاورزی و گردشگری توجه کرد.

وی با اشاره به توانمندی‌های بومی که در ایران وجود دارد و انتقاد از نادیده گرفتن برخی از این توانمندی‌ها گفت: مثلا در مورد همین روغن نباتی چهل سال پیش این روغن نباتی را به ما دادند و ذائقه مردم عوض شد و اکنون می‌گویند سم است و باید کلی خرج کنیم که سم آن را بگیریم و اکنون می‌گویند روغن دنبه گوسفند سالم‌ترین روغن است.

وی با انتقاد از رشد غذاهای فست‌فودی و ترویج آن و تغییر دادن ذائقه مردم با این غذاها گفت: بهترین غذاها در ایران است و در تمام غذاهای ما حکمتی وجود دارد.

احمدی‌نژاد با انتقاد از این‌که «طب سنتی یکدفعه در ایران کنار گذاشته شده است» گفت: ما طب خودمان را داشتیم ولی دیدیم که یکدفعه طب سنتی را کنار گذاشتند و این‌ها خسارت‌های تاریخی است که به کشور ما وارد می‌شود. من نمی‌گویم که از دستاوردهای بشر استفاده نکنید باید از این دستاوردها استفاده کنید ولی در مدل خودمان از آن استفاده کنیم.

وی افزود: یکدفعه دیدیم که افرادی پیدا شدند که کل لباس بومی ایرانی‌ها را کنار گذاشتند بدون این‌که به بهداشت بدن توجه کنند در صورتی که در این لباس‌ها که برای زنان و مردان وجود داشت حکمتی نهفته بود ولی دیدیم که کنار گذاشته شد.

وی با بیان این‌که «استان مازندران این ظرفیت را دارد که الگوی مدیریت اسلامی و ایرانی را پیاده کند» اظهار کرد: آقای استاندار بیاید و در این ارتباط جلساتی را برگزار کند، بحث در این ارتباط مطرح شود به صورت آزاد و نتایج این بحث‌ها را برای ما بفرستد.

رییس‌جمهور گفت: وقتی ذهنیت مدیران در کشور عوض شود و ریل عوض شود نتیجه چیز دیگری است.

وی بار دیگر از افزایش سن ازدواج در کشور انتقاد کرد و گفت: سن ازدواج وقتی بالا برود خوب نیست. در تاریخ این همه زود ازدواج کردند و طلاق و جنگ اعصابی نبود خبری از این موضوعات نبود و محیط خانواده‌ها نیز گرم و صمیمی بود.

وی با اشاره به توانمندی‌هایی که در استان مازندران وجود دارد به بحث گلیم و جاجیم و فرش ایرانی اشاره کرد و گفت: جاجیم و فرش و قالی ایرانی در دنیا یکی بود و اکنون می‌گویم صادرات فرش کم شده است به خاطر این است که ما به این موضوع نرسیدیم و قیمت آن بالا رفت. فناوری در خدمت کاهش قیمت فرش قرار نگرفت در فناوری در این ارتباط استفاده نکردیم.

کد خبر 122064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز