ساری - بتول سلطانی: بخش دودانگه شهرستان ساری با داشتن ۵۶روستا، ۴۳شورای محل، ۲۰دهیاری و یک شهر به نام فریم در ۶۵کیلومتری مرکز مازندران با جمعیت ثابت ۱۰هزار نفر که در تابستان به ۳۵هزار نفر می‌رسد قرار گرفته است.

بخش دودانگه شهرستان ساری

 از شمال به بخش کلیجان رستاق، از شرق به بخش چهاردانگه، از جنوب به سلسله جبال البرز و از غرب به شهرستان سوادکوه منتهی می‌شود. از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین روستاهای این منطقه می‌توان به سنگده، دادوکلا و سودکلا، پاجی و میانا، شلدره، رسکت، تلاوک، علی‌آباد، ورمز آباد، کرسب و مسکوپا، شلیمک و پاشاکلا، مرگاب علیا و روستای تاریخی قارنسرا اشاره کرد.در وجه تسمیه بخش دودانگه آمده است این منطقه زمانی تحت حکومت والی استرآباد بود تا اینکه میر عمادالدین عمادی با کمک فخرالدین بولایی (بولا نام یکی از شهرهای تاریخی دودانگه است که در حال حاضر هیچ اثری از آن وجود ندارد) قیامی علیه والی استرآباد ترتیب داد و فرمانروایی هزارجریب را شخصا به‌عهده گرفت. وی یک همسر از روستای چاشم و یک همسر از روستای وری اختیار کرده بود. از همسر چاشمی 2 پسر و از همسر وری 4 پسر داشت. وی در اواخر عمرش 2دانگ هزار جریب که شامل 5 دهستان بوده و در قسمت غربی قرار داشت بین 2پسر چاشمی و 4دانگ هزار جریب را که در قسمت شرق قرارداشت بین 4 پسر وری تقسیم کرد. بدین صورت منطقه هزار جریب به دودانگه و چهاردانگه مشهور شده است.

از جمله جاهای دیدنی این بخش برج تاریخی رسکت، سد سلیمان تنگه، چشمه گرگین آباد خوش نشان، رودخانه شیرین رود خرم‌آباد و دینه سر، رودخانه اشک پاجی و میانا، رودخانه تلار (کسلیان)، چشمه عروس و داماد (عاروس داما)، آبشار بولا، آبندان جعفرکلا، ارتفاعات کیجا قلعه، نرو و خرو، گوگلی، آبشا خزه‌ای عاروس داما دادوکلا، شالیزارهای جلگه فریم و جنگل‌های انبوه و سرسبز است که هر کدام از اینها می‌تواند گردشگران زیادی را به این منطقه بیاورد و توجه به این مکان‌ها صنعت گردشگری در این منطقه را رونق دهد.

مشکل آب

بخشدار دودانگه ساری به خبرنگار همشهری گفت:منطقه دودانگه طبیعتی زیبا و بکر دارد و به چشمه‌های فراوان ‌خود می‌بالد، انتظار می‌رود با داشتن چنین چشمه‌هایی حداقل مشکل آب در این منطقه نداشته باشیم اما متأسفانه به‌علت نداشتن مدیریتی مناسب و اصولی این نعمت طبیعی و خدادادی به هدر رفته و روستاهای این منطقه با کمبود شدید آب مواجه‌اند.

احمدرضا بکران بهشت افزود:عمده مشکل روستاهای این منطقه در زمینه آب به پمپاژ و انفعال آب از سرچشمه‌ها به داخل روستاها برمی‌گردد به‌طوری که روستاهای پایین‌دست به‌علت فاصله و فشار آب ضعیف با قطعی کامل آب و روستاهای ابتدای مسیر به‌علت فشار آب زیاد با شکستگی لوله‌های آب مواجه‌اند و روستای بندرج که در انتهای مسیر قرار گرفته با قطعی کامل آب در زمان‌های اوج مصرف دست به گریبان است. وی اظهار کرد:وضعیت راه‌های روستاهای منطقه دودانگه مناسب نبوده و احتیاج به توجه بیشتر دارد. در سال 1371راهدارخانه بخش دودانگه تاسیس شد اما همچنان این راهدارخانه به حالت بلاتکلیف مانده است. انتظار می‌رود با نزدیک شدن به فصل سرما و برف گیر بودن منطقه این راهدارخانه با ادوات و ماشین‌آلات مختص فصل سرما تجهیز شود تا شاهد بسته شدن راه‌های ارتباطی در فصل سرد سال نباشیم. همچنین این راهدارخانه‌ها در فصل تابستان مشکلات ترافیکی را مدیریت و کنترل کنند. بخشدار دودانگه خاطرنشان کرد: با تلاش شبانه روزی اداره راه و ترابری شهرستان 8کیلومتر از جاده این منطقه آسفالت و روکش آسفالت شده است اما تابلوهای هشداردهنده علائم راهنمایی و رانندگی و خط‌کشی شانه جاده انجام نشده که این امر خود باعث ایجاد تصادفات در شب به‌علت نداشتن دید کافی نسبت به جاده شده است. وی تصریح کرد: انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل اقدام شود تا موجبات سلامت رانندگان و سرنشینان خودروها را فراهم کنیم.

محلی مناسب برای کاشت زعفران

بکران بهشت گفت: منطقه دودانگه با داشتن شرایط آب و هوایی و اقلیمی مناسب برای کاشت درختان سیاه ریشه، برای کاشت درخت سیب در مقیاس وسیع مستعد است به‌طوری که با مطالعات انجام شده و اقدامات صورت گرفته 120هکتار از اراضی این منطقه در 3 فاز و در طول 2 سال به زیر کاشت می‌رود. فاز اول آن‌که 40هکتار است انجام شده، فاز دوم آن که 40هکتار است تا اسفند‌ماه انجام می‌گیرد و در فاز سوم که آن هم40هکتار است سال آینده کاشت درختان سیب صورت خواهد گرفت.وی تصریح کرد: با به سرانجام رسیدن این امر شاهد شکوفایی در اقتصاد این منطقه و استان خواهیم بود که خود زمینه ساز آوردن صنایع پایین دستی خواهد شد.این مسئول با بیان اینکه محصول زعفران از رونق اقتصادی بالایی برخوردار است گفت: امسال نیم‌هکتار از اراضی کشاورزی منطقه دودانگه به‌صورت پایلوت به زیرکشت زعفران رفته است. وی افزود:صنعت زعفران از کاشت تا برداشت و از تولید تا مصرف باید با اختصاص اعتبار و افزایش دانش برای کشاورزان زمینه تولید محصول بیشتری را از لحاظ کمی و کیفی فراهم کند.

بخشدار دودانگه ساری اظهار کرد: درسال گذشته 50هکتار از اراضی شیبدار منطقه به کشت گل محمدی اختصاص یافت. پیش‌بینی می‌شود امسال در 150هکتار از اراضی شیبدار منطقه دودانگه گل محمدی کشت شود.بکران بهشت خاطرنشان کرد: با تلاش جهادکشاورزی بخش دودانگه روستایی به نام سودکلا به‌عنوان پایلوت برای کشت گل محمدی انتخاب شده است. امسال هم کار گلابگیری انجام شد وگلاب‌ها برای آزمایش به دانشگاه کاشان فرستاده شد و جواب آزمایش رسیده دارای کیفیتی در حد گلاب قمصر کاشان و نیز مرغوب‌تر گزارش شده بود. سال آینده با پیگیری بخشداری دودانگه و جهادکشاورزی بخش و شهرستان و نیز مساعدت ویژه فرمانداری، کار کشت گل محمدی در منطقه دودانگه انجام می‌شود. اجرای طرح کشت گل محمدی و گلابگیری در این منطقه موجب اشتغال‌زایی برای مردم منطقه می‌شود. به گفته وی از دیگر اقداماتی که در زمینه رشد کشاورزی و اقتصاد خانوار روستایی می‌شود انجام داد ترویج و آموزش فرهنگ چندکشتی کردن در طول سال در زمین‌های کشاورزی است.

 

کد خبر 234969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز