همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور از دانشجویان خواست تا با برپایی کرسی‌های آزداندیشی از مسوولان دعوت کنند تا به سوالات آنها پاسخ دهند.

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در دومین روز از سفر خود به استان مرکزی، در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت معلم اراک با تبریک روز دانشجو گفت: می‌خواستم این جلسه را دیروز بگذارم، اما تراکم برنامه‌ها طوری بود که چنین چیزی امکان‌پذیر نبود. حضور در جمع دانشجویی هم نشاط‌انگیز است، هم آگاهی‌بخش و هم ذهن انسان را به سمت دنیاهای بهتر و متعالی‌تر می‌برد.

 وی در ادامه بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرد و خطاب به دانشجویان گفت: کرسی‌های آزاداندیشی را شما باید برپا کنید و از شخصیت‌ها و چهره‌ها دعوت کنید و بخواهید که بیایند. از وزرا و مسئولان دولتی هم بخواهید که بیایند و به سوالاتتان پاسخ بگویند و اگر وزیر نیامد به من بگویید که مساله را بررسی کنم و در مقابل دانشگاه نیز تابلویی نصب و اعلام کنید که ما از فلان وزیر دعوت کردیم و نیامد.

 وی گفت: نقد درست و اساسا نگاه انتقادی و راضی نبودن به وضع موجود یک نعمت بزرگ الهی است. نباید انتظار داشته باشیم که جوان امروز به شرایط امروز کشور راضی باشد؛ چراکه در این صورت انگیزه‌ حرکت از بین می‌رود. نگاه انتقادی به وضع موجود باید باشد. البته منظور من جنگ و دعوا نیست بلکه اصلاح‌گری است. کرسی‌های آزاداندیشی را شما برپا کنید و از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهم که این فرصت‌ها را بگذارند تا دانشجویان مسائل خود را مطرح کنند و آن‌چه به ما و دولت برمی‌گردد تاکید دارم که مطرح شود و به سوالات پاسخ داده شود. در فضای صمیمی و البته به صورت جدی حرف‌های خود را مطرح کنید. ما زمانی موفق هستیم که جوان ما ذهنش درگیر مسائل مهم باشد. در این صورت است که پیشرفت اتفاق می‌افتد.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه از مهم‌ترین مراکز کشور است و آینده کشور بسته به دانشگاه است، گفت: فضای علمی و پژوهشی دانشگاه باید به سمت و سوی آرمانی و بومی سوق پیدا کند. ما در زمینه پژوهش کارهای بزرگی را انجام داده‌ایم اما هنوز در ابتدای راه هستیم.

 احمدی‌نژاد درباره توسعه‌ کمی و کیفی دانشگاه‌ها گفت: به نظر من توسعه کمی و کیفی باید با هم در دانشگاه‌ها اتفاق بیافتد. از سوی دیگر به خاطر جمعیت جوان کشور که آماده حضور در عرصه‌های اجتماعی و علاقه‌مند به علم‌آموزی بودند در سال‌های گذشته به توسعه کمی دانشگاه‌ها بیشتر توجه شد. ما سه راه داشتیم؛ یا باید اجازه تحصیل به همه جمعیت جوان کشور نمی‌دادیم یا راه را برای ادامه‌ تحصیل دانشجویان در خارج از کشور باز می‌کردیم یا این‌که ظرفیت داخل را به حداکثر می‌رساندیم. حتی این مساله به بهای پایین آمدن کیفی دانشگاه‌ها منجر می‌شد. ما راه سوم را انتخاب کردیم. البته تب مدرک‌گرایی هم در کشور ایجاد شده بود که دولت به تنهایی نمی‌توانست با آن مقابله کند. حالا که توسعه کمی سریع اتفاق افتاده است، باید تلاش کنیم تا توسعه کیفی نیز خود را برساند و البته این مساله طول می‌کشد.

 وی در ادامه گفت: مشکل پژوهشی ما تاریخی است. البته اصلاحاتی صورت گرفته است که نباید آن‌ها را دست کم بگیریم. ما هم‌اکنون از نظر سرعت تولید علم در منطقه اول هستیم و البته باید بیشتر کار کنیم. بودجه‌ دانشگاه‌ها در دولت نهم چهار برابر شد و ما می‌دانیم که این رقم هم کافی نیست و در عین حال باید بدانیم که کشور مشکلات دیگری هم دارد که باید به آن‌ها هم رسیدگی کرد. بودجه‌ پژوهشی کشور در دولت نهم و دهم، 5 الی 6 برابر شده است، اما هنوز در این زمینه مشکل وجود دارد. در عین حال باید دانست که رابطه بین صنعت و دانشگاه در کشور ما به صورت بنیادین مشکل دارد. ما با پولی کردن دانشگاه‌ها موافق نیستیم. در عین حال با این‌که بودجه پژوهشی به دانشگاه بدهیم و بعد به صنعت بگوییم که برو از دانشگاه بگیر هم موافق نیستیم. پژوهش‌های ما باید ناظر به نیازهای کشور باشد.

 رئیس‌جمهور گفت: ما در دانشگاه‌ها معاونت علمی تاسیس کردیم که برای تقویت بخش پژوهشی دانشگاه‌ها بود و هم‌اکنون سالانه بین 700 تا 800 میلیارد تومان بین صنعت و دانشگاه قرارداد منعقد می‌شود. این نشان می‌دهد که قطار پژوهش در دانشگاه به حرکت درآمده است، اما در ابتدای راه است. بنیاد نخبگان هم برای همین مساله تاسیس شده و ما اذعان داریم که در برابر استعدادهای جوشان کشور این کارها کافی نیست. در دولت نهم اختراعات ثبت شده 5 الی 6 برابر کل اختراعات قبل از دولت نهم بوده است. با این حال قبول داریم که مشکلات وجود دارد و ما برای حل آن‌ها در ابتدای راه هستیم.

 احمدی‌نژاد گفت: دانشجویان برای ما عزیز هستند. امید ما به دانشجویان است. دانشجویان حاصل عمر ملت هستند. بحث‌هایی هم درباره نحوه اداره دانشگاه‌ها مطرح شده است که البته این‌ها همه در جهت حمایت از دانشجو و هیات‌های علمی است. بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها بودجه دانشگاه‌ها را افزایش خواهیم داد و البته باید وزارت علوم و وزارت بهداشت نظارت داشته باشند که دانشگاه‌ها از نظر رفاهی استانداردهای لازم را برای دانشجویان و اساتید فراهم کنند.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ گفت: بدون فرهنگ هیچ آینده‌ای را نمی‌توان متصور بود. فرهنگ فضای تنفسی روح انسان است. جهت دولت نهم و دهم نیز در اداره‌ کشور، فرهنگی بوده است، اما کار فرهنگی در دو سطح قرار دارد؛ یکی سطح کلان و یکی سطح خرد. در سطح کلان در چند سال گذشته به لحاظ فرهنگی موفقیت‌های بزرگی داشته‌ایم. اصل اول در کار کلان فرهنگی، احیای خودباوری و اعتماد به نفس ملی است. اعتماد به نفس ملی ما الان در بالاترین سطح خود در طول تاریخ قرار دارد. امروز همه‌ ما به ایرانی بودنمان افتخار می‌کنیم. همبستگی ملی و شجاعت ملی و هوشمندی ملی در کشور ما نسبت به گذشته در بالاترین سطح قرار دارد. فضای معنوی، خودباوری، احساس مسوولیت و تعهد به آرمان‌های بلند انقلابی در کشور ما هم‌اکنون در سطح بالایی قرار دارد. عزت ایران امروز در جهان در بالاترین سطح است و باید کارهای فرهنگی را طوری انجام دهیم که در این زمینه باز هم پیشرفت کنیم.

 وی تاکید کرد: بودجه‌های فرهنگی در دولت نهم سه برابر و در دولت دهم شش برابر شده است اما کارهای بزرگ فراوان است. در تولیدات فرهنگی در مقیاس خرد دچار مشکل هستیم و کارگروه‌های فرهنگی در استان‌ها برای حل این مساله فعال شده‌اند و البته حل این مساله زمان می‌برد و شما هم باید کمک کنید.

 رئیس‌جمهور در ادامه درباره‌ی بودجه‌ فرهنگی گفت: بودجه‌ خیلی خوبی در حدود 2 هزار میلیارد تومان به فرهنگ اختصاص داده‌ایم و بهترین کسانی که در خط مقدم فرهنگی می‌توانند فعالیت کنند، دانشجویان هستند.

 وی ادامه داد: چون روحیه‌ خود من هم دانشجویی است، هیچ وقت نمی‌خواهم به سمتی بروم که بگو مگو درست شود. ما به دنبال ساختن و پیشرفت هستیم. در کشور کارهای خیلی زیادی وجود دارد. بعضی وقت‌ها من شرمنده‌ همکارانم می‌شوم. آن‌قدر کار می‌کنند که وقتی به خانه می‌رسند بیهوش می‌شوند. نمی‌خواهم بگویم که دولت در اداره‌ کشور تنهاست، که البته تنهاست، اما باید همه خود را برای کارهای بزرگ آماده کنیم و کشور را بسازیم.

 احمدی‌نژاد در ادامه به مشکلات بخش مسکن اشاره کرد و گفت: مشکل مسکن در کشور ما خیلی طولانی است. هر چند سال یک بار مسکن با افزایش قیمت مواجه می‌شود که یک بار آن در اوایل دولت نهم اتفاق افتاد، البته برخی آن را تشدید کردند و تبدیل به یک جنگ تمام‌عیار علیه دولت نمودند. وی افزود:من در آن زمان در جلسات شورای عالی مسکن گفتم بیایید یک بار برای همیشه مشکل مسکن را در کشور حل کنیم که برخی گفتند چنین چیزی شدنی نیست و می‌گفتند که با دادن وام‌های اجاره و یا کارهای کوتاه‌مدت، بازار مسکن را آرام کنید، اما من اصرار داشتم که مسکن‌سازی در مقیاس میلیونی را شروع کنیم. در ابتدای دولت نهم از همکاران خواستم که سالی 200 هزار مسکن روستایی ساخته شود که این مساله تا امروز محقق شده است. از امسال خواستم که این رقم به 400 هزار واحد مسکن در روستاها افزایش یابد تا بتوانیم در عرض 10 سال کل روستاها را نوسازی کنیم. به لطف خدا در پایان دولت دهم مشکل مسکن را حل خواهیم کرد تا هرکس ازدواج کرد خانه‌ای برای زندگی داشته باشد.

 وی همچنین به بحث رشد جمعیت اشاره کرد و گفت: برخی رشد جمعیت در کشور را منفی می‌دانند، اما من با این مساله مخالفم. رشد جمعیت هیچ‌گاه از نظر من موضوعی منفی نیست. نگاهی به زندگی بزرگان که بیندازید، متوجه می‌شوید که آنها در خانواده‌های پرجمعیت بزرگ شده‌اند. چه کسی می‌گوید که رشد جمعیت موجب فقر است؟ بحث کنترل جمعیت از ابتدا در اروپا مطرح شد که به دلیل رشد منفی جمعیت‌شان با موج مهاجرت به داخل کشورشان روبه‌رو هستند و این مساله موجب می‌شود که بافت جمعیتی‌شان تغییر کند.

 رئیس‌جمهور درباره‌ بیکاری نیز گفت: وقتی ما دولت را به دست گرفتیم 3 میلیون در کشور بیکار داشتیم و قرار بود سالانه 700 هزار شغل در کشور ایجاد شود که البته این رقم تا پایان برنامه‌ چهارم باید به 870 هزار شغل در سال می‌رسید. ما امروز با 2 میلیون و 300 هزار بیکار مواجه هستیم و تلاش داریم تا پایان دولت رقم بیکاری را به صفر برسانیم.

 احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به صندوق توسعه‌ ملی گفت: ما اساسنامه‌ صندوق توسعه‌ی ملی را در اردیبهشت ماه با فوریت به مجلس داده‌ایم که قرار بود طی یک ماه آن را به تصویب برسانند، اما به هر دلیلی تا کنون این مساله محقق نشده است. ما با استفاده از این صندوق می‌توانیم 700 هزار شغل در سال بیشتر از آن‌چه پیش‌بینی شده بود ایجاد کنیم.

 وی در ادامه گفت: البته بین قوا تقسیم کار شده است و به نظر من ساز و کارهای تعیین شده در این زمینه عالمانه نبوده است؛ چرا که این ساز و کارها از 100 سال پیش تا کنون تغییر نکرده؛ در حالی که در طول این سال‌ها همه‌ کارها پیچیده‌تر شده است و من در نامه‌ای که خدمت مقام معظم رهبری نوشتم با این هدف بود که می‌خواستم برای باز شدن برخی از گره‌ها تدبیری صورت گیرد.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: به نظر من می‌شود مشکلات را حل کرد. اگر مانع نشوند و بشود جلوی برخی لفت و لیس‌ها را گرفت، می‌توان کاری کرد که هیچ بیکاری در کشور وجود نداشته باشد. آقایی وجود دارد که 180 میلیارد تومان از بانک پول گرفته، اما آن را پس نمی‌دهد و وقتی می‌گوییم که بانک از او شکایت کند، می‌گویند که او تخلفی نکرده است، حتی خلاف شرعی هم مرتکب نشده، بلکه تنها نقض عهد کرده است. این در حالی است که بسیاری از جوانان ما نیازمند منابع برای فعالیت هستند. وی ادامه داد: دولت فشار وارد می‌کند که بتواند اینها را برگرداند، در بنگاه‌های کوچک چند صد هزار طرح در نوبت هستند، اما منابع نداریم که به آنها بدهیم. به فضل الهی ما کار خود را انجام می‌دهیم، اما بدانید که کار سخت است و ما تلاش داریم که حداقل ساحت دولت را از این مفاسد پاک کنیم. این یک مبارزه‌ی تمام‌عیار است.

 احمدی نژاد در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: فردی نزد من آمده بود و می‌گفت که دو جناح در کشور وجود دارند که برای بقای انقلاب باید کار کنند، وقتی مردم از یکی از آنها خسته شد ،سراغ آن یکی بروند و از من خواست که شرکت‌هایی را از وزارت نفت به قیمت دفتری به آنها واگذار کنم که آنها هم با اداره‌ آن بتوانند هزینه‌های جناح خود را تامین کنند که من هم به او گفتم یک لیست از این شرکت‌ها را به من بدهد که او هم لیستی از شرکت‌های پرسود وزارت نفت را تهیه کرد و به من داد. نامه را از او گرفتم و گفتم از تو چنین توقعی ندارم که چنین خواسته‌هایی از من داشته باشی.

احمدی‌نژاد در ادامه‌ سخنان خود در جمع دانشجویان گفت: نهایت آرزوی یک انسان، رسیدن به سعادت کامل است. همه‌ی انسان‌ها می‌خواهند به قله‌ی کمال بشری برسند و قله‌ی کمال بشری همان خداست. باید از انسان شروع کنیم و به خدا برسیم و قدم اول شناختن است و برای این کار باید به سراغ انسان کامل برویم. انسان کامل بزرگ‌ترین جلوه‌ی خداست. برای همین است که مساله‌ی امام برای ما مهم است.

 رئیس‌جمهور در ادامه بر علم‌آموزی تاکید کرد و افزود: البته علم باید به کمال انسانی و عشق به انسان‌ها بینجامد و الا علم درستی نیست. آن علمی که بر اساس آن یک نفر در آزمایشگاه، میکروب آنفلوانزای خوکی را می‌سازد، تا آن را منتشر کند و پس از آن واکسن این بیماری را بتواند بفروشد را ما قبول نداریم. از نظر ما آن دانشگاهی اسلامی است که علومش به نیازهای واقعی انسان‌ها بپردازد.

 احمدی‌نژاد گفت: ماموریت تاریخی و بزرگ ما ساختن ایران است. این ملی‌گرایی و ناسیونالیسم نیست. ساختن ایران یک آرمان فراتر از مرزهای ایران و یک آرمان بشری است. ایران یک فرهنگ و پیام و روش زندگی متعالی است. اندیشه‌های مادی به بن‌بست رسیده‌اند و نقطه‌ی امیدی در دنیا وجود ندارد. من به کشورهای زیادی سفر کرده‌ام. قریب به اتفاق افراد می‌گویند که روی اخباری که درباره‌ی ایران منتشر می‌شود، حساس هستند و بسیاری از پیشرفت‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد مایه‌ی خوشحالی ملت‌های دیگر است.حتی در برخی کشورها برای دستاوردهای ما شیرینی پخش می‌کنند و جشن می‌گیرند. وقتی اولین ماهواره‌ ایران به فضا پرتاب شد در یک کشور آسیایی که جلسه‌ علمی برقرار بود، جشن گرفتند.

 احمدی‌نژاد در ادامه و در پاسخ به این سوال که چرا قدرت‌های فاسد از نام ایران می‌ترسند؟ گفت: آنها از بمب ما نمی‌ترسند، بلکه می‌دانند که ملت ما هرگاه فرصتی پیدا کرده الهام‌بخش سایر ملت‌ها بوده است.

 رئیس‌جمهور با اشاره به سفر اخیر خود جهت شرکت در اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: در این سفر دیداری با یکی از روسای جمهور داشتم که درباره‌ برخی مواضعش از او سوال کردم، او هم برخی از نگرانی‌های کشورهای زورگو را مطرح کرد و این‌که نگرانند ایران به سمت ساخت بمب اتم برود. من در پاسخ به او گفتم که مگر شما این سخنان را باور کرده‌اید؟ و بعد به او گفتم که اتحادیه اروپا بعد از تحریم‌های یکجانبه معاملات تجاری خود را با ما افزایش داده است. آمریکا هم هر روز به ما پیغام می‌فرستد. حواستان باشد که کلاه سرتان نرود. رئیس‌جمهور دیگری در این اجلاس به من گفت که فلانی نمی‌ترسی که آمریکا به کشورتان حمله کند؟ که من در پاسخ گفتم که هیچ کشوری نمی‌تواند چنین غلطی را مرتکب شود و چنین جرأتی را ندارد.

 وی با اشاره به روند مساله هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه در مقطعی فردی از داخل کشورمان اطلاعاتی را به آنها می‌داد و از آنها می‌خواست که هرچه سریع‌تر علیه ما قطعنامه صادر کنند. ما نیز در مذاکرات با آنها می‌گفتیم که اطلاعات غلط به دست شما نرسد. ما تسلیم بشو نیستیم. حالا آمده‌اند و می‌گویند می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم. ما همیشه اهل گفت‌وگو و اهل منطق هستیم.

 رئیس جمهور ادامه داد:حالا هم اعلام می‌کنیم که حقوق قطعی هسته‌ای ایران مثل استقلال کشورمان است و باید پذیرفته شود. در مورد سایر مسائل مانند مواد غنی شده‌ هسته‌ای و سایر مسائل و مشکلات جهان حاضریم با آنها همکاری کنیم. آنها شش کشور هستند، ما هم یک کشور. همه‌ آن شش کشور حرفشان یکی است و مدل اداره‌ جهانشان یکی است. ما با آنها متفاوت هستیم و حاضریم با آنها همکاری کنیم ،اما حد و مرز و حقوق ملت ما سر جایش قرار دارد.

 وی همچنین تصریح کرد : آنها تحریم‌ها را لغو کنند، هرچند که در ما اثری نداشته است. این به نفع همه است. مسیری که آنها قبلا انتخاب کرده‌اند بن‌بست بود. بهترین راه همکاری است، اما اعلام می‌کنیم که ما هیچ ظلمی را علیه هیچ ملتی نمی‌پذیریم. هزار سال هم بگذرد وحشی‌های صهیونیست را به رسمیت نمی‌شناسیم. تجاوز، اشغال و بی‌احترامی به ملت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم و همه‌ی اینها باید حل شود.

 رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ما در داخل کشور افرادی را تجربه کردیم که تا فشار زیادی وارد می‌شد به ما پرخاش می‌کردند و وقتی فضا آرام می‌شد، می‌گفتند که اصل فناوری هسته‌ای را ما درست کرده‌ایم. ممکن است برخی وقتی فضا عوض شود، سوپرانقلابی شوند، اما بدانید تا وقتی این دولت هست، به اندازه‌ سر سوزنی از حقوق ملت عقب نخواهیم نشست و البته اهل تدبیر هستیم و دقیق‌ترین سیاست‌های مدبرانه را به کار می‌گیریم و در عین حال اهل گفت‌وگو و همکاری هم هستیم.

 احمدی‌نژاد در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مذاکراتش با یک مقام در ایتالیا در سال‌های گذشته گفت: در آن زمان ما به آنها اعلام کردیم که خواهان 20 نیروگاه هسته‌ای هستیم و اگر آنها نسازند، همین جوانان ملت ما خواهند ساخت.

 پیش از سخنان رئیس‌جمهور چند تن از دانشجویان با قرار گرفتن پشت تریبون به طرح برخی مسائل و مشکلات دانشجویان این استان پرداختند.

کد خبر 122694
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز