گروه اقتصادی: محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در جمع مردم ساری باردیگر بر سخن خود در جریان سفر استانی به زنجان تاکید کرد و گفت:

با اجرای کامل قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مبلغ پرداختی به مردم بیش از دو برابر خواهد شد؛ یعنی حداقل دو برابر رقم موجود به حساب مردم واریز خواهد شد و با همکاری و مشارکت همگانی فعالیت‌ها به‌گونه‌ای جلو خواهد رفت که در ده‌ها سال آینده نیز هیچ کس دیگر نتواند یک ریال از حقوق ملت را به ناحق به جیب دیگران سرازیر کند.

به گزارش همشهری، رئیس‌جمهور روز دوشنبه هم در یک کنفرانس خبری با نمایندگان رسانه‌ها در پاسخ به سؤالی در خصوص نگرانی‌های مردم درباره تبعات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: بالاترین حد اطمینان را در این‌باره به مردم می‌دهم.

او با بیان اینکه خودم هم منتظرم روزی که باید این برنامه اجرا شود فرارسد، افزود: به‌زودی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام می‌شود ولی آنچه اهمیت دارد این است که این قانون بخش مهمی از طرح اقتصادی کشور است و بهره‌وری را بالا می‌برد و ثروت ملی را افزایش داده و جامعه را به سمت عدالت پیش می‌برد که این بهبود وضعیت در تمامی آحاد جامعه قابل لمس خواهد بود.

انتظار می‌رفت پس از اطمینان از واریز مرحله نخست یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار، رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی جزئیات تصمیم دولت را اعلام کند اما این اتفاق رخ‌نداد و با گذشت 10 روز از آذرماه همه در انتظار هستند تا دولت میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی را اعلام کند.‌

فارس دیروز گزارش داد که 2مقام اجرایی در ستاد مدیریت مصرف سوخت و شرکت پخش فراورده‌های نفتی برخی شایعات مطرح شده درباره تعطیلی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را به‌دلیل اجرای هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت سوخت رد و تاکید کردند: این دو روز تنها به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل است و هیچ علت دیگری ندارد.

براساس این گزارش، مدیر روابط‌عمومی شرکت پخش فراورده‌های نفتی با رد هرگونه شایعه‌ای گفت: اگر قرار باشد هدفمند کردن یارانه‌ها در حامل‌های انرژی رخ دهد، به‌طور مستقیم توسط رئیس‌جمهور اعلام می‌شود و تا این لحظه هیچ‌گونه خبری مبنی بر آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در دستور کار نیست. فارس بدون نام بردن از شخص خاصی نوشت: یک مقام مسئول در ستاد مدیریت مصرف سوخت نیز در یک تماس تلفنی شایعه افزایش قیمت سوخت را در روزهای تعطیلی تهران رد‌کرد.

مسئولان دولتی اطلاع‌رسانی کنند

خبر دیگر اینکه روز گذشته وزیر بازرگانی که این روزها کمتر از برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سخن می‌گوید، اظهار کرد: مسئولان دولتی با اطلاع رسانی بیشتر دغدغه‌های احتمالی را کاهش دهند. به گزارش ایرنا، مهدی غضنفری در شهرستان عباس‌آباد از توابع استان مازندران گفت:باید به مردم اطمینان داد که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی منجر به توزیع عادلانه یارانه‌ها می‌شود.

او تاکید کرد: هم‌اکنون بازار در شرایط آرامی قرار دارد، عرضه کالا به اندازه کافی است و با اصلاح حامل‌های انرژی دلیلی برای برخی القائات غیرواقعی در بازار نیست.غضنفری با تاکید بر اینکه کالا به میزان کافی در بازار موجود است، گفت: اگر برخی به‌دنبال کاهش مصنوعی کالاها هستند مطمئن باشند که خود ضرر می‌کنند.

او تصریح کرد: درصورت ایجاد هرگونه کاهش غیرواقعی، دستگاه‌های مسئول کمبود عرضه را پوشش و نهادهای نظارتی نیز مسئولیت‌های خاص خود را انجام می‌دهند. وزیر بازرگانی درخصوص زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزود: با دستور رئیس‌جمهور زمان اصلاح قیمت‌ها نیز فرا می‌رسد.

قائم مقام وزیر بازرگانی هم هدفمندکردن یارانه‌ها را مهم‌ترین دغدغه کشور در شرایط فعلی برشمرد و گفت: هنگام واریز مبلغ یارانه‌ها در برخی اقلام با افزایش قیمت مواجه شدیم اما با فاصله‌ای که در حال حاضر رخ داد، روند کاهش نزولی قیمت در اکثر کالاها در بازار مشاهده می‌شود.

به گزارش ایسنا، مسعود موحدی افزود: در بحث هدفمندکردن یارانه‌ها باید به‌طور جدی همه سازمان‌ها و ارگان‌ها حضور داشته باشند.

کمک 400 میلیارد تومانی به شهرداری‌ها

پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر داد که مبلغ 4 هزار میلیارد ریال اعتبار برای کمک به تامین هزینه‌های ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها به شهرداری‌ها اختصاص خواهد یافت. این تصمیم در نشست 23 آذرماه امسال از سوی هیأت وزیران گرفته شده و قرار است، مبلغ تعیین شده به‌منظور کمک به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای تامین هزینه‌های ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها و پیشگیری و مدیریت تبعات آن اختصاص داده شود.

البته مصوبه دولت تاکید دارد که این اعتبار به‌تدریج و متناسب با عملکرد در اختیار وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) قرار می‌گیرد تا پس از مبادله موافقت‌نامه‌ با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.

کد خبر 122034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز