دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: با تشدید خشکسالی و افت بارندگی در 2ماهه نخست سال آبی جاری، حجم جریان‌های سطحی در کشور در مقایسه با دوره بلندمدت، 50 درصد کاهش یافت.

خشکسالی

به گزارش وزارت نیرو، حجم جریان‌های سطحی کشور در پایان آبان ماه جاری 2 میلیارد و 971 میلیون مترمکعب گزارش شد که در مقایسه با دوره درازمدت 40 ساله افزون بر 50 درصد کاهش نشان می‌دهد. این میزان در زمان مشابه سال آبی گذشته 4 میلیارد و 188 میلیون متر‌مکعب گزارش شده بود که در مقایسه با سال آبی جاری 29 درصد بیشتر بوده است.

براساس این گزارش، بیشترین افزایش حجم جریان‌های سطحی در 2 ماه مهر و آبان امسال و در مقایسه با زمان مشابه پارسال در حوضه هامون با 33 میلیون متر مکعب و 75 درصد افزایش به ثبت رسید.همچنین بیشترین کاهش حجم جریان‌های سطحی در مدت مورد بررسی با 36 درصد کاهش و با ثبت یک میلیارد و 432 میلیون مترمکعب در حوضه خلیج‌فارس اتفاق افتاد.

حوضه دریاچه ارومیه نیز 214 میلیون مترمکعب جریان سطحی را به‌خود اختصاص داده است که در مقایسه با دوره درازمدت 40 ساله افزون بر 24درصد کاهش نشان می‌دهد.

28 استان بدون باران

علاوه بر این در هفته گذشته تنها 2 استان خراسان شمالی و مازندران بارش باران و 28 استان دیگر آسمانی بدون باران را شاهد بودند.استان‌های خراسان شمالی و مازندران هرکدام با یک میلی‌متر بارندگی در هفته گذشته، حجم بارش‌های خود را به‌ترتیب به 18 و 126 میلی‌متر رساندند. استان‌های یزد، بوشهر و خراسان جنوبی از ابتدای سال آبی جاری (مهر) همچنان بدون باران گزارش شدند.

بیشترین بارش باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان گیلان با 188 میلی‌متر به ثبت رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه پارسال 27 درصد کاهش نشان می‌دهد.استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به‌ترتیب با کاهش 95، 98، 84، 90 و 76 درصدی بارش در مقایسه با مدت مشابه پارسال مواجه بوده‌اند. استان تهران نیز با کاهش 18درصدی بارش‌ها در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است.

کاهش حجم ورودی آب سد‌ها

حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در مقایسه با زمان مشابه پارسال افزون بر1.2  میلیارد مترمکعب کاهش یافت. حجم آب ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 2 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

کد خبر 121943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز