یکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

رضا کیمیایی: هدفمند‌کردن یارانه‌ها در کالاهای اساسی در 2 بخش قابل بررسی است چرا‌که در این گروه تنها شیر و نان از یارانه‌های دولتی استفاده می‌کنند.

نان

به زعم مسئولان وزارت بازرگانی هدفمندی یارانه شیر در فاز اول و در سال‌جاری اجرا نمی‌شود اما اعتقاد راسخی بر هدفمندی یارانه‌ها در بخش گندم، آرد و نان در سال‌جاری تا چند هفته پیش وجود داشت تا اینکه شایعات فراوانی درخصوص خروج آرد و نان از دستور کار هدفمندی یارانه‌ها صادر شد که بعدها توسط مقامات وزارت اقتصاد و بازرگانی مورد تکذیب قرار گرفت.

اما آنچه در این هیاهوی رسانه‌ای مغفول ماند این بود که مردان وزارت بازرگانی از تأکید بر اجرای هدفمندی یارانه آرد و نان در سال‌جاری دست کشیده‌اند و این روزها زمزمه‌های زیادی درباره اینکه احتمالا هدفمندی یارانه آرد و نان به سال بعد موکول می‌شود به گوش می‌رسد.

این روزها مسئولان وزارت بازرگانی درخصوص قیمت نان اظهارنظرهای زیادی می‌کنند که در قالب واژه تناقض دارد اما در نوع نگاه یکسان است.

«قیمت نان، جهانی، ملی و محلی می‌شود». شاید این عبارت در نگاه اول متناقض به‌نظر آید اما واقعیت این است که با آغاز هدفمندی یارانه آرد و نان و عرضه گندم متناسب با قیمت جهانی آن، قیمت نان هم جهانی می‌شود اما از طرفی عرضه گندم به قیمت یکسان در کل کشور و به قیمت ملی باعث می‌شود تا عبارت قیمت ملی نان هم درست به‌نظر برسد.

از آنجا که قیمت نان توسط استانداری‌ها و با توجه به شرایط هر استان تعیین می‌شود به همین دلیل قیمت نان به‌صورت محلی محاسبه می‌شود. پس با این اوصاف نان تنها کالایی خواهد بود که پس از هدفمندی یارانه‌ها قیمت آن جهانی، ملی و محلی می‌شود.

سالانه در حدود 4‌هزار میلیارد تومان به گندم و آرد، یارانه دولتی تخصیص داده می‌شود که هزار و 300‌میلیارد تومان آن در راستای حمایت از کشاورز و در حدود 2هزار و 500 تا 2هزار و 700‌میلیارد تومان به مصرف‌کنندگان نهایی پرداخت می‌شود.

ابتدا برای هدفمندکردن یارانه‌ آرد و نان 3 طرح وجود داشت، طرح اول ادامه وضع موجود، طرح دوم پرداخت کل یارانه به مصرف‌کننده و طرح سوم یک طرح بینابین و تلفیقی بود در راستای حمایت از کشاورز و مصرف‌کننده که به تصویب رسید ولی طرح اول و دوم در کار گروه تحول اقتصادی رأی نیاوردند.

در برنامه هدفمندی یارانه‌ها و براساس طرح سوم(طرح تلفیقی)، یارانه حمایت از کشاورز گندم کار در جای خود باقی می‌ماند و تنها یارانه مصرف‌کننده نهایی هدفمند و با باز‌توزیع یارانه‌ها پرداخت می‌شود تا او قدرت خرید خود را از دست ندهد.

روی کاغذ همه چیز منطقی به‌نظر می‌رسد اما به‌نظر کارشناسان چگونگی اجرای این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است.
با آغاز واریز یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار شاهد برخی نوسانات قیمت آرد و نان بودیم لذا برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده، قیمت نان با آرد دولتی و آزادپز در استان تهران تا قبل از اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها به شرح جداول پیوست است.

کد خبر 121769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز