گروه اقتصادی: کمتر از 4 ماه تا پایان سال‌جاری باقی مانده است اما هنوز زمان آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در پرده ابهام قرار دارد.

با علی اصغر یوسف‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا در نتیجه نشست کمیته مشترک دولت و مجلس مشخص شد که زمان آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی کی خواهد بود؟

حقیقت این است که اطلاعاتی که مقامات دولتی به نمایندگان مجلس ارائه کرده‌اند تنها این است که به‌زودی قیمت‌ها آزاد خواهد شد اما اینکه منظور دولت از اجرای زودهنگام فاز اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها چیست، برای مجلس مشخص نیست.

  • مجلس چه راهکاری اندیشیده است تا بتواند از برنامه دولت در آزادسازی قیمت‌ها و زمان اجرای آن اطلاع پیدا کند؟

مسئله این است که مجلس اختیار زمان آزادسازی قیمت‌ها و میزان افزایش بهای حامل‌های انرژی را به دولت داده و مسئولیت با دولت است.

  • الان در ماه‌های پایانی سال قرار داریم و با توجه به میزان یارانه نقدی پرداخت‌شده از سوی دولت، این نگرانی وجود دارد که دولت شیب آزادسازی قیمت‌ها را برای تامین منابع پیش‌بینی شده در قانون به میزان 20 هزار میلیارد تومان زیاد کند.آیا مجلس این نگرانی را ندارد؟

این نگرانی بجاست چرا که اگر دولت بخواهد مبلغ 20 هزار میلیارد تومان را در 4ماه باقیمانده سال به دست آورد، به‌طور طبیعی باید قیمت حامل‌های انرژی با شیب بیشتری افزایش یابد و همین مسئله باعث فشار بیشتر بر مردم خواهد شد و تمام تلاش مجلس این است که درآمدهای پیش‌بینی شده و شیب آزادسازی قیمت‌ها به‌تدریج محقق شود تا فشار مضاعفی بر فعالان بخش خصوصی و مردم وارد نشود.

  • برخی گمانه زنی‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که دولت آزادسازی قیمت‌ها را به سال آینده موکول می‌کند.ارزیابی شما چیست؟

دولت هرگز چنین اختیاری ندارد و مجلس صراحتا در قانون تاکید کرده که روند آزادسازی قیمت‌ها باید به‌تدریج و طی 5 سال و از امسال شروع شود؛پس دولت نمی‌تواند اجرای قانون را به سال بعد موکول کند.

  • سؤال دیگر در مورد زمان ارائه لایحه بودجه سال 90 است که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور چند روز قبل اعلام کرد احتمال دارد لایحه بودجه سال آینده بهمن ماه و شاید هم اسفند ماه به مجلس ارسال شود.موضع احتمالی مجلس چه خواهد بود؟

قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به صراحت تاکید دارد که دولت موظف است لایحه بودجه سال بعد را حداکثر تا 15 آذرماه سال‌جاری به مجلس تقدیم کند و ملاک و موضع مجلس اجرای قانون است و نه اظهارنظر افراد.

  • اما آقای میرتاج الدینی گفته است که هنوز قانون برنامه پنجم توسعه، نهایی نشده و دولت نمی‌تواند انسجام بین قانون برنامه پنجم و لایحه بودجه را محقق کند.

ایجاد انسجام برنامه پنجم و لایحه بودجه باید انجام پذیرد اما مشکل اینجاست که خود دولت لایحه برنامه را دیر به مجلس ارائه کرده است و پیش‌تر نمایندگان نسبت به تاخیر دولت در ارسال لایحه برنامه پنجم به مجلس انتقاد داشتند و شرایط کنونی و فشردگی زمان بررسی لوایح برنامه و بودجه قابل پیش‌بینی بود.از سوی دیگر اسکلت و چارچوب لایحه بودجه آماده است و دولت می‌تواند پس از نهایی شدن لایحه برنامه پنجم، انسجام بین سیاست‌های برنامه و اهداف بودجه را ایجاد کند.

  • بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه چه زمانی در صحن علنی مجلس به پایان می‌رسد؟

احتمالا هفته آینده.

  • فکر می‌کنید دولت در نهایت لایحه بودجه 90 را چه زمانی به مجلس ارسال کند؟

قانون می‌گوید 15 آذرماه اما اگر دولت بتواند قبل از پایان دی ماه لایحه را به مجلس برساند ممکن است مجلس با تمهیداتی، قانون بودجه را در روزهای پایانی سال به دولت ابلاغ کند.

کد خبر 121525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز