همشهری آنلاین: یک فوق تخصص گوارش با بیان اینکه سرطان گوارش، چهارمین سرطان شایع در دنیاست، گفت: 70 درصد علت بروز این بیماری مربوط به نوع تغذیه و مصرف سیگار برمی‌گردد.

کباب کردن

دکتر نادر ابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: امروزه استفاده از غذ‌اهای کم چرب، کم کا لری و روغن‌های گیاهی در عدم ابتلا به سرطان گوارش سودمند است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران کبابی کردن غذا را خطرناک ترین نوع پخت غذا دانست وافزود: در اثر کباب شدن ، چربی ها شکسته و هیدروکربن ایجاد می‌شود و هر چقدر زمان پخت گوشت به صورت کبابی بیشترشود، سرطان زا بودن آن نیز بیشتر می‌شود.

دکتر ابراهیمی با اشاره به باکتری‌های موجود در غذاهای کبابی شده افزود: معمولاٌ این باکتری‌ها را می‌توان با قراردادن در مایکروویو، کشیدن فویل روی آن و تفت دادن با روغن کم از بین برد.

دکتر ابراهیمی اظهار داشت: از نظر پزشکی بهترین روش پخت، بخارپز کردن است با این حال در روش آب پزکردن تمام ویتامین و اسید‌فولیک موجود در مواد غذایی وارد آب می‌شود و ارزش غذایی آن کم می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: مصرف غذاهای آماده ، کالباس و سوسیس که مواد نگهدارنده دارند و غذاهای دودی شده مانند ماهی در افزایش بروز سرطان گوارش نقش مهمی دارند.

این فوق تخصص گوارش در پایان با اشاره به ارتباط نزدیک بین نوع تغذیه و بروز سرطان گوارش خاطر نشان کرد: مردم باید میزان استفاده از سبزی‌جات، غذاهای بخارپزو روغن های گیاهی را افزایش وهمچنین غذاهای آماده و کباب پز شده را به حداقل برسانند.

کد خبر 121216
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز