مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

دکتر ناصر کرمی: تأویل به معنای تحلیل غیرعرفی و خارج از چارچوب معمول معرفتی از یک موضوع است. شاید به همین خاطر باشد که اصولاً هیچ کس تأویل در کلامش را نمی‌پسندد و اهل تأویل معمولاً طرد می‌شوند.

 آنچه که درپی می‌آید تأویلاتی است بر گفته‌های هفته گذشته مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو. مقدمه مذکور از آن جهت بود که پیشاپیش نگارنده راه گریزی برای خود ایجاد کرده باشد.
ایشان گفته‌اند: «به زودی کمیته‌ای سه‌جانبه متشکل از پلیس راه، وزارت بهداشت و ایران‌خودرو برای بررسی مشکل آتش‌سوزی پژو 405 تشکیل می‌شود... این کمیته قصد دارد بررسی کند که چه عواملی در حوادث جاده‌ای منجر به فوت می‌شوند و برای رساندن این عوامل به حداقل چه باید کرد... بر این اساس یک چارچوب مفهومی را تنظیم  کرده و اصلاحات مفهومی را روی آن اعمال کرده‌ایم.»
و اما تأویلات: در این کمیته به جای کارشناسان سازمان استاندارد، وزارت صنایع یا هر نهاد دیگری که صلاحیت فنی برای علت آتش‌سوزی مکرر یک مدل خودرو را داشته باشند، وزارت بهداشت حضور دارد، پس احتمالاً علت آتش‌سوزی پژو 405 نه نقص سیستم سوخت‌رسانی، بلکه رودل‌کردن، آبله‌مرغان، حصبه و یا سینه پهلوی خودروی مذکور بوده است.
شاید هم تصور این است که اساساً آنها که پژو 405 می‌خرند امراضی دارند که بعداً به آتش‌سوزی خودروی آنها منجر می‌شود و وزارت بهداشت از قبل باید در این باره تمهیدی بیندیشد.
از سوی دیگر از دستگاه قضایی که باید پیگیر خسارات زیان‌دیدگان باشد هم در این کمیته خبری نیست و به جای آن پلیس راه حضور دارد.
احتمالاً قرار است در پایان به تعداد خودروهای آتش گرفته، سازنده پژو 405 مجبور به پرداخت جریمه سد معبر شود. یک نکته دیگر این است که کمیته مذکور به جای بررسی علت آتش‌سوزی پژو 405، عوامل بروز حوادث جاده‌ای در ایران را بررسی کند. یعنی از قبل پذیرفته‌اند که اساساً جاده‌ها و خیابان‌های ایران وضعیتی دارند که در آنها پژو 405 آتش می‌گیرد و لازم بوده است از ابتدا کمپانی پژو برای این نقص جاده‌های ایران پیش‌بینی لازم را می‌کرده است.
و دست آخر اینکه اولویت کمیته مذکور ابتدا بررسی‌های مفهومی و تدوین یک ترمینولوژی برای ماجرا است. یعنی این شبهات وجود دارد که پژو 405 آتش می‌گرفته، یا غرق می‌شده است؟ درگذشتگان را اساساً به واسطه حضورشان در سرای باقی اکنون باید درگذشته تلقی کرد یا نه؟ اساساً پژو405 مرکب است یا مقتل و کلی موارد دیگر که قبل از بررسی فنی سیستم سوخت خودرو ، باید  با دقت  مفهوم‌شان روشن شود.
و تأویلاتی دیگر... که اینجا جای واکاوی آنها نیست و مهمترین آنها این‌ است که آیا پاسخ همه‌ جان‌های در آتش‌ مانده همین طنازی‌های قابل تأویل بود که به نقل از آن مقام محترم ذکر شد؟
کد خبر 12119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز