جمعه ۲۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

این روز‌ها زباله‌پراکنی‌های برخی از شهروندان باعث شده تا سنگینی ترافیک به جوی‌ها نیز سرایت کند و گاهی زباله‌ها هم مانند خودرو‌ها ساعت‌ها در یک تقاطع گیر می‌کنند.

زباله در شهر

این مشکل گاهی باعث می‌شود ساکنان محل دست به ابتکار‌هایی بزنند که یکی از این شاهکار‌ها را در تصویر مشاهده می‌کنید. برخی از ساکنان محل تصمیم‌ گرفته‌اند برای زباله‌ها نیز طرح ترافیک به اجرا گذارند. با وجود این، نکته قابل توجه دیگر این است که چرا برای این طرح غیرقانونی و غیرمجاز باید از تابلو‌های راهنمایی‌ و‌ رانندگی نیز سوء‌استفاده شود.

به‌هرحال بد نیست بدانیم حرکات خودسرانه‌ اینچنینی می‌تواند تبعات قانونی برای افراد داشته باشد. البته سوءاستفاده از تابلو‌های راهنمایی و رانندگی به این موارد ختم نمی‌شود؛ به‌طوری که برخی افراد از این تابلو‌ها برای استفاده‌های خصوصی بهره می‌گیرند که باید با این تخلف به شدت برخورد شود.

بومرنگ تخلفات

می‌گویند تبعات بسیاری از حرکات آدمی مانند بومرنگ در همین دنیا نیز به سمتش بازمی‌‌گردد. به‌لحاظ علمی هم که به مسئله نگاه کنید بسیاری از مصداق‌های این نظریه را مشاهده می‌کنید. برای نمونه راننده خودرویی که در تصویر مشاهده می‌کنید به‌طور حتم در چند روز یا چند هفته آینده با خودرویی روبه‌رو می‌شود که جلوی در‌ پارکینگ منزل یا محل کار وی پارک کرده و اثری از آثار راننده آن نیز یافت نمی‌شود یا بسیاری تخلف‌های دیگر که وی را حسابی عصبانی می‌کند.

توجیه بومرنگی‌بودن ماجرا نیز در این است که چنانچه از بالا به فرهنگ رانندگی افراد جامعه نگاه کنیم خلأ‌های بسیاری را مشاهده می‌کنیم که هرازگاهی خود آنها را دچار مشکل می‌کند؛ به‌این معنی که تخلف‌های یک گروه، گروه دیگر را می‌آزارد. به‌هر حال از آنجا که در اغلب موارد از ماست که برماست، بهتر است پیش از توجه به تخلف‌های دیگران،‌ ذره‌بین انتقاد را نخست به‌سمت خود بگیریم.

رنگ چراغ تقاطع

در مسابقات فرمول‌یک تا زمانی که چراغ سبز نشده باشد خودروهای شرکت‌کننده از خط شروع مسابقه ذره‌ای جلوتر نمی‌روند. سرعت بالا و لایی‌کشی برخی از راننده‌ها در بزرگراه‌های شهر گرچه رانندگی راننده‌های خودروهای فرمول‌یک را به‌یاد می‌آورد اما حرکت همین راننده‌ها در پشت چراغ‌قرمز هیچ شباهتی به توقف کامل خودروهای فرمول‌یک در پشت‌چراغ مسابقه ندارد. برای نمونه مشاهدات یکی از نگارنده‌های این ستون که آن را در ادامه می‌خوانید نشان از بی‌توجهی برخی از راننده‌ها به رنگ چراغ راهنمای‌رانندگی دارد.

شمارشگر چراغ یکی از تقاطع‌های شهر برای لحظاتی روی عدد صفر مانده بود. در این بین تعدادی از راننده‌ها به‌محض اینکه عدد صفر را دیدند کم‌کم به وسط تقاطع رفتند و بعد از کمی انتظار تقاطع را در‌حالی که چراغش هنوز قرمز بود رد کردند. همین مورد باعث شد تا خودروهایی که چراغ مسیرشان سبز بود در معرض تصادف با خودروی راننده‌های متخلف قرار بگیرند. به هر حال با توجه به اینکه مدت‌زمان هر چراغ‌قرمزی ممکن است به‌هر دلیلی حتی با صفر‌شدن شمارشگر افزایش یابد، راننده‌ها علاوه بر عدد شمارشگر باید به رنگ چراغ نیز توجه کنند.

بازرسی پیش از افزایش

هنوز هم در بسیاری از مجتمع‌ها انرژی‌گرمایی و به‌دنبال آن انرژی‌های دیگر بی‌دلیل هدر می‌رود. پس از سرمای چند روزه پاییز امسال، شهروندان بسیاری، سیستم گرمایشی مجتمع خود را فعال کردند اما پس از کاهش شدت سرما هنوز هم برخی از ساکنان مجتمع‌ها درجه گرمایی سیستم گرمایی را روی همان درجه پیشین نگه داشته‌اند. این در حالی است که درزگیری و عایق‌بندی مناسب و بازرسی همه تاسیسات حرارتی مانند منبع‌انبساط روی پشت‌بام و رفع‌عیب آن می‌تواند ساکنان را از افزایش درجه حرارت سیستم‌های گرمایی در این روزهای نه‌چندان سرد بی‌نیاز کند.

کد خبر 121062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز