همشهری آنلاین: سازمان ملل از آمریکا درخواست کرد اتهامات درباره شکنجه زندانیان در دوران ریاست جمهوری جورج بوش رئیس جمهوری سابق این کشور را بررسی کند.

سازمان ملل

واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی؛  خوان ارنستو مندس کارشناس سازمان ملل در بخش پیشگیری از شکنجه گفت:

آمریکا باید مقامات ارشد این کشور را که دستور شکنجه زندانیان در عراق، افغانستان و زندان گوانتانامو را صادر کرده اند، تحت پیگرد قضایی قرار دهد.

سعید پوررضا خبرنگار پرس تی وی در گزارشی با پخش تصاویری از زندان گوانتانامو گفت: زندان گوانتانامو به اعمال گسترده شکنجه زندانیان و بدرفتاری با انها معروف است؛ سازمان ملل اخیرا از واشنگتن درخواست کرد تحقیقات جامعی را درباره اتهامات شکنجه زندانیان در دوران ریاست جمهوری جورج بوش رئیس جمهور سابق این کشور در گوانتانامو و زندان های عراق و افغانستان صورت دهد.

براساس این گزارش؛ خوان ارنستو مندس کارشناس سازمان ملل در بخش پیشگیری از شکنجه گفت: آمریکا باید متخلفان و مقامات ارشد این کشور را که دستور شکنجه زندانیان را صادر کرده‌اند به دادگاه بکشاند.

پل وولف وکیل بین المللی و فعال حقوق بشر در مصاحبه با پرس تی گفت: من فکر می کنم مردم متقاعد شده اند که انگشت اتهام را بسوی زندان های گوانتانامو و ابوغریب دراز کنند و بگویند که شما همان کشوری هستید که زمانی مدعی رهبری جهان بودید؛ شما همان کشوری هستید که همیشه از سازمان ملل بعنوان اهرم و سلاح علیه مخالفان خود استفاده کرده اید و بیش از هر کشور دیگری در جهان سیاست های افراطی و غیرقانونی اعمال می‌کنید.

خبرنگار پرس تی وی گفت: درخواست سازمان ملل برای پیگرد قضایی مقامات پیشین آمریکا به خاطر صدور دستور شکنجه در حالی مطرح شد که چند روز پیش از این کتاب خاطرات بوش منتشرشد.

بوش در این کتاب اعتراف کرده که وی دستور اعمال شکنجه هایی مانند غرق مصنوعی متهمان را صادر کرده است؛ این مساله باعث شد که عفو بین المللی پیگرد قضایی بوش را خواستار شود.

پل وولف وکیل بین‌الملل در ادامه گفت: شکنجه در همه جای دنیا تعریف یکسانی دارد و آمریکا نمی تواند قوانین موجود در این زمینه را نقض کند؛ دولت آمریکا نمی تواند قوانین این بخش را تغییر دهد و هیچ کس یا هیچ کشوری در برابر نقض این قوانین مصونیت ندارد؛ تفاوت ندارد که این نوع اقدامات در شرایط اضطراری انجام شده باشد یا در شرایط جنگ.

خبرنگار پرس تی وی گفت: آمریکا تنها کشوری نیست که به استفاده از تکنیک‌های شکنجه متهم می شود و گفته می‌شود برخی کشورهای اروپایی در اقدامات غیرقانونی با سیا همکاری کرده‌اند.

عفو بین‌الملل به تازگی اتحادیه اروپا را متهم کرد که تعهداتش را مبنی بر وادار کردن اعضای خود به پاسخگویی درباره وجود زندان های مخفی سیا در این کشور انجام نمی دهد؛ برخی از کشورهای اروپایی در ربودن متهمان و انتقال آنها با سیا همکاری کرده اند.

دولت انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد به آن دسته از زندانیان گوانتانامو که گفته‌اند نیروهای امنیتی انگلیس در شکنجه آنها نقش داشته‌اند غرامت می‌دهد.

خبرنگار پرس تی در ادامه تصریح کرد: حدود یک میلیون نفر در عراق و ده‌ها هزار نفر در افغانستان در اثر جنگ آمریکا در این دو کشور کشته شده‌اند؛ آمریکا همچنان افرادی را در زندان گوانتانامو زندانی کرده است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل به بستن این زندان وجود ندارد.

آمریکا نه به قربانیان شکنجه و زندان های غیرقانونی غرامت پرداخت کرده است و نه برای تحقیق درباره اتهامات مطرح شده درباره وقوع جنایات جنگی در عراق و افغانستان اقدامی کرده است.

اکنون سئوال این است که برای پاسخگویی طراحان نقض حقوق بشر در آمریکا چه اقدامی صورت خواهد گرفت؟

کد خبر 121016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز