دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات شانگهای می‌گویند آتشی که روز دوشنبه 15 نوامبر یک ساختمان ‍آپارتمانی بلندمرتبه در حال بازسازی را در مرکز تجاری شانگهای در برگرفت، 42 نفر را کشت و ساکنان ساختمان را وا داشت برای فرار از داربست‌ها پایین بیایند.

shanghai

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری رسمی شین‌هوا یک شاهد گفت که آتش‌سوزی هنگامی آغاز شد که مواد ساختمانی آتش گرفتند. شعله‌های آتش به داربست ساختمان سرایت کرد و بعد خود این ‍ساختمان 28 طبقه‌ای را که محل سکونت شماری از آموزگاران بازنشسته است، فرا گرفت.

دولت اعلام کرده است که بیش از 100 ماشین آتش‌نشانی را برای مقابله با آتش فراخوانده است، و جریان آب را می‌توان دید که به سوی ساختمان که دود سیاه متراکمی از آن به هوا بلند جریان دارد. به گفته مقامات آتش‌سوزی عمدتا پس از 4 ساعت مهار شد. آتش‌نشانان را می‌توان دید که اجساد را از ساختمان خارج می‌کنند.

گزارش‌های اولیه حکایت از دست کم 8 کشته و بیش از 90 مجروح داشت. اما بنابر اعلامیه دولت شانگهای تا دوشنبه شب تعداد تلفات به 42 نفر رسیده است.

burning building

عکس‌هایی که به صورت آنلاین از حادثه فرستاده شده است، مردی را نشان می‌دهد که از داربست ساختمان آویزان شده است. یک ساکن ساختمان به نام آقای ژو به یک تلویزیون محلی گفت او و همسرش در آپارتمان‌شان بودند که بوی دود را استشمام کردند. او گفت آنها چهار طبقه از داربست ساختمان پایین آمدند تا آتش‌نشانان آنها را نجات دادند.

در یک زمان هلیکوپترهایی مشاهده شدند که بر بالای ساختمان در پرواز بودند، و یک شاهد گفت دست کم یکی از ساکنان بوسیله آنها نجات یافت، اما دود غلیظ ادامه کار آنها را مانع شد. تا بعدازظهر هلیکوپترها رفته بودند.

به گفته دولت امدادگران به جستجو درون ساختمان سوخته ادامه می‌دهند، اما در این مورد که آیا کسی مفقود شده است یا نه اظهار نظری نکردند. شین‌هوا اعلام کرد بیش از صد نفر از ساکنان از آپارتمان‌هایی که محل زندگی 156 خانوار است،‌ نجات داده شدند.

یک پزشک در بیمارستان مرکزی جینگ‌آن شانگهای گفت بیش از 20 فرد به شدت سوخته برای درمان پذیرش شده‌اند. به گفته یک دکتر دیگر اغلب نجات‌یافتگان در حالت خفگی خفگی ناشی از دود هستند.

تلویزیون دولتی شانگهای نجات‌یافتگان را در بیمارستانی دیگری در شهر نشان داد که در حالیکه از مخزن‌های اکسیژن پرفشار بیرون می‌آمدند، در پتوهای ضخیمی پیچیده شده بودند. بسیاری از نجات‌یافتگان گفتند برای فرار از داربست ساختمان پایین آمده‌اند.

وب‌سایت خبری دولتی Eastday.com از قول یک کارگر ساختمانی به نام کیان خبر داد که هنگامی کارگران در طبقه 28 مشغول عایق‌بندی برای حفظ انرژی بودند،‌آتش‌سوزی رخ داد.

به گفته این زن کارگر اتاقی که او در آن بود با دود پر شد و تنفس او را دچار اشکال کرد. او گفت به اورژانس شهر تلفن کرده است و از حوله مرطوب برای پوشاندن بینی و صورتش استفاده کرده است و از طریق پلکان اضطراری گریخته است.

شانگهای شهری 20 میلیون نفری که اخیرا به عنوان محل برگزاری نمایشگاه "اکسپوی جهانی" تعیین شده است،‌ در سال‌های اخیر شاهد ساخت و ساز گسترده‌ای بوده است،‌از آسمانخراش‌هایی که خط افق را قطع می‌کنند تا خطوط مترو، آزادراه‌ها و توسعه فرودگاه‌ها.

اما عدم ایمنی در کار ساختمانی یک مشکل مزمن در چین است.

سال گذشته یک ساختمان ‍آپارتمانی 13 طبقه تقریبا تکمیل‌شده در شانگهای فروریخت و یک کارگر را کشت. تحقیقات نشان داد که حفر زمین در مجاورت ساختمان ممکن است باعث فروریزی آن شده باشد.

کد خبر 120849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز