سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: آتش‌سوزی در یک مدرسه شبانه‌روزی موجب کشته شدن یک دانش‌آموز 12ساله شد و 14دانش آموز نیز مصدوم شدند.

آتش سوزی

این حادثه ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد دوشنبه 17آبان‌ماه در حالی در مدرسه شبانه‌روزی چاه‌رحمان در نصرت‌آباد سیستان و بلوچستان رخ داد که تمامی دانش‌آموزان خواب بودند و یک دانش‌آموزمتأسفانه بر اثر خفگی جان خود را از دست داد و 14دانش‌آموز دیگر نیز دچار مسمومیت تنفسی شدند.

حمیدرضا پشنگ، نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در این‌باره گفت: پیگیری‌های انجام شده نشان می‌دهد که هیچ‌یک از مسئولان مدرسه هنگام وقوع حادثه در محل حاضر نبوده‌اند، هر چند مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند که مسئولان در مدرسه حاضر بوده‌اند اما عمق فاجعه نشان از این دارد که هیچ فرد بالغی برای کنترل و مهار آتش‌سوزی و نجات جان دانش‌آموزان در محل مدرسه حاضر نبوده‌است.

به گفته این نماینده مجلس، در مدارس شبانه‌روزی قاعده بر این است که سرپرست مجتمع یا مدیر یا فردی به‌عنوان کشیک شب در مدرسه حضور داشته باشد و شب هنگام حتما معلم یا نگهبانی به محل استراحت و خواب دانش‌آموزان سرکشی کند. گاه حتی از خود دانش‌آموزان برای سرکشی شبانه استفاده می‌شود تا در زمان خواب حادثه‌ای آنها را غافلگیر نکند.

به گفته شاهدان عینی، این آتش‌سوزی بر اثر اتصال برق به وقوع پیوسته و دانش‌آموزان نتوانسته‌اند به موقع از خوابگاه خارج شوند و خود را نجات دهند و به‌نظر می‌رسد دیر مطلع شدن دانش‌آموزان از آتش‌سوزی یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که سبب بروز تلفات شده‌است.

خوابگاه دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی چا‌ه‌رحمان یک سالن12 در 4متری است که 97‌دانش‌آموز این مدرسه در آن ساکن بوده‌اند اما در شب حادثه از این تعداد 67نفر در خوابگاه حضور داشته‌اند که یکی از این دانش‌آموزان به نام مراد نارویی بر اثر خفگی جان خود را از دست داده‌است.

پشنگ با تأکید بر اینکه مجلس خواهان پاسخگویی وزیر آموزش و پرورش نسبت به این نوع سهل‌انگاری‌هاست، گفت: ما در مجلس اعتبار ویژه‌ای برای بهبود شرایط مدارس غیراستاندارد در نظر می‌گیریم و دست آموزش و پرورش را برای استانداردسازی مدارس باز‌می‌گذاریم و وقتی چنین حادثه‌ای در یک منطقه محروم رخ می‌دهد نمی‌توانیم سهل‌انگاری مسئولان را نادیده‌ بگیریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: ما خواهان تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی این حادثه در آستانه فصل سرما هستیم زیرا اگر همین الان علت اینگونه حوادث روشن نشود ممکن است فردا بقیه دانش‌آموزان مستقر در شبانه‌روزی‌ها نیز به همین درد گرفتار شوند.

نماینده مردم خاش، میرجاوه و نصرت‌آباد در مجلس شورای اسلامی به منطقه محروم بودن محل حادثه اشاره کرد و گفت: چاه‌رحمان نصرت‌آباد یکی از مناطقی است که نقطه کور محسوب می‌شود و جاده دسترسی مناسبی هم ندارد. در چنین شرایطی دانش آموزان بنا به کدام تصمیم در یک فضای غیراستاندارد 48متری نگهداری شده‌اند؟ این جای نگرانی بسیاری دارد و تا بیش از این دیر نشده باید آموزش و پرورش نسبت به این موضوع اقدام لازم را به عمل آورد.

پیش از این

روی دادن حادثه در مدارس به ویژه در فصل زمستان معمولا با آتش‌سوزی همراه است. در سال‌های گذشته خبرهایی مبنی بر بروز حوادث جانی در مدارس کشور منتشر شده‌است. یکی از مهم‌ترین این حوادث آتش‌سوزی در یک دبستان در استان فارس بود که منجر به سوختگی شدید گروهی از دانش‌آموزان شد.

در پی این حادثه که بر اثر استفاده از بخاری‌های غیر استاندارد رخ داد وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که تمامی بخاری‌های نفتی چکه‌ای را از سطح مدارس کشور جمع‌آوری کرده‌است. از سوی دیگر نمایندگان مجلس ردیف بودجه‌ای برای ترمیم مدارس فرسوده تعیین کردند تا وزارت آموزش و پرورش ضمن جمع‌آوری مدارس کپری در سراسر کشور به بازسازی و بهسازی مدارس در مناطق محروم و روستایی کشور اقدام کند.

بر اساس آنچه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، تمامی مدارس کپری در کشور جمع‌آوری شده‌اند. به‌نظر می‌رسید امسال با شروع فصل سرما دیگر شاهد آتش سوزی یا وقوع حوادث قابل پیشگیری در مدارس مناطق محروم و دورافتاده کشور نباشیم. این در حالی است که با گذشت نزدیک به 2 ماه از سال تحصیلی جدید خبر وقوع آتش سوزی در یک مدرسه شبانه‌روزی در استان سیستان و بلوچستان زنگ خطر دیگری را به صدا درآورده است.

کد خبر 120361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز