چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه حوادث: مرکز مدیریت بحران اندونزی از کشته‌شدن 113‌نفر در پی حادثه سونامی در این کشور خبر داد.

سونامی

این در حالی است که فوران آتشفشان هم تاکنون 28 کشته و بیش از 15 هزار بی‌خانمان بر‌جای گذاشته و احتمال افزایش شمار قربانیان وجود دارد. موجیهارتو - رئیس مرکز بحران اندونزی - در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این کشور گفت: سونامی روز سه‌شنبه که ناشی از وقوع زمین لرزه7.7  ریشتری و چند پس لرزه شدید بود، تاکنون 113‌کشته و بیش از 4 هزار بی‌خانمان در سوماترا بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ماموران امداد و نجات کیسه‌های شن را در کنار سواحل قرار دادند اما طی 12 ساعت گذشته آب، اکثر جاده‌ها و راه‌ها را فراگرفته است. هندری دوری - یکی از مقامات محلی سوماترا - نیز گفت: بیش از 500 نفر در پی وقوع سونامی مفقود شده‌اند که تلاش برای یافتن آنها توسط ماموران امداد و نجات ادامه دارد. همچنین امواج این سونامی 80 درصد ساختمان‌ها و زمین‌های زراعی را تخریب کرده است.

در پی ادامه پس لرزه‌ها، مرکز مدیریت بحران اندونزی اعلام کرد که ممکن است این پس‌لرزه‌ها باعث وقوع سونامی دیگری شود.
به گزارش سی‌ان‌ان، امواج سونامی بیش از 6 متر ارتفاع داشته‌اند و حتی برخی از شاهدان اعلام کردند که این سونامی تا 10 متر هم ارتفاع داشته است. در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری اندونزی، زمین‌لرزه7.7  ریشتری روز دوشنبه در ساعت 21:42 به وقت محلی و در 240 کیلومتری جنوب پادانگ در عمق20.6کیلومتری از بستر اقیانوس رخ داده است.

آتشفشان همزمان با سونامی

درحالی‌که ماموران امداد و نجات و مدیریت بحران اندونزی سرگرم نجات آسیب‌دیدگان سونامی هستند، گزارش‌هایی از فوران آتشفشان کوه مراپی در منطقه جاوه مرکزی رسیده است.براساس این گزارش‌ها، در این حادثه، دست‌کم 28 نفر جان خود را از دست داده و بیش از 15 هزار نفر هم بی‌خانمان شده‌اند که گفته می‌شود اکثر آنها به‌دلیل استنشاق دود و خاکستر داغ جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش شین‌هوای چین، اگر چه ماموران امداد و نجات اندونزی تا شعاع 10 کیلومتری این کوه آتشفشانی را تخلیه کرده‌اند اما همچنان بیش از 40 هزار نفر در نزدیکی این کوه که تا دیروز 3 بار فوران کرده، ساکن هستند.

کد خبر 119328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز